"Средствата за магистрала "Хемус" за тази година бяха умишлено оставени като нулеви, защото се очаква разрешение на заплетения казус с инхаус договорите", каза по бТВ министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов.

По думите му държавата дължи над 130 милиона на фирмите, които работят по инхаус договори - това са участници не само в строителството на АМ "Хемус", а и на скоростния път Мездра - Ботевград.

"Работим върху вариант, при който да се трансформират тези договори от инхаус в истински строителни договори, отбеляза още регионалният министър. Инхаус договорите са в спорно правно състоние", каза министърът.

"Трябват ни истински строителни договори, при които изпълнителите, тоест строителните фирми, които и сега работят върху автомагистрала "Хемус", ще носят гаранцията за построеното", обясни министър Гроздан Караджов.

"Иначе в момента държавата си плаща, държавната фирма "Автомагистрали" проформа се води изпълнител на строителството - тоест пак държавата носи всички гаранции за пътя. Един да работи и строи, а друг да носи гаранциите, и то това да сме пак ние данъкоплатците, не ми се струва изгодно и целесъобразно", коментира той.

Според него всичко е много неприятно маскирано и не докрай юридически правилно.

"Няма как да продължим по този юридически неиздържан начин да строим автомагистралата", заяви Гроздан Караджов.

По-късно в Плевен регионалният министър подчерта, че по "Хемус" "през последните 4 месеца наистина не е имало плащане", но се надява в най-скоро време юристите на МРРБ и АПИ да дадат дълго чакания доклад за рисковете при различните варианти.

"Веднага щом се разреши, ще разплатим цялата сума, пари наистина има", обеща Гроздан Караджов.

Министърът беше категоричен, че няма да отстъпи от своята позиция за заплащане на тол такси на две трети от тежкотоварните превозвачи и една трета за леките моторни превозни средства, защото "това е интересът на обществото".

По отношение на създадената работна група от експерти, която да обсъжда предложенията от представителите на браншови организации и на малките и средните превозвачи за тол системата, вицепремиерът посочи, че очаква тя да достигне до вариант, който "да е удовлетворителен за цялото общество, т.е. по справедлив начин да се разпредели тежестта за заплащането на използването на цялата републиканска пътна мрежа в частта втори клас, първи клас и автомагистрали".

Гроздан Караджов участва в откриването на осмото издание на Маратон на приятелството в Плевен. Вицепремиерът, заедно със семейството си, е доброволец в спортното събитие.