Войната на пътя не е статистика, тя има лица и имена - не само на хора, а на стотици семейства
2023 г. си отива с 6861 катастрофи с жертви и ранени
Отброяваме последните дни на още една година, но предстоящите празници няма да са такива за нови над 500 български семейства. През 2023 година в техните домове нещастието е връхлетяло с внезапността на лятна буря и данните от масивите на МВР за броя на жертвите във войната по пътищата не са просто статистика. Те имат своето име и лице. Това на любими баща, майка, брат, сестра, съпруг, съпруга, дете...
Филип, Ферарио, Ани, Явор, Калоян, Симеон, Стефка са само част от отлетелите за миг, в чиито домове запалените свещички няма да са на елхата, а пред кандилото.
Въпреки постоянните кампании, призиви, мерки, заседания, поправки в Наказателния кодекс и протести, новините за катастрофи, в които са загинали хора, са ежедневие. През последните 6 години - от 2018 до 2023 година включително, по пътищата у нас са отнети 3308 живота. Един цял град като Белово реално е заличен от картата.
Още в средата на февруари четирима души загинаха при верижна катастрофа между два леки автомобила и камион на стария път от Варна към Девня. Шофьорът на едната кола навлиза в насрещното платно и се удря в камион. Вследствие на сблъсъка тежкотоварното возило се отклонява и блъска втори автомобил. Водачите на двете коли и двама пътници умират на място. Трима са ранени и транспортирани в болница.
Седмица по-късно от Европейската комисия съобщиха, че в България и Румъния се наблюдава най-голям брой на жертвите на пътя спрямо броя на населението - съответно 78 и 86 на един милион жители. Средната стойност за ЕС е 46 смъртни случая на един милион жители. Основните причини за тежките катастрофи у нас са превишена скорост, неправилна маневра и отнемане на предимство, сочи пък статистиката на МВР. Зачестяват и инцидентите заради шофиране след употреба на алкохол и наркотици.
Именно висока скорост и навлизане в насрещното платно доведоха до челен удар, отнел живота на тричленно семейство и още двама души на пътя между Пазарджик и Пловдив на 12 март. "Форд Фокус" и "Шкода Октавия" се сблъскаха в участъка между селата Мало Конаре и Говедаре, след което единият автомобил изхвърча от пътя през мантинелата. Загинаха 44-годишният секретар на клуб "Традиция" в Пловдив Милен Атанасов и родителите му - 66-годишната Ваня и 71-годишният Сашо, както и 64-годишният Стоян Терзиев от Кърджали и 52-годишната му спътница.
Причина за инцидента бяха неправилно изпреварване и движение с изключително висока скорост
Само 9 дни по-късно две жени и един мъж загинаха, а четирима пострадаха при сблъсък на камион и лек автомобил край Попово. Катастрофата станала при излизане на товарния автомобил от крайпътна отбивка, а разследването установи, че 25-годишният шофьор на лекия автомобил не е имал свидетелство за правоуправление.
Междувременно по-строгите санкции за шофьори нарушители влязоха в сила, след като на 24 март промените в нормативната наредба, актуализирана от МВР, бяха публикувани в "Държавен вестник". Те са за нарушения, свързани с използването на алкохол и наркотични вещества при управление на моторно превозни средства (МПС), неосигуряване на предимство на превозни средства, както и на пешеходци, неправилно изпреварване и превишаване с над 50 км/ч в населени места. От МВР обаче отчетоха, че през първото тримесечие на 2023 г. са установени с 5% повече пияни шофьори спрямо същия период на 2022 г., както и 68% ръст на водачите, седнали зад волана след употреба на наркотици.
Без да е употребил алкохол и дрога, но с двойно по-висока скорост от разрешената, на 8 май около полунощ 18-годишният ученик Адриан Антонов блъсна и уби на място 22-годишния Явор Стоянов и 24-годишната му приятелка Анна-Мария Малчева на пешеходна пътека на столичния бул. "Сливница". Младежът, взел книжка само 2,5 месеца по-рано, шофирал лекия си автомобил "Форд Ка" със 101 км/ч и не е направил опит да спре, нито да завие, за да избегне сблъсъка.
Шофираната от 18-годишния ученик кола, с която бяха пометени Явор и Ани
Сестрата на загиналата Ани - Марина Малчева разказа, че двамата влюбени били на разходка и са се прибирали към жилището си, когато са пометени от колата на Адриан. "Казват, че са погубени три живота, аз искам да кажа, че има два ковчега", през сълзи коментира Марина.
Инцидентът предизвика протести и блокади в продължение на над 40 дни в София. Всяка вечер стотици палеха свещи в памет на Явор и Ани и отрупваха светофара на бул. "Сливница" с цветя.
