Това заяви по Нова телевизия депутатът от Патриотичния фронт Валентин Николов, който е един от катастрофиралите в тунела „Витиня" миналата седмица. По този начин той потвърди думите на няколко от потърпевшите, които от самото начало заявиха, че в тунела е имало разлято гориво, докато от МВР настояват, че причината е превишена скорост и недостататъчна дистанция.

При верижната катастрофа, в която участваха около 50 леки и тежкотоварни автомобили, загинаха трима души, а 14 бяха ранени.

По думите на Николов настилката в тунела е била "абсолютно хлъзгава", както при поледица.

"Моят автомобил беше един от първите катастрофирали, може би шести или седми. Веднага след това започнаха да се блъскат всички останали в нас. Имахме чувството, че гърмят бомби. Когато излязохме от страната на Ботевград се виждаше с просто око, че има разлята течност. Линейките и полицията дойдоха след втория час. Не го твърдя само аз, твърдят го всички очевидци", добави депутатът.

Николов настоя за оставки в Пътната агенция.

Бившият началник на Пътна полиция Алекси Стратиев обаче коментира, че най-вероятно платното в тунела е било по-хлъзгаво, защото се натрупва мръсотия.

Не смятам, че е някаква течност, разлята в тунела. В тунела платното най-вероятно е по-хлъзгаво, защото се натрупва мръсотия, докато платното отвън дъждът го измива, вятърът издухва боклуците. Това се получава при такива метеорологични условия - тази прах на пътя. От газовете на автомобилите има наслоения и върху пътя, и върху стените на тунела", обясни Стратиев.

По думите му при лоши метеорологични условия трябва да се кара със скорост, по-ниска от разрешената.

Всеки водач преценява своите умения, състоянието на гумите, състоянието на автомобила и кара с такава скорост, която му гарантира някаква безопасност", добави Стратиев.

Председателят на Браншовата камара "Пътища" и бивш шеф на АПИ инж. Павел Диковски споделя мнението на Стратиев. Пред БНР той обясни, че в резултат на замърсявания и изгорели газове върху настилката в тунелите се получава един фин филм, който играе ролята на смазка и при наличност на влага се получава хлъзгава настилка, която може да стане причина за катастрофа.

Той посочи, че дясната тръба на тунел „Витиня“ в посока Ботевград, не е ремонтирана откакто е пусната в експлоатация.

"Осветлението е много под минимума за европейски тунел, независимо от относително късата дължина на тунела. Но то не е причина за катастрофата, то е утежняващо обстоятелство при други случаи, но не и при този", допълни бившият шеф на АПИ.

По думите му според статистиката 85% от катастрофите в тунели се дължат на човешкия фактор.

"Изследователски се доказва, че процентът на тежките катастрофи в тунелите е много по-малък отколкото катастрофите на открития път. За сметка на това катастрофите в тунелите са много по-тежки отколкото на открит път", обясни инж. Диковски.

Очаква се днес да излязат съдебно-медицинските експертизи на тримата загинали при катастрофата. Предстои да бъдат назначени и 14 съдебно-медицински експертизи по писмени данни на останалите пострадали.

Окръжната прокуратура в София образува досъдебно производство за причиняване на смърт и телесни повреди на повече от едно лице вследствие на нарушаване правилата за движение по пътищата.