Поводът е последният скандал със зам.-шефа на ГДБОП Иван Иванов, засечен в телефонни разговори да покровителства сенчестия бизнес. Това съобщи Спасов пред Дарик.
По думите му тази забрана работи успешно в Полша. „Използването на служебен телефон гарантира, че служителят ще се въздържа от нерегламентирани контакти, а и контролът е много лесен – разпечатката от разговорите идва директно в счетоводството на МВР и не са нужни никакви СРС-та, за да бъдат засечени подобни контакти”, обясни той.
Друга схема за нерегламентирани контакти е работата на пътните полицаи в комбина с фирма за пътна помощ. „Когато отиде на местопроизшествието, полицаят вика свои познати, за да извършат съответната услуга, а по служебния телефон, ако се получи сигнал, ще се разбере, че той се е обаждал точно на тази компания, това ще даде възможност на неговите началници да си направят изводи”, добави Спасов.
За да се увеличи разкриваемостта на този тип престъпления, председателят на вътрешната комисия в Народното събрание обмисля да предложи декриминализация на активния подкуп с промени в Наказателния кодекс. Според него сега голяма част от хората, обект на изнудване, се притесняват да сигнализират, защото сами ще бъдат уличени като съучастници в престъпленията. Така броят на сигналите и хората, готови да свидетелстват, ще нараснат и ще намалеят самите подкупи.
С поправките в закона за МВР, които най-вероятно ще внесе до края на седмицата, Спасов предлага от 2011 г. Пътната полиция да мине изцяло на видео наблюдение в работата си и да няма катаджии на пътя. „Катаджиите да ги приберем на топло, в участъците, пред екраните и да излизат на улицата само при специализирана акция и когато преследват нарушител”, обясни той. Докато се изгради видео-системата, според Спасов, адекватна мярка за борба с корупцията на пътя остава забраната пътните полицаи да носят в себе си повече от 20 лева и то на монети (първата идея на Спасов беше за 10 лв. - виж линка). Той уточни, че във вече готовия законопроект не е записана точна сума, а поправките препращат към наредбата за командировките в страната, като в момента дневните са в размер на 20 лева.
Според Спасов с промени в Закона за движение по пътищата трябва да отпадне възможността малките глоби да се плащат на пътя, а катаджиите да разполагат и с бланки на английски език, когато глобяват чужденци, за да няма злоупотреби с гостите на страната ни.
След специално проучване на НЦИОМ по темата Спасов се е уверил, че е на прав път с поправките. Според данните средният рушвет на пътя е 15 лева, като най-големи суми (20 и повече лева) давали ромите, тъй като шофирали без книжка и били доста по-притеснени.