Шофьорът, блъснал двамата влюбени, не е направил опит да спре, нито да завие, за да избегне удара
Протестиращите бяха категорични, че ще продължат с протестите си, докато не бъдат взети мерки за предотвратяване на подобни трагедии. Хората настояваха за промени в Закона за движение по пътищата и за по-строги наказания за шофьорите нарушители.
В деня на погребението на Явор и Ани - 14 май - близки и приятели на загинали при пътни инциденти се събраха пред сградата на парламента на протест под мотото "Стига търпимост", а след това блокираха Орлов мост.
Седмица по-късно роднини на жертвите на войната по пътищата и съпричастни с мъката им излязоха на национален протест в над 10 града на страната. Протестиращите блокираха възлови кръстовища и невралгични участъци с настояване за предприемане на ефективни мерки за пътната безопасност и наказания за шофьорите.
Те станаха факт в края на юли, когато парламентът гласува окончателно промените в Наказателния кодекс. От 5 до 20 години затвор стана наказанието за шофьор, който причини смърт на пътя и е дрогиран или пиян, няма книжка, избяга от местопроизшествието или ако деянието е извършено на пешеходна пътека. Депутатите увеличиха и санкциите за причиняване на смърт в катастрофа при непредпазливост. Те бяха от 2 до 6 години затвор, а в особено тежки случаи - от 3 до 10 години. Според новите текстове наказанието стана от 3 до 8 г. затвор, а в особено тежки случаи - от 10 до 20 г. Въведено бе и наказание от до 6 месеца "лишаване от свобода" за шофьор, който откаже тест за алкохол и наркотици на пътя, ако преди това е бил хващан след употребата им. Освен това има предвидена и глоба от 2000 лева.
Докато депутатите прецизираха текстовете обаче над 300 мотористи и техни приятели затвориха пътя Плевен - Ловеч при Тенекиения хан. На бдение те почетоха паметта на моторист и неговата спътница, които загинаха при тежка катастрофа, причинена от неправоспособен и пиян шофьор на лек автомобил. Инцидентът стана на 20 юли около 22 часа, когато лек автомобил "Мерцедес", управляван от 30-годишния Габриел Тачев, навлиза в лентата за насрещно движение и удря мотора на 44-годишния Цветелин Лаков, след което се блъска в дърво. Цветелин и неговата спътничка - 34-годишната Стела загинаха на място. По-късно в болница почина и 28-годишният спътник на предизвикалия инцидента шофьор. Пробата за алкохол на Тачев показа 1,16 промила. Мъжът бе и без книжка.
На Тенекиения хан бе организирано бдение в памет на загиналия моторист и спътницата му
И въпреки че МВР предприе масови проверки в цялата страна след влизането в сила на промените в НК, на 25 август четирима фенове на "Левски" изгубиха живота си на пътя София-Варна заради несъобразена с пътните условия скорост. 51-годишният Пламен Караколев от Габрово, 18-годишният му син Ивайло и 47-годишните Красимир Янчев и Йордан Иванов загинаха на място при сблъсък с камион в района на село Българене. Другият син на Караколев - 26-годишният Веско бе единственият оцелял.
Петимата са се прибирали към Габрово, след като били на мача между Левски и "Айнтрахт" в София. Зад волана на лекия автомобил е бил 51-годишният Пламен, който на мократа пътна настилка губи управление. Колата му се удря със задната си част в идващия насреща камион с прикачено полуремарке. След сблъсъка и двете превозни средства са се ударили в бетонна стена, разположена вляво от пътя в посока Варна. По-късно очевидец на инцидента разказа, че колата се е движела с над 100 км/ч.
Осем дни по-късно нова трагедия на пешеходна пътека се случи в София. Около 21.15 часа на 2 септември 37-годишният Петър Тодоров, седнал зад волана на лекия си автомобил след употреба на алкохол, блъсна и уби на място 15-годишен тийнейджър.
Инцидентът стана на кръстовището на улиците "Гурко" и "Шишман" в центъра на столицата. Ученикът от столичната Първа английска гимназия Филип Арсов пресичал по пешеходната пътека, когато е връхлетян от колата. Шофьорът изобщо не спрял и блъснал момчето, което след удара издъхна на място.
Тодоров, в чиято кола имаше млада жена с дете, бе задържан и обвинен за причиняване на смърт след умишлено нарушаване на правилата за движение по пътищата.
Според разследването 37-годишният водач е имал достатъчно време и видимост да реагира, за да не се стигне до произшествието. Петър Тодоров е карал след употреба на алкохол, резултатът от пробата е 2,1 промила. Той заявил, че е изпил шест бири, преди да се качи да шофира.
Според експертиза мъжът е шофирал с близо 60 км/ч над ограничението в участъка, където разрешената скорост е 30 километра в час. Пред свидетел по делото шофьорът признал също, че е ускорил, за да премине през пешеходната пътека преди Филип.
