bTV Media Group
Корупция се бори с политическа воля, хора и пари
Предполагам, че ще бъде постигнат компромис между трите центъра на властта за новата агенция „Антикорупция“.
Това заяви за Дир. бг Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията в отговор на въпрос дали агенцията ще реши проблема с корупцията и официалните данни на агенция Алфа Рисърч, че 45% не вярват, че е желана борбата с корупцията по високите етажи.
Въпросът е не кой ще назначава председателя и дали ще има такава агенция, защото принципно има всички варианти да я политизираме и да я направим като в Румъния, каза Безлов.
В България има много ниски доходи, което съответно създава огромна корупционна преса.
Мисля, че е много вероятно да се направи антикорупционна агенция и ще се търсят някакви зрелища. Проблемът е, че една агенция, за да работи и да има някаква ефективност трябва да намерят отнякъде хора, които да работят в нея. Като сметнем всички разследващи полицаи, които са работили с корупционни престъпления в БОП, ДАНС, и Национална полиция, а не са ползвани за писане, всички те са около 50-60 полицаи. Тук не включвам, Вътрешна сигурност в МВР, която работи предимно по случаи със служители в министерството и според мен е единствената, която има достатъчно капацитет и опит в тази сфера. Ако сметнем какви са усилията в България като пари в разследването на корупцията това са по-малко от 5 милиона лева годишно. За сравнение подобната румънска агенция (DNA) разполага с 40 милиона евро, като трябва да добавите и sRI, техния ДАНС, който има много големи правомощия и много ресурси, а бюджетът му е около 400 милиона евро годишно. От тях около една четвърт са за операции свързани с корупцията, т.е. превърнато в левове около 280 милиона лева годишно само за антикорупционни мерки. Сравнете ги с нашите 5 милиона!, направи паралела Безлов.
За да направим нещо ни трябват не 50-60 човека, а поне 300-400. Примерно една операция срещу министър или шеф на агенция тече в продължение на месеци и по нея работят поне 10-20 човека. За това са необходими много хора и големи усилия и, разбира се, е нужна политическа воля. Откъде ще ги вземат още 300 квалифицирани специалисти. Трябват ни няколко години, за да се създаде такъв капацитет.
В чест на истината, не да не сме пробвали подобни сътворения, например през 2008 г. направихме сглобка от три различни служби, наричаме я ДАНС или според ПР кампанията, българското ФБР, даваме им три пъти по-големи заплати от тези в полицията. Резултатът на този социален експеримент бе невиждана до този момент каша, защото всеки който може да ходи, иска да отиде в ДАНС, започна се политическо, роднинско, приятелско и прочие уреждане, съответно всички други институции започнаха да ги саботират. Идват следващите на власт и почват да ги "колят", те пък почват да им пускат флашки. Горе-долу в момента се наблюдава подобна треска в очакване на новата Агенция. Хората, които имат в момента някаква квалификация, например в ДАНС напускат, местят се и т.н., защото ще ги извадят в някаква агенция, в която не е ясно какво ще прави, но най-важното очаква се да се получава по-малко.
Съответно можем да изведем извода, че всяка българска трансформация, обикновено води до такива последици – или се изсипва кьораво, куцо и сакато или някакви хора започват да скачат бързо от борда, защото смятат, че това ще е по-лошо място.
Това, което е ясно, че години наред не е проявена политическа воля, не са отделени пари, за да има някой, който да работи и да направи нещо по същество. За да не размахваме примера на румънците нека кажа, че Румъния направи антикорупционната си агенция активна, не защото много искаше (агенцията съществуваше от 2002 г.), а защото това бе едно от трите условия на МВФ през 2009 година, за да им даде финансова помощ. Наред, с намаляването на пенсиите и бюджетните заплати, да отделят значителни пари за антикорупционна борба. Тогава леята взе да се срива (в България имаше валутен борд), а те нямаха голям валутен резерв и приеха условията, коментира Безлов. Нещо подобно на българското приемане на валутния борд.
У нас пари от бюджета не се дават. Сложен и объркан проблем.
Ако се направи такава репресивна агенция както в Румъния това ще ви промени ли много ситуацията?!, попита недвусмислено Безлов. Вкарват се примерно 100 министъра, депутата и „олигарси“ в затвора, ама това променя ли ситуацията при положение, че имате една бедна страна и имате същия огромен корупционен натиск върху администрацията – полицаи, магистрати, държавни служители. Ако вие вземате заплатата на един граничен полицай – 800 лева, а може да получите три пъти, или четири пъти повече от мигранти, колко от граничните полицаи ще устоят на съблазанта?! И това важи и за митничари, данъчни, агенция по храните, в сферата на здравеопазване, отбеляза Безлов.
