В петък вечерта корабът "Коста Конкордия" се удари в скали, заседна и се наклони в пристанищната зона на остров Джилио. Последва паническа евакуация на намиращите се на борда 4200 пътници и екипаж. Досега са открити телата на шест души, издирват се 16.

"Компанията ще остане в тесен контакт с капитана и ще му осигури цялата нужна помощ, но трябва да признаем фактите и не можем да отречем, че става дума за човешка грешка", заяви Пиер Луиджи Фоски на пресконференция в Генуа, предадоха световните агенции, цитирани от БТА.
Той заяви, че корабът е покрил всички тестове за безопасност и технически тестове при оценката през 2011 г.

Фоски заяви, че главната грижа на компанията е безопасността и благополучието на пътниците и екипажа, както и да се гарантира, че няма да има изтичане на гориво във водите на остров Джилио.

Капитанът на "Коста Конкордия" Франческо Скетино е обвинен в непредумишлено убийство на няколко души в крушение и в преждевременно напускане на бедстващ кораб.

Нова версия за причините за трагедията с италианския туристически кораб "Коста Конкордия" разкрива днес в. "Кориере дела сера".
Според тази версия капитанът е доближил плавателния съд до брега заради шефа на сервитьорите на кораба, който бил роден на Джилио. Малко преди трагедията Скетино се обърнал към шефа на сервитьорите Антонело Тиеволи с думите: "Антонело, ела да видиш колко близо сме до Джилио".
На този призив станали свидетели няколко души, цитирани от вестника.

Според добре запознат източник Тиеволи е трябвало да вземе отпуск още миналата седмица и да си отиде на Джилио, но не могъл да си намери заместник и трябвало да остане за новия курс.
Скетино поискал да му направи символична услуга, като прекара огромния кораб край скалистите брегове на тосканския остров.

Самият капитан се оправдава, че се е доближил до острова след като необозначена на картите скала пробила пробойна на дъното на кораба.

Бордният комисар на кораба Манрико Джампедрони спасил десетки пасажери, преди да пропадне в дупка и да счупи крака си, поради което напуснал кораба 36 часа след крушението, предаде Франс прес.

Има много висок риск от екологична катастрофа за остров Джилио, заяви италианският министър на околната среда Корадо Клини по повод опасността от изтичане на гориво от "Коста Конкордия".
По-рано днес италианският в. "Стампа" написа, че корабът с тегло на 110 самолета "Боинг" е бил зареден с 2390 тона гориво и ако то се разлее, това ще предизвика тежко замърсяване на острова и ще навреди на екосистемата му години наред. "Рискът за острова е много висок и е необходима спешна намеса. Намираме се в извънредна ситуация", подчерта Клини.

Говорител на пожарната команда заяви, че спасителните операции са преустановени след като корабът се е приплъзнал по скалите. "Имаше приплъзване от 9 см по вертикала и 1,5 см по хоризонтала. Евакуирахме се веднага. Това е нещо, от което се бояхме. Операциите са преустановени. Ще следим стабилността на кораба и не знаем кога ще възобновим операциите", каза говорителят Лука Кари.

Шестимата български моряци от "Коста Конкордия" не са изпитали затруднение при напускането на потъващия кораб, съобщи за Дарик радио Йордан Ачев, съсобственик на фирма "Комак", дъщерна на "Корабоимпекс".

Корабокрушението в снимки