При инцидента 14 души бяха ранени, а машинистът - 38-годишният Венко Тодоров от Пловдив, загина на място. Стана ясно, че композицията е управлявана от втория машинист - Христо Теляшев.

Вижте снимки>>>

Целият състав на влаковата композиция според министъра е "тотална загуба". Локомотивът е извън строя. Данаил Папазов оцени щетата на около 2 милиона лева. Отделно повредената стрелка струва около 135 хиляди евро. Вагоните били рециклирани и били пуснати по линията до морето, "за да усетят пътниците по-добро качество на транспорта", според Папазов. Той добави, че има записи, които са предадени на разследващите органи, и предпоставки за това следствието да завърши в кратко време.

По думите на транспортния министър и двамата машинисти са били висококвалифицирани, предаде БНР.

"Причините за случилото са комплексни. Техниката е много остаряла. Субективният фактор обаче е основен в БДЖ и не може да бъде игнориран. Очакваме официалната версия на следствените органи. Мога да кажа за общоизвестните на всички ви версии. Аз съм почти сигурен, че превишената скорост е една от основните причини, защото няма как така да бъдат разпръснати вагоните при скорост от 40 км/ч", обясни Папазов.

Главният ревизор по безопасността в НКЖИ Бисер Минчев пък каза, че има отговор на всички въпроси около катастрофата.

"Моето лично мнение е, че в отклонението се влиза с висока скорост, а не с регламентираната скорост от 40 км/ч. Няма колега машинист, който иска да рискува и да премине с висока скорост. Сигнализацията е ясна, регламентирана е точно, знае се винаги с каква скорост се влиза. Така че въобще няма човек, който би искал да рискува. Това не е лека кола да се движим по пътя и да рискуваме, и да изпреварваме неправилно“, допълни Бисер Минчев.

На въпрос тогава каква би могла да бъде причината за високата скорост на влака той заяви: „Това може би разследването ще каже, пък и самите колеги имат някакво обяснение за случая. Версии хиляди, не бих искал да ги коментирам".

Според Любомир Милков, представител на ЖП синдиката при КНСБ в Пловдив, възможно е да е имало разминаване в действието на инсталацията преди влаковата катастрофа. Той допълни, че причините за инцидента могат да са и обективни, и субективни, като не посочи конкретна версия.

"Може да бъде повреда от локомотива, може да бъде и от пътното оборудване. Знаете, че има много посегателства върху железопътната инфраструктура, има и такива, които се повреждат. Не знам колко е била температурата, но когато станат големи жеги, винаги се ограничава скоростта и веднага се уведомява персоналът", каза Милков.

Колегата му Димитър Гергов, председател на синдиката на Локомотивно депо Пловдив, допълни, че трасето, което наистина е ново, обаче не е в цветущо състояние, както се представя, предаде "Фокус".

"Една година откакто е в експлоатация и вече са поставени знаци за ограничения на скоростта по железния път което означава, че нещо в трасето не отговаря на техническите характеристики", смятат железничарите от Пловдив. По думите на Гергов, два са вариантите за тежкия инцидент – грешка в сигнализацията, или човешка грешка.

"Грешка в сигнализацията означава, че светлинният сигнал е бил за скорост 100 км/час, а стрелката е била за отклонение с 40 км/час", уточни Гергов. По думите му, това трябва да го доказват разследващите органи.