Божидар Божанов е ИТ експерт и предприемач, oсновател на компания за информационна сигурност. Има значителен опит в изграждането на електронното управление, като в ролята си на експерт е участвал в подготовката на редица законови изменения и стратегически документи. Член е на изпълнителния съвет на "Да, България!" и на тематичната работна група за електронно управление и административна реформа.

Завършил Голдсмитс колидж, част от лондонския университет. Бил е част от групата на ИТ експерти "Общество.бг", работеща за изграждане на по-добри дигитални инструменти за комуникация между държавата и гражданите.Активно участва в промотирането на електронното управление.

Tой вярва, че електронното управление е инструмент за постигане на много стратегически цели в управлението на публичния сектор - намаляване на корупцията, намаляване на бюрокрацията, повишаване на прозрачността. Електронното управление може да се случи с правилната комбинация от експертен капацитет и политическа воля и поради това Божидар смята да работи както за промяна на законодателството, спиращо въвеждането на електронно управление, така и за премахване на всички административни и процедурни пречки пред реалното му въвеждане.

Вашата тема е "електронно управление", но тя не е ли твърде нишова, твърде експертна?

Електронното управление е инструмент за добро управление. Ще дам няколко примера - чрез електронното управление може да се спести около 70% от административната тежест, която произтича от разнасянето на удостоверения и бележки между администрациите. Гражданите и бизнесът не трябва да са куриери на институциите - вместо това събирането на удостоверенията трябва да става служебно, по електронен път. Това ще спести време и нерви на всички - дори на хора, които нямат компютър или смартфон. А тези, които имат, ще могат да заявяват услугите онлайн и изобщо да не контактуват с администрацията.

Електронното управление ще намали и корупцията. В дигитална среда подмяна на документи е почти невъзможна, благодарение на съвременната криптография. Така перправяне на "ДП" на "10" в тефтерчето на Филип Златанов, откъсване на страница от нотариален акт в Имотния регистър или подпъхване на фалшив анекс към договор ще бъдат невъзможни. А и компютърът кафе не пие и пари не иска - работи обективно спрямо закона, а не спрямо това кой човек е "по-наш".

Какво пречеше досега на въвеждането на електронно управление?

Факторите са много, но липсата на политическа воля и политическо разбиране за нуждата от електронно управление са водещите причини. Дигиталната трансформация на администрацията е сериозна и трудна задача с много практически проблеми - ако няма ежедневен политически тласък за тяхното решаване, оставаме само с добрите пожелания.

Именно затова Демократична България е възприела модернизацията на страната като своя политическа цел.

Снимка: "Демократична България"

Не просто заради преките ползите откъм ефективност, намаляване на корупцията, спестени време и нерви на граждани и бизнес, а и осъзнавайки стратегическата възможност да надскочим не само себе си, но и някои развити държави. Точно както е направила Естония в последните три десетилетия - от бюрократична съветска република се е превърнала в една от най-иновативните държави. Използвайки техния опит, България може да направи този преход и доста по-бързо.

В последните дни се вдигна много шум около потенциални проблеми с машинното гласуване. Според вас изборите ще бъдат ли честни?

Шумът се вдига не от вчера от страна на ГЕРБ - за съжаление единственото, което те правят, е да подкопават доверието в процеса, без да предлагат адекватни решения. В същото време от Демократична България сме изпратили няколко писма на ЦИК с много конкретни мерки за защита на вота. Винаги сме настоявали и за извадково преброяване на разписките. За съжаление 100% преброяване, макар да звучи като добра идея на пръв поглед, носи други рискове - човешките грешки при броенето да бъдат използвани за допълнително насаждане на недоверие към процеса.

Направихме сериозен експертен анализ дали допълнителни машини носят някакъв риск за процеса и не установихме такива. Да, наистина е странна и съмнителна появата на някакви нови машини през ден, но ако погледнем целия процес, те не могат да бъдат използвани за подмяна на резултата.

Благодарение на всички наши действия и под формата на законодателни изменения, и под формата на препоръки към ЦИК, смятам, че изборите ще са честни. След тях обаче ни предстои сериозен разговор за софтуера на машините. Най-вече за да бъдат всички политически сили наясно какво се случва, вместо да творят конспирации с маркер и флипчарт.

Защо напускате добре платения ИТ сектор, за да влезете в политиката?

Смятам, че политическия живот трябва да има хора, които разбират от информационни технологии, защото все повече решения ще включват и този компонент - как да реализираме дадена политика ефективно, чрез електронно управление.

Когато си в ИТ сектора, млад и добре платен, нещата в България изглеждат добре, малко като с розови очила. Но този остров на просперитет е измамен - в момента, в който се наложи да опрем до здравеопазването, до образованието за децата ни, се оказва, че не живеем изолирани от системните проблеми в държавата. Затова искам да участвам в тяхното решаване - за да бъдем спокойни за здравето си и това на родителите ни, за да могат децата ни да получат добро образование. За да можем всички да стартираме и развиваме бизнес, необезпокоявани от корупционни мутри и калинки.

ИТ секторът е с висока добавена стойност и създава много работни места. Трябва ли държавата да му помогне и той да стане стратегически?

На първо място трябва държавата да не пречи. Ниските данъци и осигуровки са една от причините за конкурентоспособността на сектора и те в средносрочен план трябва да останат такива, но в дългосрочен не могат да бъдат водещото предимство. Именно тук държавата мога да поеме стратегическата си роля, по няколко направления. Първо, като се фокусира върху подготовката на кадри и върху възможностите за привличане на квалифицирани специалисти от други държави. Недостигът на кадри е системен проблем в сектора и той няма да се подобри от само себе си. Частните образователни инициативи помагат, но не са достатъчни.

Второ, корупцията е спирачка пред много големи чуждестранни компании да инвестират тук. Те предпочитат нашите съседи, защото рискът им в България е прекалено висок - риска някой да им поиска подкупи, дори рискът някой да им открадне част от бизнеса, с помощта на държавата. Тези западни компании създават среда, в която се трупа сериозен опит, който след това може да доведе до създаване на успешни български технологични компании.

И не на последно място, държавата трябва активно да промотира местните компании чрез своите представителства в чужбина.

Смятате ли, че следващият парламент ще може да излъчи управление, което да реализира тези идеи?

Следващият парламент е длъжен да излъчи управление, защото хората вече са уморени от избори. Това управление неизбежно ще бъде коалиционно, но то трябва да има ясни цели, разписани в коалиционно споразумение, със срокове и индикатори за успех. В "Демократична България" знаем как да структурираме такова управление и преговорите за него и затова търсим мандат. Такова управление има възможност да направи България различна, по-свободна и по-добро място живеене.

 

23 МИР - преференция №110

София Област - преференция №101

 

Купуването и продаването на гласове е престъпление!