Много нисък доход и огромна корупционна преса. Само с полицейски мерки няма как да се реши един системен проблем. Това не значи, че не трябва да опитвате отново и отново. Първо трябва да има политическа воля и да разрешат на агенцията да работи, второ трябва да й дадат ресурси. Това вероятно ще създаде някакъв капацитет и страх сред администрацията, но чудо няма как да стане. Вероятно ще бъдат обрани крайностите, но няма да се реши проблема, предполага Безлов.
Попитан за спора между ГЕРБ и БСП кой трябва да назначава председателя на Антикорупционната агенция – президентът или Народното събрание, Безлов отговори:
„Спорът е политически, кой да назначава председателя на агенцията, защото очевидно, че ГЕРБ са в ситуацията да контролират основните ресурси в страната, поради това, че са управляващи и доминират в местната власт. Ако назначението се даде на президента, това дава острие на БСП, с което да нанася щети без ограничение. Защо да го прави Президента, а ГЕРБ губи избиратели. Спомняте ли си спора между Сергей Станишев и президента Георги Първанов. Станишев си създаде ДАНС и никой не се сети да даде на президента да назначава председателя на ДАНС, припомни Безлов.
В Румъния ситуацията е доста различна с президента, тъй като там по конституция той има много по-големи правомощия. Българската Конституция, а и в почти всички ЕС, са приели, че президента обикновено има символична власт и по този начин се избягва втория център за власт, изключение е само Франция – там има силен президент, но той практически доминира правителството. В много големи страни, каквато е САЩ, има сложен баланс, между силна президентската власт, законодателна власт, направи паралела Безлов.
Например, ако се даде на президента правомощието да назначава директора на агенцията, но Народното събрание не гласува голям бюджет на тази агенция, тя какво ще прави?! Другият проблем е, че обвиненията се повдигат от прокуратурата, ако агенцията смята, че има разкритие, а прокуратурата не смята така и не повдига обвинения, какво правим?! Ако се тръгне към независима структура трябва да се промени и структурата на властта. Иначе, този който в момента е във властта, защо да ви дава въжето, с което да го обесите. Затова вероятно е да се постигне някакъв компромис между трите центъра на властта, без да се стига твърде далеч, поясни Безлов.
Относно това, че българинът не е склонен да се бори с корупцията, по данни на Алфа Рисърч това са само 8%, Безлов коментира:
Има един хубав лаф на Лечков - „Корупция е това, в което не участвам“. Съответно въпросът е какъв процент от активното население реално не участва в корупционните сделки. И пак се връщаме до основния проблем, равнището на доход, който има населението. Няма страна, която да е бедна и да не е корумпирана. Няма как само една агенция да разреши проблемите, каза той. Но виждаме, че през последните 3 години доходите растат с около 10% годишно. Но като, че ли не се вижда страната да е станала с 1/3 по-малко корумпирана.
Въпросът е не кой ще назначава председателя и дали ще има такава агенция, защото принципно има всички варианти да я политизираме и да я направим като в Румъния, каза Безлов.
В България има много ниски доходи, което съответно създава огромна корупционна преса.
Мисля, че е много вероятно да се направи антикорупционна агенция и ще се търсят някакви зрелища. Проблемът е, че една агенция, за да работи и да има някаква ефективност трябва да намерят отнякъде хора, които да работят в нея. Като сметнем всички разследващи полицаи, които са работили с корупционни престъпления в БОП, ДАНС, и Национална полиция, а не са ползвани за писане, всички те са около 50-60 полицаи. Тук не включвам, Вътрешна сигурност в МВР, която работи предимно по случаи със служители в министерството и според мен е единствената, която има достатъчно капацитет и опит в тази сфера. Ако сметнем какви са усилията в България като пари в разследването на корупцията това са по-малко от 5 милиона лева годишно. За сравнение подобната румънска агенция (DNA) разполага с 40 милиона евро, като трябва да добавите и sRI, техния ДАНС, който има много големи правомощия и много ресурси, а бюджетът му е около 400 милиона евро годишно. От тях около една четвърт са за операции свързани с корупцията, т.е. превърнато в левове около 280 милиона лева годишно само за антикорупционни мерки. Сравнете ги с нашите 5 милиона!, направи паралела Безлов.
За да направим нещо ни трябват не 50-60 човека, а поне 300-400. Примерно една операция срещу министър или шеф на агенция тече в продължение на месеци и по нея работят поне 10-20 човека. За това са необходими много хора и големи усилия и, разбира се, е нужна политическа воля. Откъде ще ги вземат още 300 квалифицирани специалисти. Трябват ни няколко години, за да се създаде такъв капацитет.
В чест на истината, не да не сме пробвали подобни сътворения, например през 2008 г. направихме сглобка от три различни служби, наричаме я ДАНС или според ПР кампанията, българското ФБР, даваме им три пъти по-големи заплати от тези в полицията. Резултатът на този социален експеримент бе невиждана до този момент каша, защото всеки който може да ходи, иска да отиде в ДАНС, започна се политическо, роднинско, приятелско и прочие уреждане, съответно всички други институции започнаха да ги саботират. Идват следващите на власт и почват да ги "колят", те пък почват да им пускат флашки. Горе-долу в момента се наблюдава подобна треска в очакване на новата Агенция. Хората, които имат в момента някаква квалификация, например в ДАНС напускат, местят се и т.н., защото ще ги извадят в някаква агенция, в която не е ясно какво ще прави, но най-важното очаква се да се получава по-малко.
