Това е първата фаза. Втората предвижда изграждането на 3,2-километров тунел под върха и ще се строи през 2014-2020 г.

Общата дължина на довеждащия път и тунела е 10,549 км
, а стойността на строителството на тунела е 150 милиона евро.

Сред най-силните аргументи за необходимостта от пътното съоръжение е по-пряката връзка на страните от Североизточна Европа през Румъния и България с пристанищата Александруполис на Бяло море, за връзка между автомагистралите „Хемус", „Тракия", „Марица".

През тунела пътуването между Северна и Южна България ще се съкрати най-малко с 45 минути.
Тунелът ще направи пряка връзка между големи промишлени региони като Русе, В. Търново, Плевен, Ловеч, Севлиево, Габрово от Северна България с Пловдив, Стара Загора, Хасково, Казанлък от Южна България.

Обходният път на Габрово е част от Трансевропейския транспортен коридор 9 - Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис и е възлова точка при движението в посока Север - Юг.
Чрез него се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България, обясниха от "Пътна инфраструктура".

Осигурили сме следващата, втората фаза на този проект да бъде приоритет на на Оперативна програма "Транспорт" - 2014-2020 г., каза днес в Габрово президентът Плевнелиев.

Програмата ще има общо четири приоритета - тунелът под Шипка, магистралата "Хемус", скоростният път Видин - Ботевград и магистрала "Струма"- лот 3.