Корабът е в български води, но точното му местонахождение не се споменава, поради опасения от недобросъвестни посегателства към него.
По програма “Респонд” с бюджет 300 хил. лв. през 2002 г. е проведена експедиция в партньорство с американски екип с ръководител д-р Роберт Балард и е открит кораб от 1-ви век с антични амфори на борда. Някои от тях са достигали на дължина над 1 мeтър а диаметърът им е бил около 80 см.
По същата програма е закупена апаратура за проучвания и когато по-късно българският екип се завръща на мястото установява, че доста от съдовете по борда на потъналия плавателен съд са изпочупени и разпръснати, като по дъното ясно са личали следите от тралене.
Дънното тралене е незаконно, коментира още д-р Щирков, а държавата не пази културно-историческото си наследство, което се намира под водата и е “невидимо” добави той. Не се полагат никакви усилия де се проучат местонахожденията и да се запазят редица исторически ценности, заключи експертът.
С масовото застрояване по Черноморието и особено с бъдещото преместване на пристанище Варна много подводни археологически обекти могат да бъдат разрушени, тъй като никой не търси мнението на специалистите, предупреждават от Института по океанология. За пример на адекватно отношение по въпроса беше посочена Гърция, където цялата морска територия на страната е обявена за резерват.
Специалисти по подводна археология коментираха, че във Варненското езеро са унищожени вече 6 от общо 13 подводни селища, а твърде вероятно във всички български заливи да има подводни артефакти. Безконтролната водолазна дейност също допринася за отнасянето на исторически ценности, алармираха специалистите.
*Траленето е метод за промишлен риболов, състоящ се в активното теглене на специална риболовна мрежа - трал - от една или няколко лодки, наречени траулери. В България обикновено траленето се споменава в контекста на събирането на рапан. Траленето е незаконно в района на териториалните води у нас поради тежките последствия, които нанася на морското дъно и неговите обитатели.