Бившият премиер и лидер на "Продължаваме промяната" Кирил Петков излезе с изявление, в което разказва своята гледна точка за катастрифата край Аксаково между автомобила на НСО, който го возеше, и частна кола, чийто шофьор загина при сблъсъка, а жена му е в критично състояние в болница.

Публикуваме без редакторска намеса поста, който Петков пусна преди минути във фейсбук: 

"Искам да споделя допълнителна информация във връзка със злополучния инцидент, защото е важно обществото да получава вярна информация:

Държа връзка с екипа, който се грижи за Красимира, съпругата в инцидента, и им благодаря, че ме държат в течение по няколко пъти на ден за нейното състояние. Засега положението й е стабилно и всички се надяваме с Божията помощ тя да продължава да се подобрява. Ще продължа всеки ден да следя състоянието й и, каквото зависи от мен, ще го направя, за да помогна.

Прочетох в последните дни ужасни спекулации и виждам, че за много хора няма граници на човешкото - всичко се използва за кални политически внушения. Няма да им отговарям, но е важно обществото да знае няколко факта, за да не го заблуждават озверели политици, за които очевидно граници няма:

Моята охрана беше свалена от НСО през януари 2023г. В последсвие в МВР постъпи информация за директна заплаха за живота ми и междуведомствена комисия, в която участват и другите служби, ми назначи охрана поради тази заплаха. Знам, че заради промяната на нашата България, за която се боря, си навличам и много недоброжелатели. Моето семейство също е наясно с рисковете, които поемам. След този сигнал за заплаха се възложи и постоянно полицейско присъствие пред дома ми. Така че тази охрана въобще не е "придобивка" от властта и не пожелавам на никого поради такава причина да му се назначава охрана. Не се правя на герой, просто спекулациите по тази тема бяха ужасяващи и искам хората да знаят истината.

По време на инцидента седях на задната седалка от дясно - задължителното ми място за сядане по протокол. В продължение на близо 40 минути бях във видео конферентен разговор с моя екип като инцидентът се случи по време на този разговор. Затова не следях движението и как се случи всичко. Следващите си действия описах в детайл в предишен пост. Много съжалявам за загубата на живота на водача и сега просто се надявам, че бързата реакция на хората от бърза помощ и пожарната, хората, които веднага се притекоха на помощ, да доведе до спасяването поне на живота на Красимира, благодарение и на невероятния екип в болницата в момента. Нито сме бързали за нещо, нито е имало инструкции да се бърза - поредни ужасни медийни спекулации.

Вчера видях и друга лъжлива информация по някои медии, че съм имал катастрофа през 2021 и Рашков като министър ме бил "покрил". Ужас - лъжа след лъжа. През януари 2020, много преди да вляза в политиката, в София, аз бях в позицията да отнема предимство на кръстовище, и минаващата кола ме удари в предната броня и я свали. Нито е имало пострадали, нито е било свързано с мен като политик и най-малкото някой ме е "покривал" за каквото и да било.

Знам, че е предизборна кампания, и много политици са абсолютно озверели, но истината трябва да се казва и даже критиките на база истина са много по-съдържателни, отколкото мръсни кални удари на база лъжа.

Аз видях как си отиде един човешки живот и колко сме крехки всички, и знам, че трябва да сме по-смирени", завършва поста си Кирил Петков.

По същото време експерти на Института за пътна безопасност изпратиха до медиите свое изследвне на пътната обстановка на мястото на катастрофата с автомобил на НСО чрез Гугъл Мапс. Ето какво твърдят те:

"*Според предварителните данни и снимки, катастрофата се е случила на входа на Варна откъм Аксаково, там където ул. "Добруджа" се пресича с път 29, непосредствено до Автомивка "Трафик". По снимките ясно се различават същите табели и указателни знаци.

От страната на ул."Добруджа" действително има знак стоп, който задължително трябва да се спази от водачите, поради големия трафик по другия път, който няма разделителна линия.

Път 29 на това място представлява десен завой (ако следваме посоката на движение на колата на НСО) със сравнително голям диаметър около 400-600 м. Независимо от това обаче, завоят е доста остър, толкова, че при движението на колите към Варна, първата възможност на водачите да видят спряла кола на знака стоп (както и самите водач да имат пряка видимост един към друг) е на около 140 м от кръстовището (вижте лилавите стрелки на илюстрацията). Там има буйна растителност, табели и крив път.

Кадър: ИПБ

* При пътни произшествия, както и проектирането на пътища и автомобили се следват законите на физиката, и там има формули за измерване на спирачен път, сцепление на пътя и пр. Една от тях, за спирачния път, може да се изведе с формулата S=V*V/(2fg) в метри, където:

S - спирачен път (м)

V - скорост на движение (в м/сек)

f - коефициент на сцепление

g - земното притегляне, равно на 9,81 м/сек

* Понеже скоростта е на втора степен, спирачният път не е пропорционален на нея. При 2 пъти по-голяма скорост, спирачния път е 4 пъти по-голям. И по тази формула, и да приемем, че имаме сух асфалт, спирачния път при 60 км/ч e 15-18 е 15-18 метра, но при 120 км/ч е над 60-65, и то при сух асфалт и идеални гуми и спирачки. Като добавим и времето за реакция на шофьора, когато види някой на пътя, което е 1-2 сек, и се оказва, че разстоянието от 130 м може да е достатъчно да се спре , ако се кара с 60 км/ч, но ще е крайно недостъпно при скорост над 100. При мокра настилка например спирачния път може да стигне и 200 м..

* Към факторите тук добавяме и следните неща:

1. Освен че завоят е десен и не осигурява добра видимост, там има и няколко големи табели и дървета (вж. снимките), които допълнително затрудняват видимостта между двамата водачи. Т.е. ако при оптимални условия от максимална видимост между двамата водачи от 137-140 м, тук нещата са допълнително усложнени и е възможно пострадалият водач да е спрял на знак стоп, да е изчакал, и когато е тръгнал, да не е видял изобщо друга кола отляво.

2. За 2-4 секунди колкото ще отнеме на един автомобил от спряло положение да навлезе в платното, една кола с 60 км/ч би изминала 50 на метра, но една кола движеща се над 110-120 - би изминала над 100м., т.е. практически е почти невъзможно да се спре и да се избегне катастрофа.

* Именно затова там трябва да има ограничение от 50-60 км/ч , защото дори всеки един шофьор по ул. "Добруджа" да спира на знака Стоп, то ако друг автомобил се движи с над 90 км/ч - вероятността твърде късно да види навлизащ в платното откъм път 29 е много голяма.

* Компетентните органи ще трябва да изяснят детайлите кой е спрял, кой с колко е карал, дали тези табели допълнително са попречили на видимостта и пр. Това изследване е само за да предупреди други шофьори, че дори спирането на знак Стоп невинаги е гаранция за безопасност. Няма никакво значение дали някой бил с пусната лампа или не - при остър завой и малка видимост, винаги се рискува някой отнякъде да изскочи в последния момент.

* Според всички анализи, от вида на смачканите автомобили става ясно, че скоростта е била голяма. Ако това е така, за къде точно са бързали Кирил Петков и компания, и защо не са попречили на шофьора да кара неразумно бързо?

* Знаете ли, че в Щатите и други западни страни има закони, които наказват дори пътниците, ако са съучастници и подбуждали шофьора да кара пиян или бързо ( Encouraging Speeding )", пишат от Института за пътна безопасност.

Кадрите и графиките, предоставени от ИПБ, ВИЖТЕ ТУК>>