Настъпва периодът на геноцид на пешеходците, каза главен инспектор Красимир Костов. Той поясни, че през зимния период в градовете стават най-много произшествия на уличните отсечки между кръстовищата, където шофьорите развиват по-висока скорост.

Широкообхватен контрол

Екипи от 10 и повече катаджии ще правят проверки на шофьорите по пътищата по метода на "широкообхватния контрол". При този начин на проверка "няма как да бъде предложен и взет подкуп", обясниха преди време от КАТ.
Така примерно за 30 секунди ще се проверят едновременно десетина шофьора.

Екипите ще бъдат разпределени на три групи - двама ще спират автомобилите, други ще проверяват, а трети ще пишат актовете (ако се налага).

Освен "широкообхватен контрол", методът носи и името "холандски модел", тъй като е заимстван от Холандия.

Какво ще се проверява

Катаджиите ще следят за изправност на чистачките и светлините, и отговарят ли грайферите на гумите на изискванията за зимни условия.

Кампанията ще акцентира и върху подобряване на уличното осветление, пътната маркировка и на други условия за безопасност по пътищата в страната.

Зимата - геноцид за пешеходците

През миналата зима на подобни места са се случили 1046 тежки произшествия, като при тях са загинали 66 души - 32% от общия брой на жертвите на пътя.

По думите на инспектор Костов опасностите идват от високата интензивност на движението, от лошата преценка дали автомобилът се е приближил и с каква скорост приближава.

"Нашите пешеходци не носят светлоотразителни дрехи или елементи, нямат такива навици. Фактически, тъмният силует става мишена за автомобилите", обясни Красимир Костов.

Той изтъкна, че шофьорите трябва да коригират скоростта, честа практика била и в сухо, и във влажно време да се кара с една и съща скорост.

Главен комисар Костов посочи още, че когато сме сменили часовото време са зачестили произшествията след 18:00 часа.

"Много малко хора знаят на какво разстояние светят късите светлини - 60-70 метра, но лъчът е падащ, той осветява само обувките. Вдясно, късата светлина свети на не повече от 4-5 метра. Това не се знае и трябва да се повтаря", заяви Валентин Панчев, представител на Министерството на транспорта.