GSM шеги: Вие сте жертва на телефонно прецакване

stat 09:02  |  5 септември 2010 | Общество / Гергана Мишева / обновено преди 616 минути
Всеки има право да поиска от мобилния оператор да ограничи подобни съобщения или обаждания
Сн.: EPA/БГНЕС

Обаждания и SMS-и с шеги получават абонати на мобилни оператори, разказаха на БТА потърпевши.
От непознат номер абонатът получава обаждане. Любезен мъжки глас казва: "Честито! Вие току що спечелихте 1000 лева, защото сте избран на случаен принцип от радио "Фолк+".

Няколко секунди по-късно същият глас казва още: "До няколко минути ще получите SMS с указание как да получите парите". След това разговорът прекъсва. Но SMS-ът не пристига в близките няколко минути. Тогава потърпевшият, който в първия момент е сметнал, че наистина печели, връща обаждане на номера, от който е бил търсен. Там обаче никой не отговаря, но междувременно разговорът вече е започнал и това се отразява на сметката на "спечелилия".

След около 10-на минути се получава SMS от кратък четирицифрен номер, на който пише "Вие бяхте жертва на телефонно прецакване! За да прецакате някой с тази шега изпратете SMS с код 108 и номера на жертвата си на телефон 1928". Това е и номерът, от който е получено краткото съобщение, за което бе обещано, че ще е с инструкции как да бъдат спечелени 1000 лева.
Веднага след първото пристига и второ съобщение. То гласи: "Ако искате да прослушате всички шеги и да прецакате повече приятели, наберете номер 191973".

След справка от мобилния оператор става ясно, че няма как да се разбере кой е поръчал т.нар телефонно прецакване, а услугата като цяло се поддържа от трета фирма. Мобилният оператор няма отношение към нея.

За БТА от Българска национална асоциация на потребителите коментираха дали се нарушават права на абонатите на мобилни оператори. Според Богомил Николов първото и основно нарушение е в това, че и в двете кратки съобщения не е посочена цената на услугата - за прецакване и за прослушване на всички шеги. Това по думите му е и в нарушение на закона за потребителите, където ясно пише, че всяка услуга или стока трябва да има посочена цена. Независимо дали мобилният оператор в случая е посредник между потребителя и фирмата, организираща услугата.

Според Николов конкретният случай, макар да е шега, граничи с примери, в които потребители са били подканени да изпращат SMS-и с добавена стойност, за да спечелят награда. Богомил Николов е на мнение, че мобилните оператори трябва да дават възможност на абонатите си да забранят получаването на SMS-и от подобен тип, но за съжаление това почти не ставало.

Заради отказа на операторите да ограничат по желание на клиента получаването на подобен тип съобщение, Николов допуска хипотезата, че подобен SMS с шега може да получи през нощта всеки с текст: "Искам да разбера дали спиш".

От Българската национална асоциация на потребителите призовават всички, които ползват мобилни, а и стационарни телефони, при подобни обаждания и съобщения да не реагират по никакъв в начин и да не търсят "мними" печалби. Освен това всеки клиент има право да поиска от мобилния оператор да направи възможното да не получава подобен тип съобщения или обаждания.


Последно в Общество