Съдът остави за постоянно в ареста Тодоров, а близки на загинали при пътни инциденти се събраха за пореден път на национален протест в центъра на София в т.нар. Триъгълник на властта. Шествието им бе под надслов "Нямаме повече деца за убиване". Седмица по-късно почернените родители залепиха некролози на входа на новата сграда на Народното събрание или бившия Партиен дом отново с настояване за спешни мерки, включително законодателни, с които да бъдат драстично намален броят на инцидентите със загинали и пострадали.
Последваха срещи с премиера Николай Денков, както и с изпълняващия функциите на главен прокурор Борислав Сарафов. "Резултат няма никакъв, обещания много, де факто нищо" - с тези думи Петя Иванова, чийто доведен син Васил изгуби живота си на пътя през ноември 2020 г., обобщи разговорите с властимащите.
И сякаш в потвърждение на думите й на 12 октомври 60-годишният водач на ТИР от Румъния удари челно микробус с работници край Габрово и уби четирима от тях на място, а пети издъхна в болница. Тираджията пътувал от Пловдив към Горна Оряховица, но се наложило да мине през Шипка, заради затворения Хаинбоаз. Не познавайки пътя, той се объркал на изхода от обхода на Габрово към пътя Габрово - Дряново, навлязъл в насрещното и блъснал челно микробуса в неговата лента. След трагедията стана известно, че кръстовището е рисково и бяха набелязани спешни мерки за обезопасяване.
Тираджията пътувал от Пловдив към Горна Оряховица, но се наложило да мине през Шипка, заради затворения Хаинбоаз
Снимка: Фейсбук, /Граждански контрол Дряново, Владимир СтефановЕдин месец по-късно - на 11 ноември - само в рамките на един час българският спорт загуби двама треньори и двама състезатели.
Около 15.45 часа президентът и треньор на волейболния клуб "Олимпиец" Стефка Великова и двама играчи на мъжкия отбор - Симеон Симеонов и Калоян Минков, загинаха в катастрофа на пътя между Плевен и Ловеч. 19-годишният волейболист от клуба Павел Калев пък бе транспортиран в тежко състояние в болница.
Момчетата и треньорката пътували за мач в Ловеч с местния ВК "Осъм", когато на мократа настилка колата им се завърта, удря се в дърво, след което се връща на пътя и се блъска в друга кола, която идва в насрещното движение.
Треньорката на "Олимпиец" Плевен и двама от състезателите изгубиха живота си на път за мач
Снимка: БТА60 минути по-късно край Велико Търново загина футболният специалист Ферарио Спасов, който пък се връщал от тренировка на футболния клуб "Дунав" - Лом.
Катастрофата стана около 17 часа на главния път София-Варна на правия участък преди село Шереметя в посока Велико Търново. 24-годишният Начо Пантелеев и майката на детето му пътували към старопрестолния град, за да купят подарък за детето си, което имало рожден ден. Шофьорът обаче управлява белия си мерцедес с превишена скорост на мократа настилка, като застига и удря в задната част колата на Ферарио Спасов. Фолксвагенът на треньора излиза от пътя и той загива на място.
24-годишният Начо Пантелеев бе освободен от ареста по решение на наблюдаващия прокурор
Колаж: Dir.bgНачо Пантелеев бе задържан, но на следващия ден изненадващо бе освободен от ареста срещу най-леката мярка за неотклонение "подписка" по решение на наблюдаващия прокурор от Окръжната прокуратура във Велико Търново Йордан Кожухаров. Действията на обвинителя предизвикаха бурна обществена реакция, след което изпълняващият функциите главен прокурор Борислав Сарафов го привика на разговор в София.
След 30-минутната среща по разпореждане на Сарафов делото бе иззето от прокуратурата във Велико Търново и дадено на обвинението в Ловеч. Окръжният прокурор на Ловеч Валентин Вълков пък обясни, че в момента не може да бъде променена мярката за неотклонение, наложена на Начо Пантелеев. Това може да стане, по преценка на наблюдаващия прокурор, ако в процеса на разследване се съберат други данни и обстоятелства.
Държавното обвинение обаче се зае да проверява какво работи Пантелеев и как, ако не е полагал труд, са закупени луксозните автомобили, които е управлявал. Срокът, в който трябва да приключат всички процесуално-следствени действия е двумесечен. Това е и първоначалният срок за разследване по всяко едно дело. След това ще се очакват само резултатите от назначената автотехническа експертиза.
А родителите, изгубили децата си на пътя, написаха отворено писмо, което завършва с думите на една почернена майка, чиято 20-годишна дъщеря умира след катастрофа през 2017 г. след 80 дни в кома и 40 операции:
"В живота на хората има измислени термини. Когато загубиш съпруг, ставаш вдовец. Когато загубиш родители, ставаш сирак. Когато загубиш дете обаче, българският народ не е намерил дума, с която да кръсти това състояние".