Разликите между PISA и TIMSS сочат ясно къде се "чупи" училищното образование
Сравнението между двете проучвания обаче ясно посочва моментът, в който качеството на средното ни образование рязко спада
Обратно в новинатаКоментари - Разликите между PISA и TIMSS сочат ясно къде се "чупи" училищното образование | Днес.dir.bg
Коментари
От години се знае, че идиотската програма в пети и шести клас е проблема. Ама кво от това .... От там учениците трупат дефицити и в осми клас идват деца, които не могат да направят елементарни аритметични сметки. И от там всичко заминава на кино. Дълги години в МОН колеше и бесеше дебелата тъпа крава от Пловдив, за която беше най-важно да бъде снимана. Сега пък една скумрия от Гугъл, която е завършила мениджмънт, но си няма хал хабер от математика, да не говорим за физика. Първа теорема на българското образУвание по математика - броят на СТЕМ центровете в българските училища е обратно пропорционален на знанията на учениците. Кой разбрал - разбрал ...
Трябва да има елитни училища, за които по-талантливите да се борят да влязат. За плебса - каквото остане. С тая уравниловка ще се съсипе и малкото добро сред плявата
Материалът в горните класове е огромен и ненужен. Дисциплина и уважение към училищната институция отсъстват. Докато не върнат най - елементарна оценка за поведение(да не отсъстват, пият, дрогират, бият, обиждат) без която да не може да се диоломират,нищо няма да се оправи. Трябва да има и глоба от 1000 лв за родителите при всяко такова провинение. Не може шайка простаци да си поощряват децата да бъдат боклуци.
Ами направете реално проучване: 1. колко от 15 -18 годишните се напиват на кирка, друсат се, проституират, имат изкуствени джуки и цици; 2. колко от учителите на 15-18 годишните не им пука за преподавания материал, за сметка частни уроци, които дават, комисионни от издателства, туристически агенции, ресторантьори и т.н. И ще разберете защо се е скъсала връзката. Ама не щете, щото от реални проучвания файда няма. Далаверата е в тези, поръчвани и финансирани по проекти. Че там е "Куче влачи, диря няма". Особено когато резултатите са такива, каквито са поръчани от този, който плаща.
Ами не! Проблемите на българското образование са съвсем другаде. Учебните планове и програми са изостанали от нивото на комунизма. Там все още се опитват да изградят "всестранно развитата личност" и естествено се провалят. Не са виновни децата с проблеми с алкохола, циците и джуките. Това пък е продукт на съвременните ценности, които имат много малко общо с училището. Например: тъп милиционер (то няма умен) се представя за най-добрия министър-председател; полуграмотна свиня е "най-успешният млад бизнесмен" на родината. Сега дори изплува и крадлив Ваньо, който "имал невероятен план за България", ама някой го провалил (самият Ваньо е един скудоумен асистент по политикономия без милиграм научен потенциал и значимост, но той за някаква част от обществото също се представя за някакъв гуру). Вечнопияният Манол Пейков се появява на работа в парламента в отвратителен вид, но за някаква част от обществото - той е от нашите и значи е готин, просто е малко ексцентричен. Да не споменавам за отрепките от БСП, които уж се бореха срещу Борисов, а сега до тях (рамо до рамо) ще застане КОЙ? Ами самият Баце и Шиши. Докато такива "разбирачи" дращят анализи и коментари - там ще сме.
Проблемът на образованието При комунизма Сендов(академик по математика), Фол(академик по археология), наред с Мишо неделчев, Елка Константинова, Пантелей Зарев и прочее инквизитори по БЕЛ дръндрънканици В резултат . математика - физика - биология - езици - дрън, дрън, дрън, дрън по литература Днес Виж си поста и направи сравнение, няма смисъл, няма теза, няма анализ, няма крайна цел, има само злоба, его, високомерие, то всичките са като теб, хахахаха
"Нещо се случва в прогимназиалния етап между пети и седми клас...резултатите на българските ученици спадат...Потенциалните обяснения са много - от свръх академичния материал, през преминаването към друга структура на образователния процес до неподходящо изграждане на учебните програми и недостатъчен хорариум, а така също и големи разлики във въздействието на семейната среда и ресурси. Именно на този етап обаче неимоверно се засилва и неравенството между водещите учебни заведения и останалите - докато лидерите запазват високото си ниво, слабите училища изостават с всяка изминала година." Дъра-бъра! 1. Колкото ПО-ГОЛЕМИ са учениците, толкова ПОВЕЧЕ СПАДА РЕСПЕКТЪТ към УЧИТЕЛИТЕ; 2. ПАРИТЕ СЛЕДВАТ УЧЕНИКА; 3. Учениците са с ПО-ГОЛЕМИ ПРАВА от учителите; 4. ЕВРО-АТЛАНТИЧЕСКИТЕ ценности - в ПРОГРАМИТЕ на учебниците и ОБУЧЕНИЕТО на учениците, ИЗМЕСТВАТ знанията, старанието и дисциплината; 5. На учителите е ЗАБРАНЕНО ДА ПИШАТ ДВОЙКИ; 6. Студенти преминават в по-горна година с НЕВЗЕТИ ИЗПИТИ; 7. Местата за ПРИЕМ на СТУДЕНТИ са ПОВЕЧЕ от ЗАВЪРШВАЩИТЕ средно образование... ... Отказахме се от ХУБАВОТО/ РАБОТЕЩОТО и възприехме ЛОШОТО/ ЗАГНИВАЩОТО от Запада.
