Световната прима на оперната сцена Райна Кабаиванска коментира шокирана протестите у нас и поведението на държавния глава, което според нея не е редно. Тя е наблюдавала сблъсъците от вечерта на 2 септември, когато млади мъже хвърляха бомби срещу полицаите.

"Видях организирана хулиганска тълпа, която искаше смъртта на полицаите. Това доста ме шокира. Полицаите са държавни чиновници, не са врагове. Не можеш да искаш да ги убиеш. Не знам коя страна има право, но това много ме трогна - тази омраза към хора, които са наши братя. Защо толкова омраза? И друго - ако си президент, не си ли надпартиен президент. Това във всички конституции е основата за един президент. А тук видях президент, който е от едната страна. Това е, което ме шокира от едно гледане на българската телевизия", сподели Райна Кабаиванска пред БНР.

Тя се е прибрала в България, защото от 8 до 24 септември в Нов български университет ще проведе 20-ият Международен майсторски клас за млади оперни певци.

Очаква се в него да се включат повече от 30 кандидати от 20 различни нации. Тя каза, че е трудно да даде рецепта за успех на сцената за младите оперни певци, но беше категорична, че в основата на всичко е талантът и любовта.

"Преди всичко трябва да има талант, винаги търся този свещен огън в младите. Някои го притежават, други не. Важното е да ги научиш да пеят добре, за да не бъдат метеори, които се появяват и загасват. "Пяла съм до 75-годишна възраст и ме е спасила само добрата техника. Смятам, че това е сигурността в ръцете на един певец....Талант, техника и любов. Аз преподавам с любов и искам от учениците си любов. Това е емоционален труд, но и изкуството е емоция. Без нея не може", каза оперната прима.

Тя смята, че броят на младите хора, които искат да се посветят на оперното изкуство, в никакъв случай не намалява.

"Младите хора имат много хубави качества, но ние малко ги подценяваме. Много от тях искат да пеят, пристигат от цял свят. Те са готови на всякакви жертви, за да направят кариера и в името на изкуството. Аз смятам, че операта трябва да е като един музей, каза още Кабаиванска.

"Музиката на Белини, Верди, Щраус, Пучини аз искам да запазим за епохата, в която са раждани. Тази модернизация, която се прави сега с т.нар. модерни режисури мен малко ме дразни. Смятам, че това са шедьоври, които могат да бъдат школа за култура. Да се види една опера, която е реализирана, в епохата, в която е писана. Това означава да се направи курс за 17-и, 18-и, 19-и век - с костюмите, грима, перуките и музиката за времето, в което са се родили тези опери", добави тя.