Съответно можем да изведем извода, че всяка българска трансформация, обикновено води до такива последици – или се изсипва кьораво, куцо и сакато или някакви хора започват да скачат бързо от борда, защото смятат, че това ще е по-лошо място.
Това, което е ясно, че години наред не е проявена политическа воля, не са отделени пари, за да има някой, който да работи и да направи нещо по същество. За да не размахваме примера на румънците нека кажа, че Румъния направи антикорупционната си агенция активна, не защото много искаше (агенцията съществуваше от 2002 г.), а защото това бе едно от трите условия на МВФ през 2009 година, за да им даде финансова помощ. Наред, с намаляването на пенсиите и бюджетните заплати, да отделят значителни пари за антикорупционна борба. Тогава леята взе да се срива (в България имаше валутен борд), а те нямаха голям валутен резерв и приеха условията, коментира Безлов. Нещо подобно на българското приемане на валутния борд.
У нас пари от бюджета не се дават. Сложен и объркан проблем.
Ако се направи такава репресивна агенция както в Румъния това ще ви промени ли много ситуацията?!, попита недвусмислено Безлов. Вкарват се примерно 100 министъра, депутата и „олигарси“ в затвора, ама това променя ли ситуацията при положение, че имате една бедна страна и имате същия огромен корупционен натиск върху администрацията – полицаи, магистрати, държавни служители. Ако вие вземате заплатата на един граничен полицай – 800 лева, а може да получите три пъти, или четири пъти повече от мигранти, колко от граничните полицаи ще устоят на съблазанта?! И това важи и за митничари, данъчни, агенция по храните, в сферата на здравеопазване, отбеляза Безлов.
Много нисък доход и огромна корупционна преса. Само с полицейски мерки няма как да се реши един системен проблем. Това не значи, че не трябва да опитвате отново и отново. Първо трябва да има политическа воля и да разрешат на агенцията да работи, второ трябва да й дадат ресурси. Това вероятно ще създаде някакъв капацитет и страх сред администрацията, но чудо няма как да стане. Вероятно ще бъдат обрани крайностите, но няма да се реши проблема, предполага Безлов.
Попитан за спора между ГЕРБ и БСП кой трябва да назначава председателя на Антикорупционната агенция – президентът или Народното събрание, Безлов отговори:
„Спорът е политически, кой да назначава председателя на агенцията, защото очевидно, че ГЕРБ са в ситуацията да контролират основните ресурси в страната, поради това, че са управляващи и доминират в местната власт. Ако назначението се даде на президента, това дава острие на БСП, с което да нанася щети без ограничение. Защо да го прави Президента, а ГЕРБ губи избиратели. Спомняте ли си спора между Сергей Станишев и президента Георги Първанов. Станишев си създаде ДАНС и никой не се сети да даде на президента да назначава председателя на ДАНС, припомни Безлов.
В Румъния ситуацията е доста различна с президента, тъй като там по конституция той има много по-големи правомощия. Българската Конституция, а и в почти всички ЕС, са приели, че президента обикновено има символична власт и по този начин се избягва втория център за власт, изключение е само Франция – там има силен президент, но той практически доминира правителството. В много големи страни, каквато е САЩ, има сложен баланс, между силна президентската власт, законодателна власт, направи паралела Безлов.
Например, ако се даде на президента правомощието да назначава директора на агенцията, но Народното събрание не гласува голям бюджет на тази агенция, тя какво ще прави?! Другият проблем е, че обвиненията се повдигат от прокуратурата, ако агенцията смята, че има разкритие, а прокуратурата не смята така и не повдига обвинения, какво правим?! Ако се тръгне към независима структура трябва да се промени и структурата на властта. Иначе, този който в момента е във властта, защо да ви дава въжето, с което да го обесите. Затова вероятно е да се постигне някакъв компромис между трите центъра на властта, без да се стига твърде далеч, поясни Безлов.
Относно това, че българинът не е склонен да се бори с корупцията, по данни на Алфа Рисърч това са само 8%, Безлов коментира:
Има един хубав лаф на Лечков - „Корупция е това, в което не участвам“. Съответно въпросът е какъв процент от активното население реално не участва в корупционните сделки. И пак се връщаме до основния проблем, равнището на доход, който има населението. Няма страна, която да е бедна и да не е корумпирана. Няма как само една агенция да разреши проблемите, каза той. Но виждаме, че през последните 3 години доходите растат с около 10% годишно. Но като, че ли не се вижда страната да е станала с 1/3 по-малко корумпирана.