НЕ УЧАТ, НАВРЕМЕТО ПО РУСКАТА СИСТЕМА СЕ УЧЕШЕ ЯКО, ЗАТОВА СТАНАХМЕ ХОРА. СЕГА ВСИЧКО СЕ СЛУЧВА БЪРЗО, НЯМАТ ТЪРПЕНИЕ ЗА УЧЕНЕ. АЗ СЪМ УЧИЛА МАТЕМАТИКА И ПОМНЯ, ЧЕ С ДНИ НЕ СЪМ ИЗЛИЗАЛА, ЗА ДА УЧА. СЕГА ГО НЯМА ТОВА ТЪРПЕНИЕ.
Проблемът е в липсата на култура на учене. Като цяло у нас се счита, че единствено училището е отговорно за образованието. Т.е. в повечето семейства/родители не участват в този процес. "Чупенето" идва и с това, че на въпросната възраст децата почват да разбират много неща. Например, че родителите гледат проформа иле въобще не се интерсуват от това, какво става в училище. Че чалгата и алкохола са "куул", понеже се пие масово и редовно вкъщи. Осевн това, отвсякъде ти се тикат простовати бабаити и шашкъни на най-виски постове в държавата, а училите и образовани са "просто К", "молци", "мишки" и др. измисльотини на недоучилия плебс. Същата работа като с футбола: таланти из детските школи и след година-две пълни лузери и убитаци. Откъдето и да гледаме, проблемът си е чисто от културно естество.
Снимката е илюстрация на лафа "чеше се дето не го сърби", а именно това, което се случва, като не си си научил урока.
Това се знае отдавна, предполагам никого не изненадва. Щом се налага по основните предмети да се взимат частни уроци, това също е сигнал. Дали във Филандия, Норвегия, Франция и др. имат математически гимназии и вземат частни уроци _ съмнявам се! Не е нормално професионалните гимназии да подготвят еколози, фризьор, пекари, лозари, шивачи, строителство и др. това са бързо усвояме професии, всяка една може да се усвои за месец. Да не би в баничарниците да са завършили за пекар? А в същото време на трудовия пазар има недостиг на елетротехници, монтьори, заварчици, електрончици, КИП, стругари и др. Държавата харчи доста средства да обучи всеки един ученик в дадена специалност, едва 10-% после работят по тази специалност. И накрая ще дам един пример за САЩ там няма професионална подготовка в училищата, нито езикови и математически гимназии. Всички излизат еднакви, обучението става най-често срещу заплащане в учлища, като времетраенето е ежду 3м. до 2г. Друг вариянт е да подпишеш договор с армията за 3г. и получаваш професия и излизаш доста добре обучен.
електрончици КИП,елетротехници, монтьори от позицията на бивш електротехник съм свидетел как всяка тъпа кокошка за месец се ориентира как да затяга разхлабени връзки, разпоени кабели, студени спойки, пробити кондензатори, дефектни транзистори и ако трябва да се проследява схемата носи на инженера, ама то не остава много заварчици, стругари - това пък се учи точно за един ден, няма и ден
Няма достатъчно конкуренция между училищата, трябва да се въведе образователна такса за да може да има конкуренция - по предпочитаните училища да получат по-добро финансиране. Разбира се, учебниците и програмите нямат нищо общо. Даже следва да се въведат и повече часове по полове, инстанбулската конвенция следва да се учи, правата на жените, свободата на избор и прочее Освен това помня математиката никак не ми беше лесна навремето, прекарвал съм часове в обити, нерядко ниуспешни в опити да реша задача от някой сборник, днешните деца математиката я имат за стихотворение - никакви затруднения , така че днес нивото е много по-високо от предишното
Не да се въвежда такса, а да се плаща на учителите на база постиженията на училището на НВО-та и подобни външни проучвания. Ако трябва, да се въведе рейтингова система на училищата. Сега се плаща на калпак. Къде е стимула на даскала от Каспичан да гони резултати като за СМГ или НПМГ. Отделно, на децата им се налага свише да учат много излишни неща, ама много. Учебните програми по много предмети трябва да се оптимизират, но това няма как да стане от хора в системата, защото те са увредени и/или пристрастни. И най-накрая, трябва така да се менажира училищното образование, че да се направи излишно принудителното ходене на частни уроци и курсове. Но съпротивата ще е голяма, защото на даскалите им изнася тая система, при която те не си дават зор в клас, за да им ходят на частни уроци.
Проблемът е наливането на изключително много материал след четвърти клас и децата не могат да наваксат качествено без допълнителни занимания.