Решението да заведем този иск не е спонтанно, а е в следствие на натрупаното напрежение през годините срещу бездействието на общината да се справи с този проблем, каза пред Нова телевизия Борис Бонев от "Спаси София" - една от четирите организации, които са се включили в колективния иск.

Искът на "Групата за по-чист въздух" беше внесен в съда от вчера >>>

Той посочи, че законодателството на ЕС позволява най-много 35 дни годишно с въздух, в който има замърсяване над нормата, а в София вече има 37 такива дни от началото на годината.

Дневната норма специално за фините прахови частици, които са считани за най-големия проблем в София, е 50 микрограма на куб. метър. 35 дни най-много, а не че 35 дни трябва да е повече, уточни адвокат Димо Господинов, който също е част от колективния иск.

По думите му колективните искове не са много популярни, но са много полезни инструменти.

"Ние не искаме обезщетение, а искаме общината да изпълнява обещанията и задълженията си – да ограничава трафика, където има голямо замърсяване и да се предприемат мерки”, допълни Господинов.

Като други изисквания, които жалбоподавателите имат, също е подобряване на градския транспорт, по-често миене на улиците, ограничаване на автомобилния трафик. Също така, съдът да вземе финалното решение дали Общината прави всичко възможно за справяне с мръсния въздух и, ако не - тя да бъде принудена да изпълнява задълженията си.

От Столична община отрекоха обвиненията.

"Категорично не мога да се съглася с тезата, че общината бездейства, тъй като от 2011 г. действа програма за управление на качеството на въздуха. В рамките й всички показатели като олово и бензин са приведени в нормата”, каза зам.-кметът на София по транспорта Евгени Кусев.

По думите му единственото превишение е в нормите на фини прахови частици в определени дни през зимата, а не нещо друго.

На въпрос защо новата Програма за качеството на въздуха е приета две години по-късно, Крусев отвърна, че са се изработвали определени мерки. Като такива той  посочи нови автобуси, строителството на метрото и се оправда с него за преместването на измервателната станция на Орлов мост.

Общината работи и за създаване на система за ранно известяване на населението за дни с повишени норми на фини прахови частици.

"БАН разработва инструментариум, с който два дни по-рано да узнаваме, че ще има пик в замърсяването на въздуха и тогава ще могат да се задействат мерки, като например ограничаване на трафика в столицата на някои места", допълни Крусев.

От програмата на СО: Градският транспорт безплатен при смог >>>

Ще дишаме ли по-чист въздух?