Коментари - България - силно изостанала в образованието | Днес.dir.bg

България - силно изостанала в образованието

България се нуждае от цялостно реформиране на образователната система, предаде в свой коментар Ройтерс.

Обратно в новината

Коментари - България - силно изостанала в образованието | Днес.dir.bg

Коментари

То и 50 % да заделяме все тая Както заделяма за най-многобройната армия в съотношение на брой на населението и да 60 000 МВР , все тая като и двете институции са най-неефективните В образованието е същото и е добре че не се дават пари за институции като БАН, щото ще ги лапнат без ефект. В това отношение Дянков е абсолютно прав. Без реформи и съращения пари няма смисъл да се дават.

Когато пишеш за образование приложи минимум усилия да: 1. Започваш изречението с главна буква и да го завършваш с точка. /една, а не три/. 2. Да пишеш България, а не българия, Борисов, а не борисов. 3 Да пишеш следваЩ, а не следваШТ. 4. Когато пишеш пожелания от вида: "Бог да пази...", завършвай изречението с удивителн знак!

е как ще е изостанала нали по голямата част са вишисти хахаха , аха пардон те получават дипломата с к..валк

това е много гот за бусинесса млада(19-22 годисна) високо клалифицирана работна рака с по вазмозност 5-6 години трудов стаж и сас само 200 лв месецна заплата! а и да не забравим ниските данаци и такси и символицното соцялно осигуряване е това сте е раи за инвестиции!! *Съобщението е транслитерирано от системата. Моля, пишете на кирилица.

Докато като че ли най-важния проблем на образованието е как да вкарат циганчетата в клас и как да ги избутат до някаква дипломка за да кажат ,че са ги интегрирали като цяло образованието ни се превръща в псевдоучилище и забавачница за лумпени.Скоро ще го превърнат в дискотека само и само децата да го посещават ,че да не го закрият.

Абе на образованието ,че му куца -куца му ,ама не защото нямаме умни глави ,а защото тези които правят реформите са умни .Може ли един първокласник да не познава буквите и цифрите и да мине във втори клас защото не може да се повтаря в началния курс. Та кога ще научи материала от втори клас и как като не може да чете че да навакса и този от първи .Кой умник измисли това и замислял ли се е нанво се печели или губи не знам. А платените с парите на тати дипломи за висше образование .Има една приказка; Като знам какъв инж. съм ме е страх да отида при лакар.

Нещо не е както трябва в Дания - или има нещо гнило, или има много цигани, което е почти същото. Нивото на образованието се вижда на практика само в конкурентна среда. И простичкият факт че български младежи са сред призьорите на десетки олимпиади говори сам по себе си. Проблемът е другаде, а още по-големия пробблем е че никой не иска да го каже в прав текст. истината е че има елитни училища, има и училища с минимално качество. За съжаление е литните училища са много по-малко. А още по-лошото е че разликата в нивата между елитните училища и долнопробните е от земята до небето. След въвеждането на матурите се видя че образованието в някои училища е на толкова ниско ниво че не си струва да се харчат пари за тях. И всякакви осреднени резултати са опит за замазване на проблема, а не за решаването му. Подобно е положението и в Университетите. Навъдиха се всякакви т.н. "университети", които всъщност не са никакви университети, те не са и висши учебни заведения, ако щете, но раздават дипломи на поразия. естествено качетсвото на обучение в един такъв "университет" е ниско. За сравнение с качетвото от получаваното образование в СУ, Техн. университет, медицинска академия (и други, разбира се) въобще и дума не може да става. И всеки, който иска да получи диплома за нещо си отива там. Плаща си скъпо и прескъпо и я кара по тънката лайсна. Пет години аху-иху студентски живот, престижна диплома, но зад нея не стои нищо. Горе-долу като с елитните гимназии. Що с еотнася до специалностите ясно е защо много повече предпочитат икономика, право, история или политология, отколкото инженерните науки. Едно е да се потиш 5 години над чертежите във ВИАС (пък и в ТУ не е по-лесно), след това да специализираш поне 10 години за да станеш що-годе специалист, съвсем друго е хуманитарните специалности. В единия случай може да ти падне сградата на главата, да те утрепе тока, или да провалиш цялата инфраструктура управлявана от компютри. В другия - е, една прогноза не се била сбъднала - голяма работа. Пък практиката показва че депутат се става много по-лесно като юрист или икономист, отколкото като инженер. Що се отнася до езиците добре-зле българският висшист знае един западен език. В много случаи и още един, не толкова добре (по-възрастните знаят и руски). Твърдя отговорно че 90% от американците завършили университет не знаят втори език, освен английския. Освен ако не са испано-говорящи, та знаят испански, или ако не са от южните щати и благодарение на френския си произход поназнайват френски. От собствен опит знам колко е впечатляващо да знаеш френски. А американските инженери са добри, това е истината. Нищо че не знаят езици. Различно е в Западна Европа - там като правило всеки висшист знае английски. В много държави знаят по 2-3 езика, и не само ги знаят, но говорят свободно. Особено е впечатляващо в Швейцария - много хора знаят по 4 езика, а някои и по повече. Не е ниско нивото - малко са хората с високо ниво. За съжаление. И като се отчете и ценностната система - кой от проспериращите всъщност е с високо ниво - нещата стават зле. В това е проблема. В тези 1 млн неграмотни цигани, половин милион неграмотни турци и все повечето слабо-грамотни българи.

