Повишението на дълга и дефицита не е аргументирано, коментира председателят на Асоциацията на индустриалния капитал Васил Велев пред БНР. Според него не са убедителни мотивите за предлагането на такъв драстичен ръст в дефицита.

По отношение на мрачните прогнози за ръста на икономиката през следващите две години, Велев посочи, че 1,5% е много добър ръст на брутния вътрешен продукт при случилото се през тази година, защото преди една година никой не е предполагал, че ще има такава криза в Украйна. Затова той обвини сбърканата европейска политика и поради пригласянето на нашите лидери, начело с президента. Друга причина за ситуацията Велев посочи и покушението срещу КТБ, както и огромния дефлационен натиск.

Проблемите в икономиката ни са големи, но няма да се решат с тази актуализация на бюджета, заяви и директорът на Икономическия институт на БАН, Митко Димитров. Тези проблеми са предизвикани от това, че при управлението на икономиката, намесата на политиците в икономиката е неефективно, нецелесъобразно, не води до положителен резултат и като че ли предложението идва, за да продължаваме в същата посока, което не е приемливо, посочи той.

НСТС е отложен за сряда, 1 октомври, обявиха социалният министър Йордан Христосков и финансовият Румен Порожанов. Работодатели и синдикати искат още време, за да се подготвят за дебата по актуализацията на държавния бюджет. 

Социалните партньори трябваше да обсъдят проектите за изменение и допълнение на законите за държавния бюджет за 2014 г. и за бюджета на Националната здравно-осигурителна каса.

Миналата седмица от бизнеса и синдикатите отказаха да участват в заседанието, тъй като не са се запознали с документите в бюджета.

Ревизираните прогнози в бюджета

Предвижда се реален ръст на БВП от около 1,5% на годишна база, което е малко по-песимистичен сценарий от заложения в макрорамката към Бюджет 2014 ръст от 1,8 на сто.

Въпреки малката промяна при прогнозата за растежа на икономиката за 2014 г. актуализираните макроикономически прогнози ревизират в негативна посока оценката за номиналния размер на БВП за 2014 г. с над 2,4 млрд. лв. (от 81 582 млн. лв. на 79 178 млн. лв.).

Разчетите за дефицита са до 4,0% от прогнозния БВП (3 152,3 млн. лв.).

Също така се предвижда вземането на нов държавен дълг в размер на 4,5 млрд. лева и увеличение на допустимия максимален размер на държавния дълг към края на годината до 22,5 млрд. лева (28,4 % от прогнозния БВП).

В предвидения нов дълг е включена възможност за дългово финансиране с оглед предоставяне на ликвидна подкрепа в рамките на одобрената държавна помощ от ЕК в размер до 2,9 млрд. лева или в рамките на същия лимит поемане на нов държавен дълг за предоставяне на заем на Фонда за гарантиране на влоговете в банките в размер до 700 млн. лева.

В проекта е записано, че необходимостта от изготвяне на актуализацията на бюджета за 2014 година произтича от невъзможността да бъдат постигнати заложените фискални цели, пишат в мотивите си за актуализацията от финансовото министерство.

Според екипа на Румен Порожанов причините за това са значителното отклонение от допусканията по основни показатели и надценените прогнози за приходите в бюджета, както и необходимостта от осигуряване на допълнителни разходи в някои бюджетни системи.