Това заяви в интервю за Дир.бг Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов.  

- Справедлива ли е готвената ТОЛ система?

- Един Господ знае. Боб трябва да хвърляме, за да стане ясно за какво става дума.

- Защо? Министърът на регионалното развитие Николай Нанков каза ясно, че ще бъдат обхванати 50-55% от републиканската пътна мрежа, ще има отделно таксуване за пътищата за изминато разстояние и за маршрути, в пиковите часове ще се заплащат по-скъпо, т.е. той нахвърля някои от нещата...

- Някои от нещата, които той ги представя е все едно сме на Женския пазар, само че това нещо в Европа първо го няма, второ не знам досега кой я е борил ТОЛ- системата, но по този начин министър-председателят ни принуждава ние да се захванем да я борим. Защото той първо нито е направил обществено обсъждане, нито са представили ТОЛ-системата.

Колко процента ще обхваща от пътищата и защо ще са толкова? Колко ще струва самата система? Колко ще струва поддръжката на системата? Колко ще струва издръжката на това предприятие? Има един куп въпроси, на които министърът би трябвало да отговори преди да казва всякакви свои виждания или виждания на някой друг от неговите подчинени, за да може да стане ясно за какво става дума. Така, че тези изказвания, как да ви кажа, може би хвърлят прах в очите на хората, защото самата ТОЛ-система не е обоснована.

- Споменато бе, че системата ще струва около 200 000 000 лева, пари от държавния бюджет ? 

- Дали парите за ТОЛ-системата ще са от парите от държавния бюджет, респективно те пак ще бъдат от нас. Понятието около ми звучи доста странно. Някой като предлага нещо, то трябва да е конкретно. Това, което си мисли МРРБ освен да изостри общественото недоволство в навечерие на българското Европредседателство, друго няма да се случи. С бизнеса като се говори то е с реални цифри, числа и обосновки.

- Каква е системата в Европа? 

- Да не забравяме, че ние пътуваме по Европа и много добре знаем къде, колко струва аутобанът, защо толкова струва и каква е целта. Така, че нека министърът първо се замисли и направи една кръгла маса, за да стане ясно на всички кой, какво има в главата и съответно да защити тезите си. Надявам се, че това значи, че ние сме прозрачни и си говорим с обществото и с браншови и други организации, а не от Варна да ни съобщават някакви цифри по въздуха.

Защото ТОЛ-система, обикновено в Европа, има единствено по т.нар. аутобани, но за разлика от българските там наистина са аутобани и няма различно заплащане. Там има едно заплащане на километър и толкова, а не в петък ще плащане толкоз, в събота иначе, а в понеделник по друг начин. Това просто е несериозно, няма го никъде.

Второ, в почти цяла Европа,  луксозното пътуване се заплаща от всички на пътя  - има равнопоставеност. В Европа първокласните пътища не са обхванати с ТОЛ-система, нито от винетни системи, а само за магистралите се заплаща.

Това, за което се говори за някаква електронна винетка, това е много хубаво, но има директива, че тези винетки трябва да се премахнат. Директивата ли да гледаме, твърденията на министъра ли да гледаме, то човек в тази държава започва да се обърква.

Погледнете Турция, Гърция, Сърбия всички те са с ТОЛ-системи само по аутобаните им. Съответно всички превозни средства, които искат да се движат по тях да заплащат, без значение дали е лека кола, товарен камион или каквото друго.

Министърът на регионалното развитие говори за едни 800 милиона лева от ТОЛ-системата, които годишно ще бъдат осигурявани за ново строителство и поддръжка на пътища, но никой не смята колко пари съответно се прибират от акцизи, защото това е много интересно.

Някой да вземе да го каже. Акцизът идва от горивата, които се потребяват от превозните средства. И до преди няколко години официално се говореше, че целият акциз отива за ремонти и направа на пътища. Ако сметнем парите и от винетната система, а да не добавяме и данъците от моторните превозни средства, е всичко това е някъде около 2 милиарда лева годишно.

Министърът на регионалното министерство и шефът на Пътната агенция говорят за някакви си 800 милиона лева, хайде да са милиард. Еми за другия милиард какво говорим, къде отиде той?!

От Националното сдружение на превозвачите имаме много питания и те са от преди една година, те са зададени на шефа на АПИ. Щяха да идват от Министерство на финансите и от други министерства да отговорят, естествено никой не дойде, защото въпросите са неудобни. По-лесно е да се изправим пред медиите и да кажем пет думи и всички останали са лоши.

Още преди седем години предложихме да се въведе ТОЛ-системата в България, но като ползваш  аутобана, плащаш. Без значение кой стъпва на него. Който иска да пътува по-евтино минава от там, където не се плаща.

Разбира се, че трябва да има и социален ефект. По този начин ще се махнат и тапите по нашите магистрали. В момента, например посока морето по АМ „Тракия“ "се прескачат", а там където пътувахме до преди 15 години по Подбалканския път е пусто, да, стига се с 30-40 минути по-бавно, отколкото по магистралата.

- Имахте едно предложение за възстановяване на ДДС-то на чуждите превозвачи? 

- Ние от пет години предлагаме на чуждите превозвачи да се възстановява ДДС-то от горивата. Това с какво ще помогне? В България от турските превозвачи никой не зарежда, а го правят в Румъния и Сърбия. Защото те им възстановяват ДДС-то, но акцизът от горивата остава в държавата. Те като не зареждат в България ние нищо не им възстановяваме, ама и нищо не остава.

Говорим за едни 300-400 милиона лева годишно, които не са никак малко, но явно това пречи на нечий интерес, не знам на кой. Самият премиер каза, че е много хубаво предложение, след като аз попитах тези 300 милиона лева не ви ли трябват. Но в момента тези пари ги взимат в Румъния и в Сърбия.