ИМАМ ВЪПРОСИ: 1. КОЛКО ОТ ХОРАТА С ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ НА ЗАПАД ЗНАЯТ ПЕРФЕКТНО ЧУЖДИ ЕЗИЦИ????? 2. ЗАЩО ДАВАТ МИЛО И ДРАГО ЗА НАШИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ- МЛАДИ, СТАРИ...????? ПОДОБНИ ДРАСКАНИЦИ СА ОБИДНИ ЗА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД. ОБИДНО Е ОЩЕ ПОВЕЧЕ, ЧЕ СЪЩИТЕ ТЕЗИ ЗАПАДНЯЦИ НАПРАВИХА ВСИЧКО ВЪЗМОЖНО ДО ПОДМЕНЯТ ЦЕННОСТНАТА СИСТЕМА НА БЪЛГАРИНА. ЩО СЕ ОТНАСЯ ДО ТЯХНАТА КВАЛИФИКАЦИЯ- НЕ СА ГЕНИИ И НЕ БЛЕСТЯТ. ПОЗНАВАМ ГИ ОТ НАУЧНИ СРЕЩИ НА РАЗЛИЧНО НИВО. ЗАРАДИ ТЯХ БЕШЕ СРИНАТА НАШАТА ИКОНОМИКА, НАШЕТО СЕЛСКО СТОПАНСТВО , ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ И ОБРАЗОВАНИЕ. САМО ЕДИН ПРИМЕР: САКСКОБУРГОТСКИ ПОЛУЧИ НАЙ-ВИСОКОТО ОТЛИЧИЕ НА ФРАНЦИЯ ЗАРАДИ ЗАТВАРЯНЕ НА БЛОКОВЕТЕ НА АЕЦ КОЗЛОДУЙ. ЗА ДА РАБОТЯТ АЕЦ-ОВЕТЕ В РУМЪНИЯ, КОИТО СА ФРЕНСКИ. АКО ИМАМЕ ДЪРЖАВНИЦИ -ТРЯБВА ПРОТЕСТ ПРОТИВ ТОЗИ ПАСКВИЛ.

"НЯМА КАК ЕДНО ПРАВИТЕЛСТВО ЗА ЕДНА ГОДИНА ДА СКАПЕ ПОВЕЧЕ ОБРАЗОВАНИЕТО" Как да няма - първо назначаваш един египтолог, лобист на частните университети, чиято задача е да досъсипе държавните университети, да не говорим, че няма как от ограничен хуманитар да очакваш идеи как да се привлекат студенти към инженерните специалности. После слагаш един американски еничарин за финансов министър, за когото "реформи" означава нищо повече от драстично орязване на парите на университетите и БАН. В момента професор в БАН получава по-малко от учител, а парите, спестени от пенсионираните, вместо да се вложат в увеличаване на заплатите на младите, за да се задържат и малкото останали наивници, моментално се изземват от некадърния счетоводител Дянков. Как след 20 години повтаряне на тази мантра от тъпанари пазарни фундаменталисти "реформи, та реформи" не им дойде ума в главата, че от реформа има смисъл, само ако води до нещо по-добро. Преди 20 години доброто образование в Бг се изтъкваше като преимущество на страната....

Трябва да се плаща добре - навсякъде. Когато се плаща добре - естествено, ще трябва да се дава адекватна работа. Ако не -аут. Толкова е просто. Вече става очевидно, че е някакъв съзнателен заговор - да бъдем на дъното, какви са тия абсурдни заплати - 200 -300- 500 лева? И пенсии също?? А непрекъснато за разни мутри се говори с какви пари разполагат и за какви пари става дума там, а и не само за мутрите, а и подобните им - депутати, догановци и пр. Следователно - НЕПРАВИЛНО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА КАПИТАЛА В ДЪРЖАВАТА. Няма какво повече да се комнетира .Догановците и мутрите да им работят - на ТЕЗИ, КОИТО ПРАВЯТ "РЕФОРМИТЕ"!

че пият по една студена вода, но не е така - просто умишлено се затъпяват младите поколения и им се вменява постоянно, колко са прости и некадърни. Знаете ли как изпъква само един български студент примерно в Оксфорд и направо блести на фона на останалите си колеги от чужбина в своята специалност? Но кой го интересува, важното е да има кой да им бере ягодите, да им разхожда кучетата и да им отпушва каналите.....Карайте и вие така, та ще видим докъде ще я докарате.

Производителността на труда зависи не само от образованието и качествата на даденият човек а и от средата на живот и работа. Не може в държава, в която има толкова много хаос и стрес за елементарни неща човек да даде най-доброто от себе си, дори и да иска и може. Дори и да успее, това ще е само моментно сътояние. На запад хората отиват на работа и се раздават, след което си отиват у дома и си почиват. Тук тръгвайки си от работа стресът и борбата продължават дори на по- високи обороти. Всичко това води до психическа и от там физическа разруха и износване на самите хора. Съответно тази непроизводителност и лоша среда водят до тотална демотивация и лошо свършена работа, което пък от своя страна води до лошите условия за живот и работа, които се създават.

Все още има много квалифицирани със средно и висше образование,около 110 000 без работа,и да ви припомня,че заради привилегиите за ромите и азиатците -афганистанци,иракчани,иранчани и турски роми при затварянето на заводите първо съкращаваха квалифицираните работници и специалисти,а оставят и дори наемат не-квалифицирани и неграмотни роми с 6 клас,всички други напр стругари -с образование и разряд,инженери ,икономисти и финансисти са без работа и без надежда...,НО ПО ПОДОБЕН НАЧИН СЕ Е ТРЪБЯЛО И В АНГЛИЯ,ЧЕ ИМА НУЖДА ОТ ВНОС НА КВАЛИФИЦИРАНИ ОТ ИНДИЯ ИЛИ ПАКИСТАН,ЗА КЪРИТАТА ИЛИ В ОСТРАТА МЕДИЦИНА,НО В СЪЩНОСТ ИМА МЕСТНА БЕЗРАБОТИЦА НА КВАЛИФИЦИРАНИ КУЛИНАРНИ И ДР,А СА НАЕЛИ 1-2 МЛН ИМИТРАНТИ,КОИТО НЕ ВЛАДЕЯТ ПРОФЕСИОНАЛНО ГОТВЕНЕТО,А МЕСТНИТЕ СА С ПРОФЕСИОНАЛНО,КАКТО И ТУК ИМА ОТ ХРАНИТЕЛНО-ВКУСОВИЯ ТЕХНИКУМ И УНИВЕРСИТЕТ БЕЗ РАБОТА,А ОТ УЛИЦАТА ПРАВЯТ БАНИЦИ,ОТ УЛИЦАТА СА И РАБОТНИЦИТЕ В ОБУВНАТА СФЕРА,А КВАЛИФИЦИРАНИТЕ -НЕ РАБОТЯТ ПО СПЕЦИАЛНОСТТА,КАТО В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ ЕДИН НЕКВАЛИФИЦИРАН НЕ МОЖЕ ДА СТЕГНЕ КАМО ЛИ ДА НАДМИНЕ ПО ПРИЛоЖНИ ЗНАНИЯ КВАЛИФИЦИРАНИЯ -ПРАКТИКАТА САМО БЕЗ ТЕОРИЯ НЕ ТЕ ПРАВИ НИТО ПЕРФЕКТЕН,НИТО ДОБЪР -ВИЖТЕ НЕФУНКЦИОНАЛНИТЕ МОДЕЛИ ОБУВКИ,та дори по обществено здраве се учи повече за изискванията към облеклото и обувките -височина и и наклон ,свод,материали,методи...Човек има чувството,че броят само циганите- те са несквалифицирани,а аз познавам много квалифицирани и с опит БЕЗ РАБОТА ИЛИ НАДЕЖДА ДА ГИ НАЕМАТ НИТО ТУК,НИТО В ЕС -И ТАМ РАСТЕ МАСАТА НИСКО-ГРАМОТНИ АЗИАТЦИ С ПРИВИЛЕГИИ

