Това ще стане с промяна в Закона за устройството на територията (ЗУТ), която днес министрите одобриха, предаде БТА. Мотивът за тази промяна е да се облекчи организацията на паркирането и движението в големите градове.
Друго предложение на правителството е строителството на нови сгради да се разрешава, само ако с инвестиционните проекти се осигуряват необходимите места за паркиране в границите на урегулирания поземлен имот.
Отпада изискването за одобряване на инвестиционните проекти от главния архитект, областния управител или министъра на регионалното развитие и лагоустройството. Те ще ги съгласуват, след като се извърши проверка на съответствието им с предвижданията на подробния устройствен план, правилата и нормативите за застрояване.
Прецизират се изискванията за разстоянието между жилищните сгради. В момента то трябва да е по-голямо или равно на височината на жилищните сгради през улица. Предложението е разстоянието да бъде по-голямо или равно на височината на постройката, разположена откъм по-благоприятната посока за осветяване от слънцето.
В проектозакона е дадено определение за големината на градовете според броя на населението. "Много големите градове" са тези с над 200 хил. жители, "големи" - от 100 хил. до 200 хил. души, "средни" - от 30 хил. до 100 хил., "малки" - от 10 хил. до 30 хил. и "много малки градове" - до 10 хил. жители. Сградите за обществено обслужване в центровете на много големите, големите и средните градове нямат ограничения към височината, но задължително трябва да се спазят изискуеми отстояния от жилищни сгради, детски и лечебни заведения. В тези случаи, при сгради с височина над 45 метра, виза за индивидуално проектиране ще се издава въз основа на работен устройствен план, одобрен от общинския съвет.
Общинските администрации ще упражняват пълен контрол върху строежите - спиране и забрана ползването на строежи, премахване на незаконни строежи, въвеждане в експлоатация на строежи от четвърта, пета и шеста категория. Административният контрол, извършван от ДНСК, ще се запази за строежите от първа, втора и трета категория.