Новата метроотсечка - от ж.к."Младост" 1 до Бизнес парк София, е с обща дължина 3 км и три нови метростанции - "Александър Малинов", "Александър Балан" и "Бизнес парк".

Вижте снимки >>>

В словото си премиерът Бойко Борисов каза, че преди 6-7 години на мястото, където сега е метрото, е имало „едно дърво, поляни, магарета”.

„Крави и овце, пасяха ето тук, Околовръстното бе като козя пътека – цялото в дупки. А всички квартали отгоре – на септични ями”, посочи Борисов, цитиран от "Фокус".

Той заяви, че тогава е обещал на настоящия президент Росен Плевнелиев метрото да стигне до тази част на града.

„Не знам дали си представяте какво е 40 км тунели с мрамор, влакове, контактни мрежи, което сме направили. Ако това беше до преди 1989 г. щеше да има поне 30 героя на социалистическия труд”, коментира Борисов.

Президентът Росен Плевнелиев също си спомни, че преди години в "Младост 4" е имало бунище, изхвърлени стари панели и глутници кучета, които са отстъпили място на езеро.

Президентът посочи, че ако преди метрото е напреднало с 9 км за 30 години, то сега напредва 4 пъти по-бързо.

"Българите обичаме да се оплакваме от проблемите си, но е добре да си спомним от къде започнахме и къде сме стигнали", отбеляза президентът.

В приветствието си Кристалина Георгиева отбеляза, че оперативните програми в периода 2007- 2014 г. са изпълнени 75%. С новия програмен период ни окачват 32 млрд. лв., 10 от тях вече са на разположение, а 680 млн. лева са за разширение на столичното метро.

Новата метроотсечка до "Младост 4" струва 44 млн. евро - 34 млн. евро от Европейския фонд за регионално развитие и 10 млн.евро местно съфинансиране.
Цената на 1 км готово метро на подземните участъци е около 16,5 млн. евро.

От 14 часа метрото до "Младост 4" бе отворено за граждани.  Пътуването по него днес е безплатно.

Трафикът в района на новите станции ще бъде облекчен с над 20%, 45 хиляди души ще ползват метрото до Бизнес парка, вредните газове ще бъдат намалени с около 7 хиляди тона. С 8000 автомобила дневно ще намалее движението около новопостроения участък на метрото.

"Всеки пътник, който ще ползва новата отсечка, ще спестява на всяко пътуване между 18-20 минути, което прави дневно около 9000 човекочаса – икономия от време, което могат да ползват за собствени нужди”, каза Стоян Братоев, директор на столичния "Метрополитен".

Във връзка с предложението за награждаването му с орден "Стара планина" той коментира, че го възприема като една обща награда с всички служители, работили заедно с него.

По думите му по-сложен проект от метрото е само атомна станция.

"Хиляди души са работили по проекта за метрото, свършили са огромна работа, защото това е изключително сложен проект", отбеляза шефът на "Метрополитен". "Освен, че има конструкция, архитектура, има и много системи за функциониране, при това сложни съвременни модерни системи", заяви Братоев, цитиран от БГНЕС.

В края на август трябва да бъде завършено разширението на бул. "Ал. Малинов" по новата регулация от бул. "Цариградско шосе" до Бизнес парка и Южната дъга на Околовръстното шосе. Булевардът ще бъде с две платна от по три ленти всяко, като при Бизнес парка ще има и локални платна.