Масово затварят цехове за олио в страната заради недостиг на слънчоглед
Прогнозата за цената на продукта е, че няма да има съществени колебания, тъй като, ако ние не можем да го произведем на конкурентни цени, то се внася от страни производителки от ЕС, заяви експерт
Производители на олио у нас затварят масово цеховете си заради недостиг на слънчоглед. Това съобщават от браншовата асоциация, като посочените причини за това са слабата миналогодишна реколта от слънчоглед и спрения му внос от Украйна.
В момента по магазините у нас има достатъчно олио. Според Комисията по стоковите борси и тържищата средната му цена на едро на борсите е 3,26 лв. за литър, а по магазините, заедно с многото промоции е между 2,80 и 6,00 лв. за литър, предава БНТ.
Спрямо миналата година цените на олиото са се повишили с 20%.
"Цените на олиото са нормални. Имаме една плавна възходяща тенденция, която се оформи, след като се разбра, че реколтата е лоша. Имаше очакване за свръхнива на цените до 6 лв. за литър, както беше през 2022 година. За щастие, това не се случи и пазарът за пореден път доказа, че е най-добрият регулатор", коментира председателят на Комисията по стоковите борси и тържищата Владимир Иванов.
В момента пазарът не страда, но при преработвателите на слънчоглед у нас има недостиг на суровина. Реколтата от слънчоглед беше слаба, а вносът от Украйна - забранен. Това наложи много от преработвателите да затворят цеховете си, да намалят износа на олио с близо 70% и да се подготвят за загуби.
"Прогнозата за цената на олиото е, че няма да има съществени колебания, тъй като, ако ние не можем да произведем олио на конкурентни цени, то се внася от страни производителки на олио от Европейския съюз или от трети страни", обясни Яни Янев от Асоциацията на преработвателите на слънчоглед.
В момента върви сеитбата на слънчоглед, като тази година площите у нас са доста повече в сравнение с миналата. Земеделските производители се надяват на добра реколта.
Преди три години с началото на войната в Украйна настана паника, че потребителите ще останат без олио, което пък изкуствено създаде свръхтърсене. То от своя страна даде възможност на търговците да увеличат цените, като продуктът надхвърляше 5 лева за литър, а по време на промоциите в големите вериги буквално се стигаше до бой за бутилки олио.
Миналата година пък в края на август редица заводи за олио в България затвориха заради липса на суровина. Тогава мотивът на представителите на бранша беше, че удължаването на забраната за внос на украински слънчоглед няма да помогне на зърнопроизводителите, а само ще затрудни и ощети преработвателите.
В края на миналата пък година стана ясно, че маслото и олиото са стоките, които най-много са поскъпнали през 2024 година.