Дефицит от 1,8 млрд. лв. предвижда законопроектът за държавния бюджет за 2016 година. В доклада на Комисията по бюджет и финанси се посочва, че отнесено към прогнозния размер на БВП дефицитът е 2.0 процента.

Бюджетното салдо се образува от дефицитните бюджетни салда на Националния бюджет в размер на - 1 649,4 млн. лв. и на Сметките за средства от ЕС в размер на 150,6 млн. лв.

В законопроекта е записано, че максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет е 5,3 млрд. лв.

В проекта се уточнява, че нов държавен дълг може да бъде поет за финансиране на програми и инструменти за финансова стабилизация и предоставяне на извънредна публична финансова подкрепа по Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, включително чрез Българската банка за развитие.

Не може да се поема нов дълг чрез финансов лизинг и останалите форми на дълг съгласно европейски регламент.

Проектобюджетът предвижда размерът на сумата на Общо приходите, помощите и даренията по Консолидираната фискална програма (КФП) за 2016 г. да е 33 015,7 млн. лв. и е по-голяма с 1 366,2 млн. лв. от сумата на ревизираната оценка на Общо приходите, помощите и даренията на КФП за 2015 г.

Повишението е резултат от увеличението на данъчно-осигурителните приходи с 1 265,6 млн. лв. и неданъчните приходи с 861,9 млн. лв. и от намалението на помощите и даренията със 761,2 млн. лв.

Горните общи размери на сумите по показателите на приходите на КФП за 2016 г. се разпределят, както следва:

Предвижда се размерът на сумата на Общо разходите и вноската в бюджета на ЕС по КФП за 2016 г. да е 34 815, 7 млн. лв. или 39,4 процента от БВП и е по-голяма с 292, 0 млн. лв. от сумата на ревизираната оценка на Общо разходите и вноската в бюджета на ЕС на КФП за 2015 г.

Сумата на увеличението на общо разходите и вноската в бюджета на ЕС за 2016 г. в размер на 292,0 млн. лв. се разпределя: - 262,1 млн. лв. за разходи и 29,8 млн. лв. за вноска в общия бюджет на ЕС.

Проектобюджетът предвижда увеличаване на средствата от държавния бюджет към бюджета на общините.

За бюджетни взаимоотношения с общините се предлага обща сума 2 662.1 млн.лв., от която за местни дейности са определени 403, 6 млн. лв. и за делегираните от държавата дейности 2 258,5 млн. лв.

Общата сума на увеличението 176,5 млн. лв. е разпределена по всички показатели на бюджетните взаимоотношения, а именно: за общата субсидия за държавните дейности 156.1 млн. лв.; за обща изравнителна субсидия 5,0 млн. лв.; трансфер за зимно поддържане и снегопочистване 5,1 млн. лв. и за целевата субсидия за капиталови разходи 10,3 млн. лв.

С преходните и заключителни разпоредби на законопроекта за държавния бюджет за 2016 г. се правят промени в Закона за държавния бюджет за 2015 г. В доклада на бюджетната комисия се посочва, че съгласно разчетите на управляващите органи за префинансиране на разходи по програмите и за осигуряване на съответното национално съфинансиране на проектите са необходими допълнителни трансфери в размер на 714, 7 млн. лв.

Освен това ще са необходими и допълнителни средства от 110 млн. лв. за финансиране на ДДС на бенефициентите-общини по Програмата за развитие на селските райони и 110 млн. лв. допълнителни плащания по приключването на инвестиционните проекти по Оперативна програма "Транспорт" под формата на временна финансова помощ.

Предлага се в бюджета за 2015 г. приходите да се увеличат с 832,8 млн. лв., разходите - с 387,8 млн. лв., трансферите - с 494,7 млн. лв. и бюджетното салдо - с 49,7 млн. лв. Бюджетното салдо за 2015 г. се променя, като дефицитът от 2 225,4 млн. лв. се увеличава на 2 275,4 млн. лв., увеличението на дефицита е с 49,7 млн. лв.

Стабилност, реалистичност, резултат е философията на бюджет 2016. Така определи разпределянето на държавните пари за догодина финансовият министър Владислав Горанов пред депутатите и поиска от тях подкрепа.

КРЪСТОСАН ОГЪН: За бюджета и социалната политика