Той ще изработи дългосрочна стратегия как българската държава работи със своите граждани, които не са на нейна територия. 

За секунда не съм усетила стъклен таван за това, че съм жена, за това че нямам достатъчно правомощия, каза още Йотова относно работата й в Президентството. Тя слуша френски шансони и е подкрепяна от семейството си. 


- Работи ли президентството в синхрон с останалите институции? Имам предвид репликите, които прехвърчаха за изтребителите между президент и премиер. В тази словесна размяна не го ли играеше премиера Бойко  Борисов доброто ченге, а Цветан Цветанов лошото?


- Първо, президентската институция - нито президентът, нито аз, водим войни, с която и да било друга институция. Именно защото нашето дълбоко разбиране, с което спечелихме и президентските избори, е че стига толкова войни в България. Стига сме рушили, трябва да изграждаме, защото останахме една шепа хора.

И тази омраза, конфронтация, надприказване, която се лее от всички посоки, е изключително деструктивна. Това не значи, че не трябва да има диалог всеки си има своите позиции, аргументи, и ако по-често се събираме и си ги говорим и ги излагаме, мисля че ще стигнем до по-добрите решения.

Има политическа ревност и ние чувстваме. Това е несъмнено. Г-н Цветанов направи една пресконференция, обвинявайки едва ли не президентството, че е случай на корупция по високите етажи на властта, едни непремерени думи, които в една друга страна, ако така са изказани и не се докажат, г-н Цветанов трябва да се раздели веднъж завинаги с политиката. За съжаление у нас всяко чудо е за три дни.

Няма война на институциите, не искаме да водим такава война.

Как работим с изпълнителната власт? Изпълнителната власт показа за тези дни, че не е еднородно явление, това не е екип. Не крия, че с една част от министрите се работи твърде добре, хората са си по местата и имат своята визия, но като цяло те са спънати от това, че няма визия на кабинета, няма една дългосрочна последователна програма, че не се знае след всяко действие кое е следващото действие и разбира се, в този аспект те се притесняват да взимат решения, да поемат дългосрочни ангажименти, което до голяма степен пречи и на нашата работа.

Така, че ще се опитаме да водим този диалог, ще правим всичко възможно, защото има решения, които се чакат от българските граждани и тях не ги интересува кой каква война води някъде високо горе по етажите на властта, а хората имат нужда от тези решения всеки ден. Това е нашето становище с президента Радев и колкото можем и колкото ни позволява правомощията ще се опитваме да си го извоюваме.

- Знаем, че в предишните мандати на Президентството също имаше разнобой, дори и добре прикриван или не дотам... Вие как работите ?

- Нищо не прикриваме, мога с чисто сърце и душа да кажа, че до този момент не сме отстъпили на сантиметър от политическата ни програма, с която спечелихме и ангажиментите, които поехме пред българските граждани.

По отношение на сигурността, първият Консултативен съвет при президента бе на темата „Сигурност“, това което се чака от обществото ни като цяло. Бяха разписани конкретните мерки. Други след това тълкуват и изневеряват на тези общи решения, които бяха постигнати на Консултативния съвет, но ние не сме се отказали да се борим за тях, защото те са добрите решения за България.

Работим изключително добре с президента Радев, имаме си своите правомощия, той ми е делегирал три много важни политики по отношение на помилванията, на българите в чужбина, на българското гражданство, на политическите убежища, само по себе си това са доста тежки ресори, които отнемат доста голяма част не само от моето внимание и от дейността ми.

Но не крия, че се съветваме както по външно политически, така и от вътрешнополитически теми. Г-н Радев е президентът на страната, той носи доста сериозни отговорности и това, че работим в екип е доброто решение.

За тези 6 месеца, пред вас искам да кажа нещо много категорично – за секунда не съм усетила стъклен таван за това, че съм жена, за това че нямам достатъчно правомощия. Напротив чувствам се добре в администрацията, която създадохме и с хората, които останаха да работят от предишни администрации.

Мисля, че всеки един дава това, на което е способен - професионализъм, за да се излъчват не само добри послания от нашата институция, но и да се предлагат полезните решения за България.

- Вие сте един изключително активен вицепрезидент, без да ви лаская, който е със собствена физиономия. Какво означава това?


- Означава работа в един много добър екип, в който всеки си знае правомощията, всеки има своите инициативи, но те са обсъдени с колегите на експертно ниво и съгласувани с президента. Срещала съм подкрепата за всяка своя инициатива.

Кариерата ми, биографията ми премина в това да казвам какво мисля, независимо дали става дума за периода, в който бях в Европейския парламент или в НС, или когато съм се занимавала само с политическа дейност.
И най-вече аз съм журналист по професия, а бивши журналисти няма, както е добре известно.

Така, че отстоявам и своето право, както и на всеки друг, да си казвам мнението по всички въпроси, разбира се със съзнанието за това коя институция представлявам и за съхранението на нейния авторитет.

Много добре си давам сметка, че всяка една дума, казана от мен може да бъде разтълкувана по различен начин, заради високия пост, който заемам в момента и високия авторитет на самата институция и на президентството. Но ще защитавам и своето право, и правото на всеки да изразява публично собствено мнение.

