Ситуацията е много комплицирана, а този казус има три аспекта - чисто българският, регионалният и в международен план. България няма как да играе сама, а заедно със своите партньори трябва да се опита да влезе в контакт не толкова с похитителите, колкото с поръчителите на тази акция - Иран. Така арабистът проф. Владимир Чуков коментира казуса с отвлечения кораб с българи на борда.

Товарният кораб "Галакси лидер" с 25 души екипаж беше заловен през уикенда в Червено море от йеменски бунтовници хути. Плавателният съд е управляван от японската компания "Нипон юсен", но принадлежи на "Рей кар кериърс", британска компания, контролирана от израелския бизнесмен Ейбрахам "Рами" Унгар. На кораба има българи, мексиканци, украинци и филипинци, но не и израелци, отбеляза АФП.

"Защо точно този плавателен съд е бил отвлечен - той е собственост на британска компания, притежавана от един много добре известен в България израелски корабен магнат - Ейбрахам Унгар. Това е човекът, който дава работа на много български моряци. Спонсор е на Военноморското училище във Варна. Много от хората, които завършват това висше учебно заведение намират своята реализация в корабите на Унгар", уточнява арабистът.

От българското МВР потвърдиха, че сред похитените са двама българи - единият е капитан на плавателния съд. Новината за отвличането дойде от израелското правителство и беше потвърдена от американски военни източници.

Проф. Чуков поясни, че корабите на магната не за първи път са атакувани от самия Иран.

"Доверието между Унгар и българското военноморско училище е на такава висока степен, че практически, нашите моряци са тези, които ръководят неговите кораби. В случая, капитанът и помощник-капитанът са българи", коментира още той.

Според него корабът се атакува, за да се реализира т. нар. втори спомагателен фронт.

"Нещо, което правят от около месец иракските проирански милиции, атакувайки американски обекти на територията на Сирия. Този акт има и стратегическо значение - Иран желае да се повишат цените на нефта", е мнението му. "Целта е и да се засили натискът върху Израел, за да прекрати акцията си в Газа", допълни Чуков.

"Хутите обясниха, че тези операции ще продължат, докато продължава и операцията в Газа. Вероятно корабите ще бъдат задържани до прекратяване на огъня, предполагам, че и хората. Споменаха, че акциите не са насочени към трети държави, а просто настояват третите държави да се откажат", каза още арабистът.

"От йеменското движение хути досега не е имало отвличания на кораби, но те обявиха, че ще предприемат действия спрямо израелски кораби. Исканията им ще бъдат политически", коментира пред БНР и вицеадмирал от запаса Пламен Манушев, бивш командир на Военноморските сили, като определи отвличането на кораба с предполагаемо присъствие на българи в екипажа като сериозен и опасен прецедент.

"Не е лесно да се превземе кораб с такива размери", категоричен е специалистът. Той изрази предположение, че най-вероятно е бил използван вертолет, а действието е планирано прецизно и предварително и не е случайно.

"Това е автовоз, огромен кораб, около 190 метра, 32 метра широк, 45 метра висок. Екипажът е плавал рутинно и е минавал покрай бреговете на Йемен", посочи Манушев.

Бойците хуси не са като сомалийските пирати, които пленяват кораби за откуп, отбеляза вицеадмирал Манушев.

По думите му това е "изключително опасен прецедент", който пренася конфликта от Ивицата Газа в морските пространства.

Трябва да се работи за безопасността на екипажа и да се създаде кризисен щаб. Само МВнР няма да може да се справи с проблема, защото посолството ни там не работи, коментира Пламен Манушев.

В Йемен има над 6000 души, завършили в България и тези контакти следва да се издирят. В Йемен имат изключително положително отношение към българите, подчерта още експертът.