Срещу 6 138 000 евро полските Военно-авиационни заводи ще ремонтират шест български двигателя. Върху тази сума България няма да плаща ДДС, мита и такси. Всички разходи, свързани с транспорта на двигателите, предмет на споразумението, от и за България, са за сметка на полската страна. Заплащането на сумите за ремонт ще се извършва след приключване на неговото изпълнение, което става с приемане от българска страна на всеки един от ремонтираните двигатели.

Вижте снимки >>>

"Това е заявка от страна на България за много по-тясна интеграция в рамките на Европейския съюз и на НАТО", подчерта министър Николай Ненчев. Той благодари на полския министър на националната отбрана Томаш Шемоняк, и на експертите, участвали в подготовката на споразумението.

"Ние получихме всичко онова, което поискахме от Полша", заяви министър Ненчев. По думите му - днес слагаме началото на още по-добро сътрудничество между двете държави в тази сфера, включително и в общи образователни програми, учения и тренировки.

Така в края на август – началото на септември 2016 г. България ще прибави към авиацията си още три изправни машини, съобщиха БТА и БНТ. Гаранцията на двигателите след ремонт ще бъде 24 месеца или 200 летателни часа (което от двете настъпи първо).

"Това не е обикновен договор. От страна на България това означава сериозно геополитическо решение да е независима от руския производител. Нашето общо сътрудничество в рамките на НАТО и Европейския съюз получава едно ново качество. Високо оценяваме смелото решение и смелия подход на министър Николай Ненчев; смелото решение на правителствата, което е много важно. Декларираме, че полската страна ще положи всички усилия този договор да бъде изпълнен коректно, навреме и качествено“, каза полският министър.

По думите му - днешните подписи показват, че когато България и Полша са заедно, няма нужда да се страхуват от никого.

"Благодаря на министъра на отбраната на Република България и на всички негови сътрудници, които участваха в преговорите, така че днес този договор да бъде подписан", каза още Томаш Шемоняк.

Договорът между България и Полша е за срок от 10 месеца и се подписва на фона на предупрежденията от руската фирма-производител, че това би имало негативни последствия за България.

Властите във Варшава увериха, че няма пречка договорът да бъде подписан, въпреки предупрежденията на Русия, тъй като става въпрос не за ремонт, а за модернизация и поддръжка.

Договорът обаче трябва да мине през одобрението на парламента. Очаква се ратификацията на договора да се гласува в Народното събрание след местните избори.

"Нека и народните представители също да се произнесат. Ако депутатите кажат “не”, въпреки че е подписан договорът, това би било изключително безотговорно", каза вчера Николай Ненчев.

"Първите ми впечатления са отлични. Сега имах възможност лично да се убедя в качествата и възможностите на завода във Варшава. Току-що ми беше съобщено, че са извършени ремонти на 170 двигателя, което е твърде впечатляващо, без нито един инцидент", заяви още Ненчев, разглеждайки производствените възможности на полското предприятие.

Корпорация МиГ: България направи грешен избор

Руската самолетостроителна корпорация "МиГ" може да оспори споразумението между София и Варшава за ремонти на български изтребители МиГ-29 в Полша, тъй като то нарушава правата на корпорацията, съобщи пресслужбата на компанията, цитирана от ТАСС.

"Споразумението между България и Полша противоречи не само на нормите на международното право и установената във военната авиация практика, но и на принципите за гарантиране на безопасността на полетите. Обмисляме възможността да оспорим споразумението предвид очевидното нарушаване на правата ни като разработчик и производител на самолетите с марка "МиГ", казаха от пресслужбата.

От корпорацията казаха също, че България е направила погрешен избор, поставяйки под заплаха военните пилоти, от една страна, и отбранителната способност на страната, от друга.