Напълно обновената железопътна гара в Стара Загора беше официално открита на тържествена церемония, предава БТА.

Гаровият комплекс е изцяло реновиран, извършен е основен ремонт на приемното здание, пространството около гарата, подлезите и перонните покрития.

Снимка: БТА

По време на проекта инсталациите и системите са осъвременени, повишена е енергийната ефективност на сградата с цел да се създадат комфортни условия за гражданите. Гарата вече разполага с четири асансьора, за да бъде осигурен достъп до всички нива на хора с намалена подвижност.

Снимка: БТА

"Много е важно да отбележим, че железопътният транспорт има огромен потенциал в Европа, в България и в света и ние трябва да го използваме на всяка цена, за да постигнем едно модерно, качествено и ефективно обслужване на всички пътници в България", заяви по време на откриването министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков.

Снимка: БТА

Той посочи, че "ние трябва да направим всичко възможно да използваме този потенциал както и да вложим всички усилия този транспорт да стане приоритет и да стане транспорт номер едно в България".

Гвоздейков припомни, че Стара Загора се намира на важен кръстопът, който обслужва коридорите север-юг и изток-запад.

"Голямата цел е да развиваме железопътния транспорт с най-бързи темпове и да вложим всички усилия той да не изглежда по начина, по който го заварих", допълни транспортният министър.

Снимка: БТА

Той уточни, че предстои да бъдат вложени два млрд. лева за модернизация.

"Трябва да модернизираме железопътната инфраструктура, за да можем да постигнем висока скорост, бързина и качество на услугата. България е модерна европейска държава и разстоянието между София и Бургас трябва да се изминава за около два часа, което е едно нормално пътуване и ще осигури нужния комфорт на всички нас", подчерта министърът.

Вижте всички снимки ТУК>>>

Той изрази надежда увеличението на пътниците, които ще бъдат обслужвани на старозагорската жп гара до 2026 година, да достигне до един млн. души на година. Миналата година през гарата са преминали 400 хил. пътници.

"Добре дошли в най-зеления град в България - Стара Загора", приветства присъстващите заместник-кметът на община Стара Загора Радостин Танев.

Снимка: БТА

По неговите думи "Стара Загора има един от най-екологичните обществени транспорти в страната. С този гаров комплекс ние продължаваме да изпълняваме нашата цел градът ни да бъде все по-добро и по-добро място за живеене", допълни Танев.

Той припомни, че преди няколко години бе изцяло обновена и Станционната градина, която се намира в непосредствена близост до жп гарата. "По този начин даваме изцяло нова визия на този вход на Стара Загора", подчерта заместник-кметът.

Обновяването започна през юли 2020 година и е част от проект "Реконструкция на гарови комплекси Стара Загора и Нова Загора", който се осъществява с финансиране от Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020. Стойността на проекта е близо 10 млн. лева.

Снимка: БТА

"Днес отбелязваме важен резултат от усърдната работа и от сътрудничеството между нас, Европейската комисия, управляващия орган на Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", екипите на Национална компания железопътна инфраструктура (НКЖИ), изпълнителите и консултанта. Благодарение на тях този проект се превърна в реалност. Днес можем да се похвалим с една железопътна гара, модернизирана по всички европейски стандарти. Проектът включваше цялостен архитектурен ремонт на приемната сграда, пешеходен подлез и перонни покрития. Допълнително бяха извършени конструктивни укрепвания и саниране. Чакалнята претърпя цялостна функционална реконструкция за по-добро обслужване и комфорт на пътниците", каза инж. Мария Генова, генерален директор на НКЖИ.

Приемното здание на емблематичната и възпята в песен жп гара в Стара Загора е проектирано през 70-те години на миналия век и е влязло в експлоатация през 1982 г., откогато не е извършван основен ремонт. Днес в подлеза могат да бъдат разгледани фотоси на част от експонатите на Регионалния исторически музей в Стара Загора.

Снимка: БТА

В края на официалното откриване бяха поставени капсули на времето. Причината е, че по време на ремонтните дейности е открита такава капсула от 1970 година, в която е намерен текст: "Влакът е бъдещето". Днес за идните поколения, под звуците на гайда, началникът отдел в дирекция "Регионална и селищна политика" към ЕК за България, Унгария и Словения Агнес Монфре, която беше специален гост на събитието, постави знамето на Европейския съюз. Специално послание оставиха ученици от Основно училище "Кирил Христов".