Имаше един лаф : В Англия , работиш добре ако ти плащат добре.В България, работиш добре,ако ти плащат ,добре!!

Как ще е изостанала- всички ученици знаят наизуст биографиите на чалга певиците и броят до сто без подсказване.

Хайде бе! Умишлено съсипаха образованието за да може едно цяло Министерство да "работи" по въпроса дали образованието ни съотвестсва на европейските норми. И се оказа че практиката в България е да съсипваме нещо работещо, за да може един ден да си намерим работа, като се опитваме да възстановим работещото нещо... Тъжно нали? Само че трудно се строи, лесно се разваля. Именно на този принцип работи и днешното правителство - бутаме готовото и работещото, за да си осигурим поне 20 години условия за "изграждане" на събореното... Т.е, да поработим! Срамота българи, срамота....

До: Още по някой Амче това е повече от ясно и очевадно: Фалира самият социализъм!!! Просто един фалит не става за един ден, особено що се отнася за цяла една държава. Този фалит може да продължи десетилетия (още от 1989 г. досега), че даже и столетия. Няма да сме живи ...

Преди всичко трябва да се върне уважението към училището и към учителите. Едно време се влизаше с благоговение в него, имаше портрети на възрожденците, държеше са на дисциплината. Знаеха се учениците, които го бяха завършили и след това постигнали нещо голямо. Учителите печелеха уважението и любовта на ученици и родители със знанията си с отношението си и със всеотдайността си. Имаха пълната подкрепа и доверие на родителите. За тази работа трябва призвание и сърце. Не е нужно да си бил отличник за да станеш добър начален учител, например, но е нужно да обичаш децата и професията си и да си преди всичко педагог.

Менпауърката ме разсмя с компетентно изказаната глупост за перфектното говорене на чужд език. Във всяка страна е пълно с необразовани и некадърни хора, които говорят страхотно родният си език, но не това се търси драга.

Нов закон за какво????На тези двамата от снимката тежат проблемите, които новият закон създаде за Университетите изминалите 4 месеца. Те предложиха това, което е угодно на тях и техни хора. Останалите Ректори какво са правили по заседанията-да кажат. Но да допуснат толкова недомислия, от които страдат младите хора с този закон и правилник-това са предложили на парламента-това стройните редици на депутатите са гласували, някой спящи, други недочули, трети недовидели. Това не води към подобрни нито на кадровия потенциал нито на образованието у нас.

Образованието струва пари но тези пари не се връщат след като се образоваш и започваш работа. Образованието е за по престижна работа но това не е означава , че ще е добре платена . Образование или пари това звучи като кокошката или яйцето има много богати и забогатяли хора и без диплом за мениджмънт доста пари имат и добър живот живеят... та искам да кажа следното не се иска много ум в главата а ловкост в ръката и сръце мъжко юнашко ... Какво искате да имате : пари достатъчно за нормален живот или карта на служител от БАН ? Това ,че ще ми се нахвърлите ми е ясно но това е факт!!!

Пробвай само с ум и ловкост, но без образование да лекуваш хора, да караш самолет, да строиш сгради и тн.

А имаме ли качествени преподаватели, изобщо? По ирония на съдбата, една съученичка, на която помагах по математика и която завърши гимназия с успех около добър 4, днес е начална учителка в "престижно" училище. А състудентка от Техн.университет, която едвам завърши с 3 и то няколко випуска след мен, днес е преподавател по техн.чертане също в "престижно" средно училище. И още мнооого такива хора днес учат децата ни....

А ти каква си?

Ами така е - поогледайте се - кои стават учители сега? По-голямата част от тях са бивши посредствени ученици с успех 4 - 4.50. Аз съм завършил гимназия малко преди 1989 г. и всички от моя випуск, които впоследствие станаха учители, тогава не можеха и да мечтаят, че някога ще постъпят във ВУЗ.

за какво образование говориме,и там е машина за пари само,неможе да завършват средно и висше образованиеи да са неграмотни

Да, и ти си красноречив пример за слабообразован човек.

Виж ти как пишеш!!!

А ти имаш ли представа за собствената си НЕграмотност, та коментираш другите?

Относно образованието е жива трагедия във всяко едно направление.Вземете средното.Тинейджерите са обезверени.Те дефакто нямат никакви стимули.Те си казват ,за какво да учим ,какво ни предлага държавата.Преподавателите въобще не им пука,а пък и квалификацията им е толкова.За вишистите ,смятам ,че няма какво да се каже.Там е жива ТРАГЕДИЯ.С една дума, просто нямам думи.

