Тъмни пояси, открити върху склонове на Марс, са оставени там от потоци вида с голямо съдържание на сол, заявиха учени, цитирани от световните информационни агенции и БТА.

Вижте снимки >>>

"Получените резултати изцяло подкрепят хипотезата, че поясите върху склоновете са формирани от съвременна водна активност на Марс", поясняват Лажендра Оджа и колегите му от Технологичния институт на Джорджия, САЩ.

През 2011 г., докато изследваха снимки на Червената планета, направени със сондата "Марс рикънисънс орбитър", учени откриха тъмни пояси, широки 0,5 - 5 метра, върху някои склонове.

Тези пояси се появяваха през летния сезон и изчезваха през марсианската зима. Учените предположиха, че поясите са оставени от потоци вода, съдържаща толкова голямо количество сол, че не замръзва през хладното марсианско лято, когато температурата на повърхността е около минус 25 градуса Целзий.

Потвърждаването на тази хипотеза би означавало, че учените са получили първите данни, които свидетелстват за съществуване на вода на Марс. Дотогава убедителни доказателства в подкрепа на подобно твърдение липсваха.

Според НАСА е важно да се установи източникът на водата на Марс

Все още не се знае дали там има микроорганизми, но откритието може да е предвестник за пробив в търсенето на живот на Марс.

Оджа и колегите му анализирали направените от "Марс рикънисънс орбитър" снимки в четирите точки, където се наблюдавали загадъчните пояси. Спектралният анализ позволил там да се открият хидрати - химични съединения, съдържащи молекули вода, в частност магнезиев хлорат и перхлорат, а също натриев перхлорат.

В обкръжаващата поясите почва няма следи от тези минерали. Откъде идва водата, която образува потоци върху марсианските склонове, учените засега не знаят.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър джиосайънс"