За мен е криво разбрана и ситуацията и позицията, в която видите ли вицепрезидентът трябва да разписва едни помилвания и да дава български паспорти, а за останалото не трябва да се чува неговата дума. Мисля, че всеки гражданин трябва да бъде активен сам по себе си и това включва и всички представители на властта на отделните нива. 


- Помогна ли Ви това, че сте била евродепутат?

- Да, то продължава да ми помага много в различни посоки. Мога да сравнявам решенията и позициите, които се взимат на различни нива в българската държава, в различното управление. Мога да направя една прогноза как биха се приели навън, мога да ги сравнявам с европейските решения и да видя дали те са достатъчно работещи, съветвам се и с много професионалисти.

Отворихме институцията към гражданското общество, защото един от сериозните недостатъци на българската политическа система е, че малко работи с неправителствените организации, а там има много добри експерти и специалисти, чиято експертиза трябва да бъде използвана.

Помагат ми и контактите, разбира се, аз мога да се обадя във всеки един момент на мои колеги от национални делегации да потърся тяхната помощ при необходимост, дори понякога и чисто експертна, дори само за да си сверим часовниците за това, което става в комисиите на Европейския парламент с това което правим тук или се готвим да правим като държава. Така, че опита от там е незаменим. Тези 10 години едновременно с това, че сложиха отпечатък върху мен самата, действително ми дадоха страшно много.

- За първите шест месеца колко са помилванията и какви са тенденциите?

- Аз не случайно казах, че става дума за различни ресори, много време отнемащи консултации, събиране на допълнителна информация. При помилванията промених принципа в работата на президентската институция. Едно от нещата, на които най-много държа е прозрачността на този процес.

Ще запознаваме периодично българската общественост какво е свършила комисията по помилванията, какви са тенденциите, защото смятам, че една от функциите на нашата комисия е освен разрешаването на конкретните казуси, е да подпомага и останалите институции в страната с тенденциите, които ние забелязваме на базата на подадените молби за помилвания.

А те за съжаление не са никак розови и обнадеждаващи за страната. Много ниско пада възрастта на онези, които извършват престъпления. За съжаление се извършват от един човек не по едно или две престъпления, а поредица, става въпрос за рецидиви. Голяма част от престъпленията са свързани с наркотици, употреба на алкохол при управление на превозни средства, престъпления, които вече са и трансгранични.

Цялата тази експертиза ние връщаме обратно и в местата за изпълнение на наказанията и към правосъдното министерство, искаме да сме в помощ и на колегите и на обществото в това отношение.

Разбира се, разглеждаме и всеки един казус по отделно, тъй като актът на помилване носи след себе си една дълга човешка история и трябва да бъде огледан в няколко посоки. За това събираме за всеки конкретен случай допълнителна информация, за да може да се вземе и най-правилното информирано решение.

- А другата голяма тема политиката за българите в чужбина...

- Дълго време, моите впечатления са такива и не само моите, че тази политика се е изчерпвала с това да се дава българско гражданство и документи за самоличност. Амбицията моята и на президента и на нашия екип е много по-голяма – да има една дългосрочна стратегия как българската държава работи със своите граждани, които не са на нейна територия.

Те са различни - историческите диаспори по произход и диаспори от икономическа миграция в Западна Европа и зад Океана.

Едно е източното направление - Молдова, Украйна, съвсем други са проблемите в Македония и в Западните покрайнини, така или иначе ни трябва един отправен документ, който да не бъде сменян с всяко едно правителство, да бъде една дългосрочна визия на страната. Така, както съм виждала да правят мои колеги във Франция, Полша, които имат наистина много сериозни политики за своите граждани зад граница.

За това направих един обществен съвет. Предстои неговото конструиране в първите дни на есента. В него ще влизат университетски преподаватели, учени от БАН, професионално по темата за българските диаспори, политолози, социолози. Искаме всички да направим един екип, който да разработи тази стратегия.

Не искаме да откриваме "топлата вода", ще съберем всичко онова, което има като стратегии в отделните министерства на образованието, на външните работи, Агенцията за българите в чужбина. Имаме нужда от такъв рамков документ и ще работим по него. Надяваме се той един ден да стане държавна стратегия, по която да се работи занапред. Така, че амбициите ни са големи, това което е най-важното и радостно е, че срещаме много голяма подкрепа от страна на българите, които живеят навън. Самите те чувстват, че на нашата държава й е необходима подобна стратегия.

И разбира се в тези рамки стои и въпросът за българското гражданство. Научих, че в Народното събрание са внесени нови поправки за българското гражданство, които много внимателно трябва да бъдат огледани. Не искам да се меся в работата на колегите си народни представители, но трябва наистина да направим един работещ закон, за който българското гражданство да е въпрос и на суверенитет, който защитава интересите не само на хората, които искат да стават български граждани, но да защитава и българските интереси. Защото въпросът за гражданството, освен всичко друго, е въпрос и за националната сигурност не само за страната, но и на цяла Европа.

- От кои граждани най-често се подават молби за българско гражданство?