Хайде стига с това мрънкане.Наскоро във фирмата взех момче и момиче-инженери,прекрасни деца.Умни и знаят. Като вложа и аз малко инвестиция в тях ,ще станат чудесни специалисти.Само ,че са мислили какво са записвали и са положоли доста усилия да се справят с математика ,съпромат ,статика ,динамика и кинематика. Който е учил само за висше в някой махленски университет -теология,връзки с обществеността и други шменди -капели ,естествено има да се чуди,защо няма реализациа.Каквото следването,такава и реализацията. И за да не се заяде някой за заплащането,което моите /чувствам ги като мои деца ,затова са мои/инженери получават за 2008 и 2009 г. средно 2200лв.Тази година средно 1400лв. При това с всички данъци и осигуровки. А що се отнася до учителите.От много години включително и социалистически учители ставаха с среден успех от гимназиите 4-4.5 Много добрите и отличниците отиваха във ВТУ,УАСГ,ХТУ-дано не съм им сбъркал абревиатурите.По старо му ,бяха МЕИ,ВИАС,ХТИ. А по чуждите специалисти не се прехласвайте сърбал съм им попарата.Даже и в момента.Почнете разговор с японец ,и при първия елементарен въпрос който той получи,тича в коридора,по GSM -a да пита Токио.Мъка.

Точно . Само с мрънкане и гледане в чуждия двор не става. И аз съм свидетел, че СЕРИОЗНОТО учене, равностойно на РЕАЛНИ петици и шестици, последвани от труд и усилия дават в крайна сметка добра реализация. Но затова са необходими наистина МНОГО усилия и е крайно време да отпаднат нереланите оценки, за да се отсее плявата от брашното .

До: ne Относно производителността на труда: Знаеш ли легендата за Сизиф - който трябвало да търкаля един огромен камък по билото на една огромна планина. Търкалял, търкалял, накрая стигнал върха, и трябвало да го върне обратно долу. И после - пак нагоре. В крайна сметка - много работа бил извършил, но резултат - никакъв. Та - думата ми беше че и при социализма беше така. Затова фалира Кремиковци. Може да си плувнал в пот от работа, ама ако няма полза от твоята работа - нищо няма и да получиш. Но при социализЪма беше друго - на всекиму според труда. Така беше. Има-няма полза - важното е че си се трудил и ще ти дадат нещо - да не умреш от глад! Е, при капитализма е малко по-различно. Плащат според стоката която си продал на потенциалния купувач (и който да остане доволен от това което ти си направил за него).

Разбираш ги тези работи.Искам да ми обясниш,защо Кремиковци не фалира при соца,а фалира при друга политическа и икономическа система.

Кремиковци не фалира, но фалира държавата...

Ха , за заплатите които ни дават тези чуждестранни инвеститори и тези кадри са им прекалено квалифицирани.Ако сме 10 пъти по-неграмотни от европейците, значи сме квит...За толкова пари - толкова.

А нали това искаме да избегнем. Да не ние сме за Европа това, което са безработните цигани на ъгъла на улицата, чакащи някой да ги наеме за малко мръсна работа и някой лев за хляб. Стремежът към добро образование трябва да е на самите хора.

Нямада намерите за колцентровете желаещи, защото работата там е затъпяваща и никой, който знае чужд език, няма да се забие телефонистка, независимо дали плащат. А те и не плащат чак толкова много.

Да Така е,Живея в 1 град малък, но има Висше училище.какво става там...Преподавателите вземат пари за изпит,Дават подпис на студентите дори не са се явили на лекциите.Модерно е да вземат Автограф на дотцента или Професора върху учебника,за да вземат изпита,Нали се сещате какво означава това.какво може да се очаква от тези студенти, които денонощно седят по заведенията,Чалгата им е приоритет, а Ректора на института покани чалга изпълнителки на 8ми декември.Бравоооооооооооо

Ти разказващ за Свищов, види ми се... Там се случват такива неща. Свищовският т.нар. университет е емблема на провинциална образователна простотия.

Не се водете по западните пропаганди, не приемайте всичко за чиста монета. Чисто и просто Европа иска да заграби къде каквото има, в случая млади и ученолюбиви българи. А дали след това ще им плаща повече, не е сигурно. Знаете ли зимата какви големи обяви, ама с огромни букви имаше, представете си къде, в метрото в Лондон. Звучаха нещо така, имате ли желание да работите една хуманна професия, да учите младите деца, да видите как те израстват благодарение на вас, много благородна професия, не само че ще имате заплата от 50 хил. англ. лири. Това е западната реалност.

ти всъщност знаеш ли какво си искал да кажеш?

Много добре си го е казал човека, ама нямаш ресурс да го разбереш!

Ако няма реформа във висшето образование, за която се говори почти от година какво ще стане със средното. Може би след месец ще чуем, че няма да има нов закон и там.... А нещата вече са трагични и в двете сфери - архаично преподаване, учебници, които никой не иска да чете, масово преписване за високи оценки. И за всичко това държавата плаща грешни пари. Да не говорим за частните уроци, които системата налага, университетите с техните безумни изпити за кандидатстване от миналия век... Всичко това трябва да се промени и едва ли има човек, който да не го знае.

В момента в България на 1 свободно работно място и 3 кандидати за него се падат по 5 "HR мениджъри". Така че едва ли точно мнението на Менпауър е резонно в случая.

По-добро образование няма да се постигне с намаляване на часовете по математика и природни науки в средното училище, както Сергей Игнатов иска. Даже си спомням, че предложи да се махнат алгоритмите. нека си намери хора, които разбират, за да станат нещата каквито трябва.

Това е много сериозна тема. Но не мисля, че това са хората способни да я осъществят. Този посредствен министър ще надмине и Владко, както и г-на Велчев... Освен реформа е нужна и цялостна грижа за възпитанието на нацията, която,уви, няма как да се стартира. При условие, че трябва да реформираме самите себе си, нас и децата ни, а не да се опитваме да поучаваме всеки един наш опонент в тази държава. Да започнем сега от нас :):):) Мисията невъзможна :)

Аз не искам да се правят реформи. Преподовам "висша математика" в софийски университет и знам, че всичко ще си дойде на мястото само при условие, че се подменят студентите с нови на 100%. И няма да е необходима рефора. Сегашните студенти не само, че са необразовани ами са и нагли, и тъпи, и психично болни, и са природно умствено ограничени, и са мързеливи, липсва им елементарна любознателност ... И на всичко отгоре от всякъде ги толерират когато като студенти, дори и сняколко невзети изпита, са наемани на работа от дрисливите български бизнесмени и доморасли предприемачи.

добре, че господинът не ми е преподавател - неграмотен, озлобен и елементарен

Ми той/тя просто не е преподавател - не бъди наивна. Ако обаче е преподавател и то в СУ с този капацитет, наистина са зле работите.

