Изграждането на собствена инфраструктура за картови плащания по тол системата ще спести не по-малко от 17 млн. лв. от банково обслужване в първите три години. Това каза министърът на регионалното развитие Петя Аврамова в отговор на въпрос на народните представители Георги Свиленски и Димитър Данчев от БСП за политиката на Министерството по въвеждането в действие на електронните винетки.

"Политиките за въвеждане на електронната винетка са елемент от процеса на въвеждане на електронно таксуване за използване на републиканската мрежа, като за територията на Република България се въвежда смесена система, а именно за пътни превозни средства с обща маса по-малка или равна на 3.5 тона, електронна винетка и за пътни превозни средства над 3.5 тона електронно таксуване на база изминато разстояние или тол. С избора на изпълнител и сключването на договора на 15 януари 2018 г. процесът за въвеждане на електронното таксуване, за използване на републиканската мрежа беше фактически стартиран с първи приоритет въвеждане на електронната винетка", обясни Аврамова.

Тя уточни, че ще бъде изградена собствена инфраструктура за картови плащания без участие на обслужваща банка, което в първите три години от експлоатация на системата ще осигури не по-малко от 17 млн. лв. спестени като такси за банково обслужване. "Въвеждането на този елемент постави началото на адаптирането на законодателната рамка с промени, направени през месец април в Закона за ограничавания на плащанията в брой", допълни Аврамова.

Димитър Данчев, депутат от БСП

Снимка: БСП

Депутатът от БСП Димитър Данчев попита министър Аврамова: Имало ли е натиск над изпълнителя на поръчката за тол системата да използва конкретни подизпълнители?

"Вярно ли е, че е имало натиск над изпълнителя на поръчката за тол- системата да използва конкретни подизпълнители? Вярно ли е, че малко преди коледните и новогодишни празници през 2018 г. АПИ е разпоредила спиране на монтажа на терминали - сама е саботирала пускането на услугата и е предизвикала хаоса със закупуването на винетки в началото на годината?"  Той попита още и каква е политиката на МРРБ по въвеждане в действие на електронните винетки от началото на 2019 г, колко рамки ще бъдат използвани за тол системата и колко от тях са узаконени по Закона за устройство на територията. По думите му началото на електронните винетки у нас е било поставено преди около месец с гръм и трясък. "Системата блокира, терминалите отказаха и хората нямаше откъде да се снабдят с винетки, системата за конвертиране на старите хартиени винетки в електронни винетки бе спряна за неопределено време. Ръководството на АПИ беше сменено, директорът на тол управлението - също сменен. Премиерът се извини на гражданите за създаденото неудобство, но какво от това?", коментира социалистът. По думите му вместо да се решават проблемите, те дори са се задълбочават - на много места терминалите по бензиностанциите не се обслужват редовно; валидирането на винетка, закупена от сайта www.bgtoll.bg и платена по банков път, понякога отнема по няколко дни; проверката за издаване на електронен стикер на определено превозно средство често не работи; проблеми има и с административното обслужване при заявяването на електронни винетки за хората с увреждания; за грешно въведени данни на превозно средство при закупуване на електронна винетка няма възможност за коригиране, а платените суми не се възстановяват.

Георги Свиленски, депутат от БСП

Снимка: БСП

Георги Свиленски от БСП се обърна към Аврамова и заяви:  "Ние ще направим това, което вие трябваше отдавна да направите и ще сезираме прокуратурата". Той попита - изнудвана ли е фирмата за тол системата да бъдат използвани подизпълнители от загубилите участници - класирани на второ и трето място? Свиленски настоя министър Аврамова да отговори - имало ли е нареждане от АПИ за спиране на монтаж на терминалите, за които тя казва, че е нормално да правят грешки, 10 дни преди края на годината? "Провалихте се с въвеждането на системата за електронните винетки, затова не е достатъчно да уволните двама членове на АПИ и директор на тол управление, което в момента няма ръководство. Правителството, което даде на Световната банка няколко милиона, за да се стигне накрая до този провал, не просто няма капацитет, просто толкова си може", каза още Георги Свиленски.

59 народни представители от ПГ на "БСП за България" предложи провеждане на разисквания по питане от народните представители Георги Свиленски и Димитър Данчев към министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова относно политиката на министерството по въвеждането на тол системата. Депутатите от левицата предлагат, в резултат от разискванията, парламентът да вземе решение за създаване на временна парламентарна комисия, която да направи пълен преглед по възлагането, провеждането и изпълнението на обществената поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа, като комисията е в състав от 10 народни представители - по двама от всяка парламентарна група, със срок на действие два месеца; възлага на министъра на регионалното развитие и благоустройството ежемесечно да представя в Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление доклад за напредъка и резултатите по въвеждането в експлоатация на електронната система.