- Имаме конкретна таблица, всичко това може да се види на сайта на президентството. Засега, ако не ме лъже паметта до 28 юли, мисля че най-много подадени и удовлетворени молби са на македонски граждани. Един много малък процент от молбите са връщани обратно и то за допълнителна проверка и информация, тъй като аргументът за искане на българско гражданство е по произход, а в закона ясно е записано, че трябва да има поне един родител с български произход по възходяща линия.

Върнатите досиета са на граждани, които очевидно не са събрали достатъчно доказателства или не притежават такива документи, с които да се докаже българският произход. Пак казвам - не е въпросът да се раздават паспорти на килограм, а действително да се дават на хора, които имат българско самосъзнание и милеят за нашата държава.

- Ако сега бяхте евродепутат, щяхте ли да одобрите СЕТА и Мария Габриел за еврокомисар?

- Аз СЕТА не съм я одобрила още като евродепутат, защото бях в Европейския парламент, когато преминаваха на гласуване както и СЕТА, така и споразумението със САЩ. Тъй като това е една друга тема за много дълъг разговор бих го коментирала с едно изречение. И двете търговски споразумения не ми дават гаранции за защита на европейските граждани, както по отношение на европейското производство, така и по отношение на нормите на трудовите правоотношения.

В част от тези страни знаете, че няма дори трудови договори, както и право на синдикална дейност и много други неща, които Европа като най-стария континент и като демократични процеси ги е извоювала много отдавна и от които ние в никакъв случай не трябва да се отказваме. Тук е защитата на храните, на производства на стоки. Аз не прочетох достатъчно гаранции в тези два документа и за това съм гласувала против.

Що се отнася до Мария Габриел аз изцяло приех предложението на управляващата партия ГЕРБ още при номинацията й. Работим с Мария вече почти 10 години, зная на какво е способна, работили сме заедно и в комисията по вътрешна сигурност, чийто заместник-председател бях аз. Затова пак ще кажа, добре зная на какво е способна, когато се отстояват и европейски интереси. Ще направя една прогноза пред Вас, за разлика от предишни комисари, които много бързо станаха повече европейци, отколкото българи, смятам, че при Мария тези баланси ще бъдат намерени.

- В предизборната кампания лидерът на БСП Корнелия Нинова не пое ли антиевропейски курс със заявката, че демокрацията, в частност и Европа, ни е отнела много?

- Аз съм далеч от мисълта да коментирам който и да е политически лидер. Но тъй като вие цитирахте един конкретен казус, моето дълбоко убеждение е, че тези думи на Корнелия Нинова като председател на БСП, бяха извадени от контекста, развети като знаме, използвани неправомерно именно с политическа цел в една предизборна кампания, което разбира се струваше много и на политическата партия, чийто лидер е тя.

Да, това е един урок за всеки политик, че много внимателно трябва да си служи с думите, защото естествено, че има политически противници и опоненти, които ще се възползват. Познавам Корнелия Нинова и изцяло съм убедена, че е един изключително демократично устроен български политик и това, което й се приписва, не е истина.

- Т.е. няма и популизъм ...

Не вярвам, че е искала да използва подобна теза. Много внимателно трябва да се прочете какво е написала Нинова и в какъв контекст е. Но пак ще кажа, всеки един политически опонент би се възползвал от подобна ситуация, както и беше направено.

- Съпругата на президента слуша рок, а Вие?

- Ето тук се различаваме много, аз не понасям рок, никога не съм слушала и се надявам, че и занапред няма да слушам. Настроена съм малко по иначе. Франкофон съм, обичам френската музика, песни и не само които са минало, които са златните фондове на европейските и световните класации. Но едно от любимите неща е да се ровя в техните фонотеки да намирам млади хора, които пеят на този прекрасен и красив език, да има нов прочит на онова, което наричаме френска музика и френски шансон, така че това е част от моето хоби.

- Остава ли Ви време за семейството, близките и приятелите?


- Този въпрос е стоял пред мен през цялата ми кариера – работата ми някога в телевизията изискваше почти 12-часов престой. Едно от малко споменаваните неща в биографията ми е , че аз съм един от първите водещи на сутрешни блокове.

Тогава, когато те не бяха такива, каквито днес ги знаем от трите основни телевизии, но за сметка на това пък започвахме много по-рано – в 5,30 часа сутринта и имаше включване от различни краища на страната от различни телевизионни центрове. Беше един период, в който си бяхме всичко - от гримьори до водещи, но това пък бяха едни от най-хубавите години и човек много се научава.

БНТ е невероятна школа, не само за журналистите, но и за политика, школа за живота. Като евродепутат  ¾ от времето прекарвах в Брюксел или Страсбург, ¼ в София или по страната за среща с избирателите, така, че слава Богу имам семейство, което ме е разбирало и подкрепяло през всичките тези години, без тях нямаше да съм това, което съм.

В предишните части на интервюто в "ДИРектно" Йотова сподели, че Договорът с Македония е безспорен успех. Вицепрезидентът предупреди внимателно с антикорупционния закон. Тя допълни, че е грешка, че един от приоритетите ни за Председателството не е Шенген.