Картината е стояла заключена близо 40 години в сейф на швейцарска банка, съобщиха Франс прес ИТАР-ТАСС, цитирани от БТА.
Творбата изобразява по-млада Мона Лиза от тази от Лувъра. Според членовете на фонда, тя е била нарисувана 10 години преди Джокондата на Леонардо и представлява същата жена, но 10 години по-млада.

В подкрепа на своята теза швейцарски фонд със седалище в Цюрих твърди, че е събрал "исторически, научни и сравнителни доказателства, които подсказват, че са съществували два портрета на Мона Лиза, нарисувани от Да Винчи - предишната версия и "Джокондата".

Фондът публикува и книга от 320 страници, озаглавена - "Мона Лиза - предишната версия", в която са събрани "безспорни" доказателствата, че тя е дело на гения от Ренесанса. Специалистите изтъкват, че картините са били нарисувани от един и същ художник, но те не са копия една на друга.

Представени бяха и математически доказателства, че и двете са изпълнени по каноните на хармонията и на "златното сечение". Експертите са установили категорично, че и "Айзълуъртската Мона Лиза" е била нарисувана от леворък художник, какъвто е бил Леонардо. Ултравиолетовите и инфрачервените анализи, рентгненовите снимки точно доказват датата на сътворяването й - началото на XVI век.

Днес картината е притежание на международен консорциум, чиито членове предпочитат да запазят анонимността си. Тя бе закупена през 2003 година от консорциума от Елизабет Майер, приятелка на колекционера Хенри Пулицър, далечен братовчед на Джоузеф Пулицър, на чието име е кръстена известната награда. По думите на знаменития историк на изкуството от епохата на Ренесанса Джорджо Вазари, Леонардо започнал да рисува дамата със загадъчната усмивка през 1503 година и оставил картината незавършена.

Според застъпниците на версията за съществуването на две авторски копия на произведението, "Айзълуъртската Мона Лиза" всъщност е първият вариант на портрета, нарисуван през 1503 година, а шедьовърът на гениалния италиански майстор, който е изложен в Лувъра, е вторият вариант, сътворен през 1519 година. Застъпниците на тезата за автентичността на "втората Мона Лиза" се позовават на авторитета на друг велик художник, съвременник на Леонардо - Рафаело. През 1504 година той изографисва рисунка-копие на Мона Лиза, на която са изобразени две колони. Те отсъстват на картината, изложена в Лувъра, но са добре видни на "Айзълуъртската Мона Лиза". Жената, изобразена на "алтернативния" вариант изглежда по-млада и се усмихва по-весело, отколкото загадъчната Джоконда от Лувъра.

Много експерти се съмняват, че фондът ще успее да докаже, че "Айзълуъртската Мона Лиза" е произведение на Леонардо да Винчи. Подобни опити не се правят за пръв път, припомнят те. Ако обаче учените от фонда успеят, това ще е истинска сензация.