Коментари - България - силно изостанала в образованието | Днес.dir.bg

България - силно изостанала в образованието

България се нуждае от цялостно реформиране на образователната система, предаде в свой коментар Ройтерс.

Обратно в новината

Коментари - България - силно изостанала в образованието | Днес.dir.bg

Коментари

То и 50 % да заделяме все тая Както заделяма за най-многобройната армия в съотношение на брой на населението и да 60 000 МВР , все тая като и двете институции са най-неефективните В образованието е същото и е добре че не се дават пари за институции като БАН, щото ще ги лапнат без ефект. В това отношение Дянков е абсолютно прав. Без реформи и съращения пари няма смисъл да се дават.

Когато пишеш за образование приложи минимум усилия да: 1. Започваш изречението с главна буква и да го завършваш с точка. /една, а не три/. 2. Да пишеш България, а не българия, Борисов, а не борисов. 3 Да пишеш следваЩ, а не следваШТ. 4. Когато пишеш пожелания от вида: "Бог да пази...", завършвай изречението с удивителн знак!

е как ще е изостанала нали по голямата част са вишисти хахаха , аха пардон те получават дипломата с к..валк

това е много гот за бусинесса млада(19-22 годисна) високо клалифицирана работна рака с по вазмозност 5-6 години трудов стаж и сас само 200 лв месецна заплата! а и да не забравим ниските данаци и такси и символицното соцялно осигуряване е това сте е раи за инвестиции!! *Съобщението е транслитерирано от системата. Моля, пишете на кирилица.

Докато като че ли най-важния проблем на образованието е как да вкарат циганчетата в клас и как да ги избутат до някаква дипломка за да кажат ,че са ги интегрирали като цяло образованието ни се превръща в псевдоучилище и забавачница за лумпени.Скоро ще го превърнат в дискотека само и само децата да го посещават ,че да не го закрият.

Абе на образованието ,че му куца -куца му ,ама не защото нямаме умни глави ,а защото тези които правят реформите са умни .Може ли един първокласник да не познава буквите и цифрите и да мине във втори клас защото не може да се повтаря в началния курс. Та кога ще научи материала от втори клас и как като не може да чете че да навакса и този от първи .Кой умник измисли това и замислял ли се е нанво се печели или губи не знам. А платените с парите на тати дипломи за висше образование .Има една приказка; Като знам какъв инж. съм ме е страх да отида при лакар.

Нещо не е както трябва в Дания - или има нещо гнило, или има много цигани, което е почти същото. Нивото на образованието се вижда на практика само в конкурентна среда. И простичкият факт че български младежи са сред призьорите на десетки олимпиади говори сам по себе си. Проблемът е другаде, а още по-големия пробблем е че никой не иска да го каже в прав текст. истината е че има елитни училища, има и училища с минимално качество. За съжаление е литните училища са много по-малко. А още по-лошото е че разликата в нивата между елитните училища и долнопробните е от земята до небето. След въвеждането на матурите се видя че образованието в някои училища е на толкова ниско ниво че не си струва да се харчат пари за тях. И всякакви осреднени резултати са опит за замазване на проблема, а не за решаването му. Подобно е положението и в Университетите. Навъдиха се всякакви т.н. "университети", които всъщност не са никакви университети, те не са и висши учебни заведения, ако щете, но раздават дипломи на поразия. естествено качетсвото на обучение в един такъв "университет" е ниско. За сравнение с качетвото от получаваното образование в СУ, Техн. университет, медицинска академия (и други, разбира се) въобще и дума не може да става. И всеки, който иска да получи диплома за нещо си отива там. Плаща си скъпо и прескъпо и я кара по тънката лайсна. Пет години аху-иху студентски живот, престижна диплома, но зад нея не стои нищо. Горе-долу като с елитните гимназии. Що с еотнася до специалностите ясно е защо много повече предпочитат икономика, право, история или политология, отколкото инженерните науки. Едно е да се потиш 5 години над чертежите във ВИАС (пък и в ТУ не е по-лесно), след това да специализираш поне 10 години за да станеш що-годе специалист, съвсем друго е хуманитарните специалности. В единия случай може да ти падне сградата на главата, да те утрепе тока, или да провалиш цялата инфраструктура управлявана от компютри. В другия - е, една прогноза не се била сбъднала - голяма работа. Пък практиката показва че депутат се става много по-лесно като юрист или икономист, отколкото като инженер. Що се отнася до езиците добре-зле българският висшист знае един западен език. В много случаи и още един, не толкова добре (по-възрастните знаят и руски). Твърдя отговорно че 90% от американците завършили университет не знаят втори език, освен английския. Освен ако не са испано-говорящи, та знаят испански, или ако не са от южните щати и благодарение на френския си произход поназнайват френски. От собствен опит знам колко е впечатляващо да знаеш френски. А американските инженери са добри, това е истината. Нищо че не знаят езици. Различно е в Западна Европа - там като правило всеки висшист знае английски. В много държави знаят по 2-3 езика, и не само ги знаят, но говорят свободно. Особено е впечатляващо в Швейцария - много хора знаят по 4 езика, а някои и по повече. Не е ниско нивото - малко са хората с високо ниво. За съжаление. И като се отчете и ценностната система - кой от проспериращите всъщност е с високо ниво - нещата стават зле. В това е проблема. В тези 1 млн неграмотни цигани, половин милион неграмотни турци и все повечето слабо-грамотни българи.

