"Някой превърна войниците от скулптурната композиция "Отечествената война" на Васил Зидаров, част от паметника на Съветската армия, в американски супергерои. И написа отдолу "В крак с времето". През 2011 г. първите деца на българската демокрация бяха на по 22, София вече бумтеше от техните купони, експерименти и протести. Няколко споделиха със света наблюдението, че в рамките на техния живот само сме си пребоядисали героите."

Това е историята на "Destructive Creation за ПСА, графитите и лицемерието на Столична община" или "Разрушителна съзидателност", както ги нарича самият Константин Мравов.

Подкастът, излъчен в платформата на БНР - Binar, получи голямата награда в категория "Подкаст" в Web Report 2024. Отличията в седмото издание на конкурса за чиста журналистика бяха раздадени на церемония в зала Event Space 2020 в София.

Авторът Константин Мравов е един от 13-те журналисти призьори. Сред над 200 участници, кандидатствали с над 700 материала, победителите бяха избрани от жури, съставено от 16 от водещите професионалисти от конкурентни български медии. Освен "Подкаст", категориите, в които бяха отличени най-добрите материали, са "Общество", "Истински истории", "Икономика", "Култура и изкуство", "Технологии и иновации" и "Спорт". Бяха раздадени и специалните награди на журито за подкаст, фото- и видеорепортаж, както и "Гореща точка", "Майстор на словото", "Млад автор" и "Зелено перо".

Те често влизат в градската среда с най-различни интервенции, оставят сериозни послания и понякога печелят вниманието на целия свят. С тяхна помощ един друг соц паметник става мартеница, появява се авариен комплект за оцеляване при избухване на война, някои къщи във Факултета се оборудват с парно, запушват устите с тиксо на детски скулптурни фигури като протест заради трафика на хора.

Константин Мравов беше награден от Ники Кънчев и побърза да благодари, както и да подчертае, че това е само един малък фрагмент от един сериозен и обширен проект

Снимка: Булфото

Героят на Мравов остава без име, той не иска да бъде запомнен с него, а с дела, за мнозина те са дори разрушителни. В десети клас рисува мечето на Орлов мост и го превръща в тигър, в училище вади всички кофи за вода, с които някога се чистеше тебеширът, за да го подреди пред оградата.

Младият творец се оправдава, заедно със своя съученичка, че това е пробив в системата - утре така могат да бъдат извадени и компютрите. Това далеч не е краят. В училище носи един чин пред учителската стая, слага огромен брой салфетки и пише "Тоалетна - 20 стотинки".

Тази "арт" инсталация печели фенове сред съучениците, но и малко врагове сред учителите. Този творец е имал честта да израсне в интелектуално семейство, да се запознава със социални теми, неговите по-стари извори на вдъхновение са "Шоуто на Слави" и рубриката на Иван Кулеков, "Господари на ефира" и някогашният "Сблъсък" на Иван и Андрей.

Мравов ги описва като децата на демокрацията, които не искат да останат тихи, тяхната история започва през зимата, когато декорират магазин на приятел. В студеното време, артистите осъзнават, че след като са завършили гимназиите и се определят като хора на изкуството, трябва да носят отговорността на такива.

Епизодът на "Попкултура" показва, че графитите не трябва да се разглеждат като хулиганство, а като вик, понякога протест, на младите хора и оставеното наследство. "Никой няма да пита какво е било времето, а ще пита защо са мълчали поетите му.", е мисъл на Бертолт Брехт, а дори и творците в Destructive Creation да не са го чували, продължават да следват неговата линия.

Изкуство на социална тема, така се нарича уличното творчество, което идва с послание. Първият експеримент са камилите в Борисовата градина, а когато идва идеята да се "актуализира" паметникът на Съветската армия, разрушителите издирват всякаква информация и в интернет разбират, че в самия паметник е имало стълба до върха.

Съветският войник с вдигнат автомат е имал потенциала да се превърне в Супермен. Оказва се, че разходката до върха е невъзможна, но в своя творчески процес, активистите на "Разрушителна съзидателност" успяват да влязат по най-различни интересни точки, включително и самото президентство.

Необходим е кози крак, откриване на входа на бункера и малко повече смелост. Логистичните проблеми затрудняват достигането до върха и водят до преосмисляне на стратегията. Крайният резултат отеква в цял свят, но далеч не е последният. Разрушителите прекрояват старите вишки на пътна полиция по ключовите булеварди, по-късно освежават пейки, а накрая дори прекарват парно на няколко къщи квартал Факултета.

Творчеството им е успешно, иновативно и разделящо. Обществото, както често се случва, се разделя на почитатели и критици. Графитите им се почистват, арт инсталациите им се демонтират, но спомените остават и се връщат, понякога в подкаст, понякога в книга. Паметникът на Съветската армия е оцветен преди точно 13 години, но споменът за пребоядисаните герои живее и до днес.

Един от интересните експерименти на групата е надписът "Police" върху скъпи коли.

Художникът разказва, че с неговия екип са нарисували 70 автомобила, а оплакванията са били 30. Това ги накарало да си мислят, че мнозина от скъпите автомобили, реално са имали някаква гузна съвест.

Този експеримент е довел дори до обявяването на награда за главите им, впрочем има такава и за паметника на Съветската армия. Слоганът "България е супер яка!" е отново тяхно решение, за да могат да контрират популярните "Няма такава държава!", "Уникална държава!" и много други.

Константин Мравов ни запознава с "Destructive Creation" и показва, че онова, което обикновеният човек може да види като хулиганство, реално има скрит смисъл и когато бъде открит, носи в зрителя едно особено чувство на удовлетворение. Destructive Creation са очакваното ново, което не помни думи като "пионерче" или "чавдарче". Те наследяват крехката демокрация и като артисти, както се определят, трябва да имат мнение и да говорят през призмата на изкуството.

Те не съществуват с имена, не застават до творбите си, но ги помним, точно както помним и всяко друго велико произведение. Константин Мравов проследява сблъсъка и противоречията между Столична община, обществото и всички, които виждат някаква странна драсканица в подлезите.

Констатин Мравов е победител в категорията "Подкаст" на Web Report - конкурсът за чиста журналистика на най-големия български интернет портал Dir.bg. Мравов беше награден от Ники Кънчев и побърза да благодари, както и да подчертае, че това е само един малък фрагмент от един сериозен и обширен проект:

"Това е едно от интервютата, които взех в рамките на доста мащабен труд. То е само една малка част, но пожелавам си от тази сцена повече в телевизионен репортаж да не чувам дали графитите са вандализъм или изкуство - те са и двете. Специално за това отличие трябва да изкажа огромен респект към всички графити художници в София. Има един тук, който няма да спомена, не е Банкси", пошегува се Мравов. Словото си той завърши с признание към партньорката си Наталия Иванова: "Наталия, обичам те!".

Web Report се организира с официалната подкрепа на Съюза на българските журналисти.

Партньори на проекта: Dundee Precious Metals, A1, Инвестбанк АД, Delta.bg, Chivas Regal, Katarzyna Estate, Балдаран

Медийни партньори са БНТ, БТА, БНР, bTV Media Group, NOVA Broadcasting Group, Радио "Фокус", Darik.bg и Дарик Радио, OFFNews.bg, Dnes.bg, списание "Мениджър", 3eNews, телевизия ММ и агенция "БулФото".