Според продавачите, участници в изложбата "Партньори на колела" в Плевен, хората от средната класа смятат, че могат да си позволят по-високо качество коли, с повече екстри и гаранции, предаде БТА.

От купувачите - физически лица, най-предпочитан е средният клас автомобили - между 18 и 30 000 лева, твърдят дилърите. За категорията на корпоративните клиенти - фирмите, най-интересни са малко по-висок клас возила - от 35 000 до 50-60 000 лева.

Най-богатите в България се снабдяват с луксозни коли за 250 000 -300 000 лева, но по-често ползват коли за 120 000-150 000 лева, казват продавачите. Заради кризата долната граница на цената на един нов автомобил у нас достигна 13 000-14 000 лева, но тези возила не са сред търсените. Клиентите обикновено предпочитали да имат поне основни екстри - климатик, стерео, електрически пакет - стъкла, огледала и др.

Пазарът на нови леки автомобили у нас през тази година "малко по-малко се раздвижва", смятат дилърите. Според тях през 2009 г. продажбите били доста по-слаби, заради кризата, спадът продължил и през тази година, но вече се усещало "очевидно раздвижване". Първо се почувствало оживление през април-май т.г., през август интересът на купувачите отново отслабнал и сега пак започнал да се повишава. Според експертите причината за оживлението е комбинация от много фактори, но най-важното е, че "вероятно някои хора усещат, че вече излизат от кризата".

"Каквито и отстъпки да правим, ако не излизаме от кризата, няма как да повишим продажбите", казва един от дилърите. Повечето от покупките на нови коли в момента се правят от физически лица. По-големият брой купувачи предпочитат плащането в брой. Краят на годината обикновено е най-силен за така наречените корпоративни клиенти, казват продавачите, като се позовават на опита си досега.

С около 40% са намалели продажбите на нови коли през първото деветмесечие на годината спрямо същия период на м.г. Това съобщиха миналата седмица от Асоциацията на автомобилните производители. През 2008 г. е бил регистриран най-голям брой на продадените нови автомобили в историята на България - 57 927 коли. През 2009 г. доставките са спаднали на 26 813 автомобила.