ИМАМ ВЪПРОСИ: 1. КОЛКО ОТ ХОРАТА С ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ НА ЗАПАД ЗНАЯТ ПЕРФЕКТНО ЧУЖДИ ЕЗИЦИ????? 2. ЗАЩО ДАВАТ МИЛО И ДРАГО ЗА НАШИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ- МЛАДИ, СТАРИ...????? ПОДОБНИ ДРАСКАНИЦИ СА ОБИДНИ ЗА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД. ОБИДНО Е ОЩЕ ПОВЕЧЕ, ЧЕ СЪЩИТЕ ТЕЗИ ЗАПАДНЯЦИ НАПРАВИХА ВСИЧКО ВЪЗМОЖНО ДО ПОДМЕНЯТ ЦЕННОСТНАТА СИСТЕМА НА БЪЛГАРИНА. ЩО СЕ ОТНАСЯ ДО ТЯХНАТА КВАЛИФИКАЦИЯ- НЕ СА ГЕНИИ И НЕ БЛЕСТЯТ. ПОЗНАВАМ ГИ ОТ НАУЧНИ СРЕЩИ НА РАЗЛИЧНО НИВО. ЗАРАДИ ТЯХ БЕШЕ СРИНАТА НАШАТА ИКОНОМИКА, НАШЕТО СЕЛСКО СТОПАНСТВО , ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ И ОБРАЗОВАНИЕ. САМО ЕДИН ПРИМЕР: САКСКОБУРГОТСКИ ПОЛУЧИ НАЙ-ВИСОКОТО ОТЛИЧИЕ НА ФРАНЦИЯ ЗАРАДИ ЗАТВАРЯНЕ НА БЛОКОВЕТЕ НА АЕЦ КОЗЛОДУЙ. ЗА ДА РАБОТЯТ АЕЦ-ОВЕТЕ В РУМЪНИЯ, КОИТО СА ФРЕНСКИ. АКО ИМАМЕ ДЪРЖАВНИЦИ -ТРЯБВА ПРОТЕСТ ПРОТИВ ТОЗИ ПАСКВИЛ.

"НЯМА КАК ЕДНО ПРАВИТЕЛСТВО ЗА ЕДНА ГОДИНА ДА СКАПЕ ПОВЕЧЕ ОБРАЗОВАНИЕТО" Как да няма - първо назначаваш един египтолог, лобист на частните университети, чиято задача е да досъсипе държавните университети, да не говорим, че няма как от ограничен хуманитар да очакваш идеи как да се привлекат студенти към инженерните специалности. После слагаш един американски еничарин за финансов министър, за когото "реформи" означава нищо повече от драстично орязване на парите на университетите и БАН. В момента професор в БАН получава по-малко от учител, а парите, спестени от пенсионираните, вместо да се вложат в увеличаване на заплатите на младите, за да се задържат и малкото останали наивници, моментално се изземват от некадърния счетоводител Дянков. Как след 20 години повтаряне на тази мантра от тъпанари пазарни фундаменталисти "реформи, та реформи" не им дойде ума в главата, че от реформа има смисъл, само ако води до нещо по-добро. Преди 20 години доброто образование в Бг се изтъкваше като преимущество на страната....

Трябва да се плаща добре - навсякъде. Когато се плаща добре - естествено, ще трябва да се дава адекватна работа. Ако не -аут. Толкова е просто. Вече става очевидно, че е някакъв съзнателен заговор - да бъдем на дъното, какви са тия абсурдни заплати - 200 -300- 500 лева? И пенсии също?? А непрекъснато за разни мутри се говори с какви пари разполагат и за какви пари става дума там, а и не само за мутрите, а и подобните им - депутати, догановци и пр. Следователно - НЕПРАВИЛНО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА КАПИТАЛА В ДЪРЖАВАТА. Няма какво повече да се комнетира .Догановците и мутрите да им работят - на ТЕЗИ, КОИТО ПРАВЯТ "РЕФОРМИТЕ"!

че пият по една студена вода, но не е така - просто умишлено се затъпяват младите поколения и им се вменява постоянно, колко са прости и некадърни. Знаете ли как изпъква само един български студент примерно в Оксфорд и направо блести на фона на останалите си колеги от чужбина в своята специалност? Но кой го интересува, важното е да има кой да им бере ягодите, да им разхожда кучетата и да им отпушва каналите.....Карайте и вие така, та ще видим докъде ще я докарате.

Производителността на труда зависи не само от образованието и качествата на даденият човек а и от средата на живот и работа. Не може в държава, в която има толкова много хаос и стрес за елементарни неща човек да даде най-доброто от себе си, дори и да иска и може. Дори и да успее, това ще е само моментно сътояние. На запад хората отиват на работа и се раздават, след което си отиват у дома и си почиват. Тук тръгвайки си от работа стресът и борбата продължават дори на по- високи обороти. Всичко това води до психическа и от там физическа разруха и износване на самите хора. Съответно тази непроизводителност и лоша среда водят до тотална демотивация и лошо свършена работа, което пък от своя страна води до лошите условия за живот и работа, които се създават.

Все още има много квалифицирани със средно и висше образование,около 110 000 без работа,и да ви припомня,че заради привилегиите за ромите и азиатците -афганистанци,иракчани,иранчани и турски роми при затварянето на заводите първо съкращаваха квалифицираните работници и специалисти,а оставят и дори наемат не-квалифицирани и неграмотни роми с 6 клас,всички други напр стругари -с образование и разряд,инженери ,икономисти и финансисти са без работа и без надежда...,НО ПО ПОДОБЕН НАЧИН СЕ Е ТРЪБЯЛО И В АНГЛИЯ,ЧЕ ИМА НУЖДА ОТ ВНОС НА КВАЛИФИЦИРАНИ ОТ ИНДИЯ ИЛИ ПАКИСТАН,ЗА КЪРИТАТА ИЛИ В ОСТРАТА МЕДИЦИНА,НО В СЪЩНОСТ ИМА МЕСТНА БЕЗРАБОТИЦА НА КВАЛИФИЦИРАНИ КУЛИНАРНИ И ДР,А СА НАЕЛИ 1-2 МЛН ИМИТРАНТИ,КОИТО НЕ ВЛАДЕЯТ ПРОФЕСИОНАЛНО ГОТВЕНЕТО,А МЕСТНИТЕ СА С ПРОФЕСИОНАЛНО,КАКТО И ТУК ИМА ОТ ХРАНИТЕЛНО-ВКУСОВИЯ ТЕХНИКУМ И УНИВЕРСИТЕТ БЕЗ РАБОТА,А ОТ УЛИЦАТА ПРАВЯТ БАНИЦИ,ОТ УЛИЦАТА СА И РАБОТНИЦИТЕ В ОБУВНАТА СФЕРА,А КВАЛИФИЦИРАНИТЕ -НЕ РАБОТЯТ ПО СПЕЦИАЛНОСТТА,КАТО В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ ЕДИН НЕКВАЛИФИЦИРАН НЕ МОЖЕ ДА СТЕГНЕ КАМО ЛИ ДА НАДМИНЕ ПО ПРИЛоЖНИ ЗНАНИЯ КВАЛИФИЦИРАНИЯ -ПРАКТИКАТА САМО БЕЗ ТЕОРИЯ НЕ ТЕ ПРАВИ НИТО ПЕРФЕКТЕН,НИТО ДОБЪР -ВИЖТЕ НЕФУНКЦИОНАЛНИТЕ МОДЕЛИ ОБУВКИ,та дори по обществено здраве се учи повече за изискванията към облеклото и обувките -височина и и наклон ,свод,материали,методи...Човек има чувството,че броят само циганите- те са несквалифицирани,а аз познавам много квалифицирани и с опит БЕЗ РАБОТА ИЛИ НАДЕЖДА ДА ГИ НАЕМАТ НИТО ТУК,НИТО В ЕС -И ТАМ РАСТЕ МАСАТА НИСКО-ГРАМОТНИ АЗИАТЦИ С ПРИВИЛЕГИИ

