Това предлагат от индустриалния клъстер "Електромобили", предаде БТА. Днес в Българската стопанска камара беше представен анализ на тема "Електромобилите - нови възможности за икономиката и хората" от Илия Левков - председател на "Електромобили", Иван Нейков - член на екипа, подготвил документа, и Жечко Димитров - програмен директор в БСК.

Ползването на електромобили трябва да получи много финансови облекчения, смятат в клъстера. Те искат тези коли да бъдат освободени от пътен и от годишен данък, от такса за паркиране в градовете, както и от такса за регистрация.
Новите собственици на електромобили да получават финансова подкрепа в размера на 30% от цената на колата, предлагат от "Електромобили"'.

За да станат възможни преференциите, първо в Закона за движение по пътищата трябва да се въведе понятието електромобил, обясни Жечко Димитров.
Вече има българска зарядна колонка за електромобили, която се изпитва.
У нас се създават и модели за подмяна на обикновения двигател на колата с електродвигател, добави той.

Експертите очакват до 2025 г. по пътищата на страната да се движат най-малко 200 хиляди коли, задвижвани с електроенергия, или около три процента от автомобилите в България.
Секторът изисква висока квалификация и подобряване на учебните програми в средните и във висшите училища, каза Левков. Този вид индустрия е с висока добавена стойност и може да носи добри доходи, посочи, той. 

Миналата есен от клъстера заявиха, че за 8000 лв. могат да преоборудват обикновен автомобил в електромобил.

От 1 септември електрическите автомобили ще паркират безплатно в синята зона на София. Неотдавна министърът на икономиката Делян Добрев каза, че се обмислят законодателни промени, с които да отпаднат местните данъци и необходимостта от закупуване на винетка за електромобилите. Според него безплатното паркиране на такива коли трябва да важи за всички градове в страната.

*Минерални горива са бензините и дизела



Очаква се голям производител на електробуси да прави в България батерии и други части, каза пред журналисти днес Илия Левков от индустриален клъстър "Електромобили". Преговорите са в напреднал стадий и след седмица се очаква
да бъде обявена компанията, която вероятно ще е китайска.
Цената на такъв бус е около 200 хиляди евро, но е подходяща за градско и крайградско движение поради по-ниските експлоатационни разходи, смятат в клъстера.