Това каза за БТА зам.-кметът Любомир Христов по повод приемането на законовите промени, предлагани от министерството на транспорта в Закона за автомобилните превози.

Превозите с таксита в момента се регламентират главно с наредба на транспортното министерство, в която изискванията към тарифата за превоз са няколко - цената за повикване на адрес, първоначалната такса и за минута престой да не надвишават половината от цената за километър пробег по съответната дневна или нощна тарифа.

Предложението на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е Общинските съвети да определят максимални цени за таксиметров превоз на пътници за един километър пробег по съответната тарифа, валидни за територията на съответната община, където е издадено разрешението. Цените трябва да се актуализират най-малко веднъж годишно или по искане на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

При всички положения определянето на максимални цени за таксиметров превоз няма да стане "на килограм", каза Христов. Това, според него, ще е с формула, която ще включва всички компоненти на превоза - от амортизациите на автомобила, през претеглената стойност на горивата, до възнаграждението на водача.

По думите му специалистите от транспортния отдел на Столичната община  работят върху варианти, за да има готови предложения при приемането на законопроекта. Предложенията ще се обсъждат с таксиметровия бранш след това, каза още Христов. Според него моделът, по който работят такситата в Ирландия - с единна държавна цена, не е приложим у нас, защото услугата им не е съизмерима в различните места в страната.

Христов предлага да се помисли за формула в законопроекта, която да определя цената, както и за максималния брой таксита. Така всеки общински съвет няма да се лута в търсенето на решение, а ще приложи законовата рамка.

В София в момента се движат 5280 таксита, които са с редовна регистрация в Столичната община и с издадени разрешителни, холограмни стикери и идентификационни светлоотразителни номера, за които годишно плащат по 50 лева. Въпреки, че не е дадена насока за определянето на максималната цена за километър пробег, в законопроекта е записано, че който вози над нея ще бъде глобяван с 3000 лева и ще му се отнема издадено разрешително за превоз на пътници.