По проекта "Рехабилитация на гаров комплекс Централна гара София" са обновени чакалнята, подлезите, пероните, част от коловозите. Сред новостите са ВЕИ и соларна инсталация, осигуряващи електрозахранване и топла вода; има ескалатори към пероните, асансьори и климатична инсталация. На втория етаж на фоайето на гарата е поставено светещо пано "Колелата на времето".

Ремонтът бе започнат през април 2014 г. по ОП Транспорт от "Национална компания железопътна инфраструктура". На следващата година се включи и общината с частично обновяване на гаровия площад.

На церемонията говори премиерът Бойко Борисов.

"Не обръщайте внимание на злосторниците - на 2-3 дни даваме на българите, това което са мечтали да видят", обърна се той към Йорданка Фандъкова, предаде БТА.

Вижте снимки >>

„Както е писано в Книгата - "Без Господа нищо не може да се направи", каза Борисов в типичния си стил и благодари на свещениците, които осветиха новата гара.

Той заяви, че в дните на смирение преди Великден иска да поздрави екипите, които са работили по гарата и пожела на милионите пътници да се чувстват уютно и комфортно.

Според Борисов е хубаво да има снимка как е изглеждала Централна гара преди и как изглежда сега, както и снимки на „Лъвов мост", „бул. „Мария Луиза" и метрото.

Транспортният министър Ивайло Московски пожела на гражданите на София да ползват новата гара.

"Всички си спомняте, че това беше едно от най-нелицеприятните места на София.
Приемам предизвикателство да работим усилено с Йорданка Фандъкова, за да може и предгаровата площ да бъде рехабилитирана", каза още Московски.

Това е поредната голяма придобивка за София, каза кметът Фандъкова. Отново виждам резултата от европейските средства - през 2012 година гарата беше свързана с метрото, а сега софиянци могат да имат съчетание на модерен градски транспорт с нова, обновена гара, посочи Фандъкова.

Ремонтът на гарата в три направления

Около 61 млн. лв. са разходите за изграждането на приемното здание на Централна жп гара - София, каза пред журналисти генералният директор на НКЖИ инж. Милчо Ламбрев.

В три основни направления е работено върху зданието.

"На първо място беше необходимата конструктивна корекция. Тя е свързана с новите еврокодове, които излязоха през 2012 г. и това, че гарата беше строена през 1974 г. не отговаряше на изискванията за земетръс. Усилиха се максимално всички колони, напречни и надлъжни греди и фундаменти и по този начин се постигна ефектът", обясни инж. Ламбрев, цитиран от "Фокус".

Покривната конструкция на гарата е метална и подсилена.

"На второ място искахме да променим енергийната ефективност и затова фасадата изцяло се поднови. Поставени са нови алуминиеви дограми с трислойни стъклопакети, които довеждат до запазване на температурата в цялото пространство", уточни инж. Ламбрев и допълни, че цялата гара има площ около 12 дка".

"Третото нещо, на което наблегнахме беше комфортът на пътниците, както и на хората в неравностойно положение. Гарата отговаря изцяло на най-новите европейски изисквания", увери инж. Ламбрев.

Той уточни, че ежедневно през гарата минават около 15 000 души.

Обещание

До четири години цялото железопътно трасе в Южна България ще бъде модернизирано и влаковете ще могат да развиват скорост до 200 километра в час, обяви Ивайло Московски след откриването на реконструираната Централна ж.п. гара в София.