Главният архитект на Москва Сергей Кузнецов е в София по покана на главния архитект на столицата арх. Здравко Здравков. Във фокуса на разговорите им са градското планиране и трансформацията на публичните пространства. Двамата гостуваха на БНТ.

"Тръгнахме по пътя на това да превръщаме градовете си от "градове на автомобилите и предприемачите" в "градове на хората". Посоката е свързана с цялостна промяна в града, която приоритизира пешеходните пространства, премахване на незаконната реклама, подреждане на града, оправяне на фасадите, премахване на кабелите. Опитът, който има в Москва, е огромен и това ни дава предимство, за да може ние взимайки доброто от техните решения да го превърнем и при нас в София", каза архитект Здравков пред БНТ.

По думите му велосипедната система продължава да се развива в посока на създаване на "велосипеден пръстен и довеждащите връзки към него".

Догодина ще заработи и система за отдаване на велосипеди под наем. При нея ше бъдат предоставени велосипеди, но не на принципа на стоянки, които са фиксирани, а да може да се вземат от определени места и посредством GPS да бъдат оставяни в други локации, поясни арх. Здравков.

"Сериозно ограничаване на паркирането в центъра е въведено в Москва и това е нещо, което се възприема положително от повечето хора,  разказа и главният архитект на града Сергей Кузнецов пред БНТ. Той допълни, че намаляването и усложняването на автомобилния транспорт и паркирането дава положителен резултат в централната част на града. "Намаляха задръстванията по улиците на Москва, стана по-трудно да се паркира, но ситуацията се подобри много силно", допълни той.

В София той вижда голям потенциал.

"Трябва да кажем, че тук такъв остър проблем като в Москва преди няколко години със задръстванията липсва. Струва ми се, че София да се развива в един комфортен град би било дори по-просто като се има предвид ,че градът е по-компактен. Много е озеленен градът и ми се струва, че в един кратък период бихте могли да постигнете много положителни промени" категоричен беше арх. Кузнецов.

Москва - с повече от 12 милиона жители,  е най-населеният град в Европа, най-големият и най-богатият град в Русия, един от най-скъпите градове в света, със 69 милиардери и с най-високата сграда на континента - 374-метровата Кула на Федерацията.  89-ият етаж на източната кула е най-високата открита за посещение гледна точка към Москва, а и отвъд пределите ѝ. 

С двата си небостъргача - Запад и Изток Кулата на Федерацията е част от изграждания вече трето десетилетие делови център на града "Москва сити".

"Сега има 14 небостъргача. Комплексът започва да се строи през 1991 г и независимо, че в Москва и Русия имаше много финансови кризи, проектът е много жизнен и продължава да се развива пред очите ни", каза Екатерина Синицина, служител на Кулата на Федерацията.

Досега в Москва-сити са вложени повече от 12 милиарда долара. Всеки един от небостъргачите е частна собственост, основно на нефтени или финансови компании и банки. Продажните цени на квадратен метър достигат до повече от 5000 евро.

"Тук има едър бизнес, има търсене. Площите активно се дават под наем, купуват се, както за жилища, така и за офиси и за търговски цели", каза още Екатерина Синицина.

Преди време датският урбанист Ян Геел беше нарекъл Москва град не за хората, а за автомобили. През последните години руската столица обаче видимо се променя. От 2014 г. насам местните власти са вложили милиарди евро в реконструкция на града по препоръки, включително на самия Геел.

"Най-голямата програма за развитие на града е тази, която се отнася до историческия център - "Моята улица". Сега всички гости на града могат да се разхождат пеша напълно удобно по красиви улици. Има различни програми, които се отнасят и до транспортната инфраструктура, парковете", казва министър на спорта в правителството на Москва Николай Гуляев.

С високите си цени, тежки автомобилни задръствания и големи разстояния, Москва остава труден за живеене град. Усещат го най-много хората от провинцията.

"Тук всичко е по-скъпо - и храната, и дрехите, всичко", каза Илина Булигина, жителка на Архангелск.

"Не обичам Москва. Има твърде много суета. Да, възможностите са много, младите хора имат големи шансове да се изявят, но не бих живял в този град", споделя и Виталий, жител на Калуга.

Московчани са свикнали с живота си.

"На мен Москва винаги много ми е харесвала... С кола пътувам само до вилата. А тук в града - сядаш в метрото, отваряш си вестника, четеш и пътуваш. Бързо и удобно е", казва москвичанката Лидия Подковкина.

От птичи поглед проблемите по-малко личат, а и атракциите в Москва са навсякъде. Включително на върха на града, където на 89-ия етаж на Кулата на Федерацията е разположена дори мини-фабрика за сладолед.