Имаше един лаф : В Англия , работиш добре ако ти плащат добре.В България, работиш добре,ако ти плащат ,добре!!

Как ще е изостанала- всички ученици знаят наизуст биографиите на чалга певиците и броят до сто без подсказване.

Хайде бе! Умишлено съсипаха образованието за да може едно цяло Министерство да "работи" по въпроса дали образованието ни съотвестсва на европейските норми. И се оказа че практиката в България е да съсипваме нещо работещо, за да може един ден да си намерим работа, като се опитваме да възстановим работещото нещо... Тъжно нали? Само че трудно се строи, лесно се разваля. Именно на този принцип работи и днешното правителство - бутаме готовото и работещото, за да си осигурим поне 20 години условия за "изграждане" на събореното... Т.е, да поработим! Срамота българи, срамота....

До: Още по някой Амче това е повече от ясно и очевадно: Фалира самият социализъм!!! Просто един фалит не става за един ден, особено що се отнася за цяла една държава. Този фалит може да продължи десетилетия (още от 1989 г. досега), че даже и столетия. Няма да сме живи ...

Преди всичко трябва да се върне уважението към училището и към учителите. Едно време се влизаше с благоговение в него, имаше портрети на възрожденците, държеше са на дисциплината. Знаеха се учениците, които го бяха завършили и след това постигнали нещо голямо. Учителите печелеха уважението и любовта на ученици и родители със знанията си с отношението си и със всеотдайността си. Имаха пълната подкрепа и доверие на родителите. За тази работа трябва призвание и сърце. Не е нужно да си бил отличник за да станеш добър начален учител, например, но е нужно да обичаш децата и професията си и да си преди всичко педагог.

Менпауърката ме разсмя с компетентно изказаната глупост за перфектното говорене на чужд език. Във всяка страна е пълно с необразовани и некадърни хора, които говорят страхотно родният си език, но не това се търси драга.

Нов закон за какво????На тези двамата от снимката тежат проблемите, които новият закон създаде за Университетите изминалите 4 месеца. Те предложиха това, което е угодно на тях и техни хора. Останалите Ректори какво са правили по заседанията-да кажат. Но да допуснат толкова недомислия, от които страдат младите хора с този закон и правилник-това са предложили на парламента-това стройните редици на депутатите са гласували, някой спящи, други недочули, трети недовидели. Това не води към подобрни нито на кадровия потенциал нито на образованието у нас.

Образованието струва пари но тези пари не се връщат след като се образоваш и започваш работа. Образованието е за по престижна работа но това не е означава , че ще е добре платена . Образование или пари това звучи като кокошката или яйцето има много богати и забогатяли хора и без диплом за мениджмънт доста пари имат и добър живот живеят... та искам да кажа следното не се иска много ум в главата а ловкост в ръката и сръце мъжко юнашко ... Какво искате да имате : пари достатъчно за нормален живот или карта на служител от БАН ? Това ,че ще ми се нахвърлите ми е ясно но това е факт!!!

Пробвай само с ум и ловкост, но без образование да лекуваш хора, да караш самолет, да строиш сгради и тн.

А имаме ли качествени преподаватели, изобщо? По ирония на съдбата, една съученичка, на която помагах по математика и която завърши гимназия с успех около добър 4, днес е начална учителка в "престижно" училище. А състудентка от Техн.университет, която едвам завърши с 3 и то няколко випуска след мен, днес е преподавател по техн.чертане също в "престижно" средно училище. И още мнооого такива хора днес учат децата ни....

А ти каква си?

Ами така е - поогледайте се - кои стават учители сега? По-голямата част от тях са бивши посредствени ученици с успех 4 - 4.50. Аз съм завършил гимназия малко преди 1989 г. и всички от моя випуск, които впоследствие станаха учители, тогава не можеха и да мечтаят, че някога ще постъпят във ВУЗ.

за какво образование говориме,и там е машина за пари само,неможе да завършват средно и висше образованиеи да са неграмотни

Да, и ти си красноречив пример за слабообразован човек.

Виж ти как пишеш!!!

А ти имаш ли представа за собствената си НЕграмотност, та коментираш другите?

Относно образованието е жива трагедия във всяко едно направление.Вземете средното.Тинейджерите са обезверени.Те дефакто нямат никакви стимули.Те си казват ,за какво да учим ,какво ни предлага държавата.Преподавателите въобще не им пука,а пък и квалификацията им е толкова.За вишистите ,смятам ,че няма какво да се каже.Там е жива ТРАГЕДИЯ.С една дума, просто нямам думи.

