Тя добави, че и сега в някои училища, например в Софийската математическа гимназия, има подобно оценяване.

Министерството ще изисква да има оценка на учениците и по проекти, тъй като наредбата за оценяване е много остаряла и се нуждае от промени, поясни Дамянова. Тя отбеляза, че се очаква скоро да бъде приет новият Закон предучилищното и училищното образование, в който ще има и стандарт за оценяването.

"От новата учебна година ще започнем да прилагаме оценяването на учениците по проекти и очакваме, то да даде добри резултати. Този вид оценяване ще мотивира учениците, ще провокира интереса им, а това от своя страна дори ще подобри и дисциплината им. Целим учениците да развият способността да покажат своите силни и слаби страни, да формират реална самооценка и да си поставят цели", мотивира промяната заместничката на Сергей Игнатов.

Тя съобщи още, че през учебната 2012/2013 година ще има промени в националното външно оценяване по български език и литература (БЕЛ) в четвърти клас, но не би ги нарекла драстични. Тя добави, че при оценяването по този предмет ще се премине почти изцяло към формата на международното изследване "Пърлс", при което въпросите ще отговарят на световните стандарти за определяне на грамотността на учениците чрез четене с разбиране.

"От досегашното оценяване по БЕЛ в четвърти клас ще запазим кратката диктовка, за да се провери правописът на учениците. Досегашните 15 въпроса оценяване отпадат, а на тяхно място ще има текст с обем от страница-страница и половина, който четвъртокласниците трябва да прочетат. Може да е от приказка или да е от научно-популярен материал, който ще е съобразен с възрастта на учениците. Към текста ще има и около десетина въпроса, на които те ще трябва да отговорят. Те ще са свързани с извличането на информация от него", обясни Дамянова.

По математика, "Човекът и обществото" и "Човекът и природата" външното оценяване отново ще е с тестове. Досега те включваха по 20 въпроса (задачи). "Сега ще намалим в тестовете броя на задачите от 20 на 19 - по тези три предмета. 16 ще са задачите от затворен тип, а 3 - ще са отворените и те ще изискват логическо мислене, креативност и инициативност. И четирите теста в четвърти клас ще се решават, както и досега, за един учебен час", обяви Дамянова.

Промени ще има и във външното оценяване при националното външно оценяване в седми клас в природните и обществените науки и в чуждите езици. "С тези учебни предмети не се кандидатства и към тях интересът и вниманието като че ли са доста занижени и не се възприемат насериозно", коментира заместник-министърът. Тя добави, че сега за тях се разработват примерни тестове, в които ще има повече задачи със свободни отговори.

В държавните зрелостни изпити за 12-и клас през новата учебна година няма да има никакви промени.

Преди началото на учебната година ще представим учебните програми по математика и по информационни и комуникационни технологии от първи до седми клас, каза още Дамянова. По думите й в тях ще бъде заложено, че до 60% от учебното съдържание трябва да е отделено за теоретичните знания, а 40 на сто - за практическите упражнения.
"Това изискване е различно за различните програми, някъде има превес на практическите упражнения или те може да са и над 40%. Никъде обаче няма да има теоретични знания над 60 на сто", обеща Дамянова.

Тя уточни, че за новата учебна година са актуализирани учебници и учебни помагала за четвърти клас, както географията и историята от девети до 12-и клас. "В тях влезе съвременната история - това е много дебатиран въпрос, въпреки че до миналата година "имахме атаки", че това са учебници, които не дават на учениците актуални знания", коментира Дамянова.

За втора година, всяко училище само ще реши в колко часа да започне първият учебен ден, който този септември се пада на 17-и. По предварителни данни към 15 юли записаните първокласници в страната са 60 872, но по статистически данни випускът е от 64 863 деца.
От новата учебна година целодневната организация на учебния процес ще обхване първи, втори и трети клас, но по желание на родителите. За календарната 2012 година са отделени 69 милиона за занималните в страната. От тях около 30 милиона са от държавния бюджет, а останалите са от еврофонодве, обяви Милена Дамянова.

Кампанията за намаляване на тежестта на ученическите раници ще продължи. За изминалата учебна година 697 училищата са имали шкафчета за съхранение на учебниците, а 1346 са разполагали с втори комплект, с изтекъл срок на употреба, но годни за използване, които не се налага да носят вкъщи. Всички ученици, които посещават занималня от първи до трети клас, ще могат да оставят раниците си в училище.