Това заяви в специално интервю за Дир.бг изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров.

Той пое управлението на компанията в началото на май т.г. за трети път, след като министърът на транспорта Ивайло Московски освободи предишния шеф Георги Друмев.

- Г-н Владимиров, кой ще определи какъв подвижен състав да бъде предмет на предстоящата процедура - мотрисни влакове или локомотиви и вагони ще бъдат закупени?

- За определянето на параметрите какъв да бъде подвижният състав и на какви характеристики да отговаря работи екип от специалисти от БДЖ, Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) и Министерство на транспорта, заедно с експерти от Висшето транспортно училище (ВТУ), Университета за национално и световно стопанство (УНСС) и Техническия университет. До края на месец юли те трябва да излязат с предложение какъв тип мотрисни влакове са необходими на железниците за следващите 15-20 години. В края на месец септември или началото на октомври ще стартира обществена поръчка за закупуването на тези нови мотрисни влакове.

- Какъв ще е хипотетичният брой на новите влакове, предмет на поръчката?

- Все още е в процес на обсъждане за колко влака да бъде обявена поръчката. Различните видове мотриси са на различна цена, така че съобразено с наличния финансов ресурс и необходимостите от подновяване на подвижния състав, тепърва предстои да бъде уточнена и точната бройка за поръчката.

- Какъв ще е размерът на инвестицията, която ще бъде направена за закупуването им? Т.е. евентуалната прогнозна стойност на поръчката.

- Размерът на инвестицията зависи от отпуснатите държавни средства за БДЖ. Това, което ние сме заложили прогнозно, е около 350 млн. лева за срок от 10 години, като средствата са предвидени от капиталовия трансфер по договора с държавата за задължителна обществена услуга за превоз на пътници, който е по 35 млн. лева на година.

- При обявяване на процедурата през есента, какъв е реалният срок, в който новите влакове ще бъдат въведени в експлоатация?

- Обществената поръчка най-вероятно ще продължи около една година. Технологичният срок на изработване на подобни влакове е 24 месеца, т.е. след около три години, ако всичко върви така както е планирано, би трябвало клиентите на БДЖ вече да се возят в нови влакове. Възможно е това да се случи и много по-рано, тъй като работим върху варианта след като има избран изпълнител, с него да бъде договорено да ни предостави за ползване мотрисни влакове, докато тече изработването на поръчаните.

- Какви в момента са задълженията на БДЖ?

- След последните извършени плащания и окончателното погасяване на задълженията към още един от кредиторите на БДЖ, в момента общите задължения на "Холдинг БДЖ" Група, което включва и дружествата "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД и "БДЖ - Товарни превози" ЕООД, възлизат на 393 млн. лева. Този резултат е постигнат благодарение на предприетите мерки за финансово стабилизиране и извършените реформи в дружеството, след като през 2009 г. задълженията бяха в размер на 850 млн. лв. и дружеството беше в изключително лошо състояние.

Оттогава насам заемите към общо осем финансови институции до момента са намалени с пет и сега оставащите задължения са само към три финансови кредитори. В тази връзка и дадената нотификация от ЕК за отпускане на държавна помощ от 224 млн. лв. е много ясен знак за одобряването на реформите и положителна оценка за това, което е направено през последните седем години. Това показва, че ЕК смята, че БДЖ е едно жизнеспособно предприятие и на финалната права на осъществяване на реформите позволява на държавата да се намеси, да погаси тези 224 млн. лв., за да даде хоризонт за бъдещото развитие на железницата.

- Какво се случва с обществената поръчка за ремонт на мотрисите "Сименс", която бе обжалвана?

- В резултат на обжалване на обществената поръчка със свое разпореждане Комисия за защита на конкуренцията отказва да образува производство, което в последствие не е обжалвано и е влязло в законна сила. Като последица от обжалването е удължен срокът за подаване на заявления за участие и процедурата продължава съгласно законоустановените етапи за провеждането й.