Хайде стига с това мрънкане.Наскоро във фирмата взех момче и момиче-инженери,прекрасни деца.Умни и знаят. Като вложа и аз малко инвестиция в тях ,ще станат чудесни специалисти.Само ,че са мислили какво са записвали и са положоли доста усилия да се справят с математика ,съпромат ,статика ,динамика и кинематика. Който е учил само за висше в някой махленски университет -теология,връзки с обществеността и други шменди -капели ,естествено има да се чуди,защо няма реализациа.Каквото следването,такава и реализацията. И за да не се заяде някой за заплащането,което моите /чувствам ги като мои деца ,затова са мои/инженери получават за 2008 и 2009 г. средно 2200лв.Тази година средно 1400лв. При това с всички данъци и осигуровки. А що се отнася до учителите.От много години включително и социалистически учители ставаха с среден успех от гимназиите 4-4.5 Много добрите и отличниците отиваха във ВТУ,УАСГ,ХТУ-дано не съм им сбъркал абревиатурите.По старо му ,бяха МЕИ,ВИАС,ХТИ. А по чуждите специалисти не се прехласвайте сърбал съм им попарата.Даже и в момента.Почнете разговор с японец ,и при първия елементарен въпрос който той получи,тича в коридора,по GSM -a да пита Токио.Мъка.

Точно . Само с мрънкане и гледане в чуждия двор не става. И аз съм свидетел, че СЕРИОЗНОТО учене, равностойно на РЕАЛНИ петици и шестици, последвани от труд и усилия дават в крайна сметка добра реализация. Но затова са необходими наистина МНОГО усилия и е крайно време да отпаднат нереланите оценки, за да се отсее плявата от брашното .

До: ne Относно производителността на труда: Знаеш ли легендата за Сизиф - който трябвало да търкаля един огромен камък по билото на една огромна планина. Търкалял, търкалял, накрая стигнал върха, и трябвало да го върне обратно долу. И после - пак нагоре. В крайна сметка - много работа бил извършил, но резултат - никакъв. Та - думата ми беше че и при социализма беше така. Затова фалира Кремиковци. Може да си плувнал в пот от работа, ама ако няма полза от твоята работа - нищо няма и да получиш. Но при социализЪма беше друго - на всекиму според труда. Така беше. Има-няма полза - важното е че си се трудил и ще ти дадат нещо - да не умреш от глад! Е, при капитализма е малко по-различно. Плащат според стоката която си продал на потенциалния купувач (и който да остане доволен от това което ти си направил за него).

Разбираш ги тези работи.Искам да ми обясниш,защо Кремиковци не фалира при соца,а фалира при друга политическа и икономическа система.

Кремиковци не фалира, но фалира държавата...

Ха , за заплатите които ни дават тези чуждестранни инвеститори и тези кадри са им прекалено квалифицирани.Ако сме 10 пъти по-неграмотни от европейците, значи сме квит...За толкова пари - толкова.

А нали това искаме да избегнем. Да не ние сме за Европа това, което са безработните цигани на ъгъла на улицата, чакащи някой да ги наеме за малко мръсна работа и някой лев за хляб. Стремежът към добро образование трябва да е на самите хора.

Нямада намерите за колцентровете желаещи, защото работата там е затъпяваща и никой, който знае чужд език, няма да се забие телефонистка, независимо дали плащат. А те и не плащат чак толкова много.

Да Така е,Живея в 1 град малък, но има Висше училище.какво става там...Преподавателите вземат пари за изпит,Дават подпис на студентите дори не са се явили на лекциите.Модерно е да вземат Автограф на дотцента или Професора върху учебника,за да вземат изпита,Нали се сещате какво означава това.какво може да се очаква от тези студенти, които денонощно седят по заведенията,Чалгата им е приоритет, а Ректора на института покани чалга изпълнителки на 8ми декември.Бравоооооооооооо

Ти разказващ за Свищов, види ми се... Там се случват такива неща. Свищовският т.нар. университет е емблема на провинциална образователна простотия.

Не се водете по западните пропаганди, не приемайте всичко за чиста монета. Чисто и просто Европа иска да заграби къде каквото има, в случая млади и ученолюбиви българи. А дали след това ще им плаща повече, не е сигурно. Знаете ли зимата какви големи обяви, ама с огромни букви имаше, представете си къде, в метрото в Лондон. Звучаха нещо така, имате ли желание да работите една хуманна професия, да учите младите деца, да видите как те израстват благодарение на вас, много благородна професия, не само че ще имате заплата от 50 хил. англ. лири. Това е западната реалност.

ти всъщност знаеш ли какво си искал да кажеш?

Много добре си го е казал човека, ама нямаш ресурс да го разбереш!

Ако няма реформа във висшето образование, за която се говори почти от година какво ще стане със средното. Може би след месец ще чуем, че няма да има нов закон и там.... А нещата вече са трагични и в двете сфери - архаично преподаване, учебници, които никой не иска да чете, масово преписване за високи оценки. И за всичко това държавата плаща грешни пари. Да не говорим за частните уроци, които системата налага, университетите с техните безумни изпити за кандидатстване от миналия век... Всичко това трябва да се промени и едва ли има човек, който да не го знае.

В момента в България на 1 свободно работно място и 3 кандидати за него се падат по 5 "HR мениджъри". Така че едва ли точно мнението на Менпауър е резонно в случая.

По-добро образование няма да се постигне с намаляване на часовете по математика и природни науки в средното училище, както Сергей Игнатов иска. Даже си спомням, че предложи да се махнат алгоритмите. нека си намери хора, които разбират, за да станат нещата каквито трябва.

Това е много сериозна тема. Но не мисля, че това са хората способни да я осъществят. Този посредствен министър ще надмине и Владко, както и г-на Велчев... Освен реформа е нужна и цялостна грижа за възпитанието на нацията, която,уви, няма как да се стартира. При условие, че трябва да реформираме самите себе си, нас и децата ни, а не да се опитваме да поучаваме всеки един наш опонент в тази държава. Да започнем сега от нас :):):) Мисията невъзможна :)

Аз не искам да се правят реформи. Преподовам "висша математика" в софийски университет и знам, че всичко ще си дойде на мястото само при условие, че се подменят студентите с нови на 100%. И няма да е необходима рефора. Сегашните студенти не само, че са необразовани ами са и нагли, и тъпи, и психично болни, и са природно умствено ограничени, и са мързеливи, липсва им елементарна любознателност ... И на всичко отгоре от всякъде ги толерират когато като студенти, дори и сняколко невзети изпита, са наемани на работа от дрисливите български бизнесмени и доморасли предприемачи.

добре, че господинът не ми е преподавател - неграмотен, озлобен и елементарен

Ми той/тя просто не е преподавател - не бъди наивна. Ако обаче е преподавател и то в СУ с този капацитет, наистина са зле работите.