Това съобщи Кирил Костадинов, ръководител отдел „Безопасност” в БДЖ, който е на мястото на инцидента, станал тази сутрин, предаде КРОСС.

Международният влак от Белград за Турция с 90 пътници и служебен влак се сблъскаха челно малко преди 08.00 часа на изхода от гара Драгоил в района на Драгоман. При катастрофата има 26 ранени без опасност за живота.

По думите на Костадинов, машинистът на служебния влак, в който пътували служители на БДЖ и НКЖИ за сръбския град Димитровград, е получил нареждане по мобилния си телефон от дежурния ръководител да спре, след като малко преди това му е даден зелен разрешителен сигнал и заповед, че може да тръгне.

„Осъзнавайки грешката си, диспечерът е предупредил машиниста да спре”, каза Костадинов.
Това на практика означава, че отговорността за инцидента, или част от нея, е на дежурния ръководител движение.

Човешка грешка е най-вероятната причина за влаковата катастрофа край Драгоил, каза още Костадинов. Не е изключено обаче да става въпрос и за техническа неизправност. Причините за катастрофата тепърва ще се изясняват, посочи той.

По първоначални сведения човешка грешка е довела до объркване в електронната система, казаха и от Министерството на транспорта и съобщенията, цитирани от БТА.
По-рано днес министърът на транспорта Александър Цветков съобщи, че трети локомотив е подвел електронната система, като е преминал по това трасе минути преди навлизането на катастрофиралите влакове. На тази гара линията е една и не се допуска разнопосочно движение.
Дали пускането на третия влак е диспечерска грешка или на машиниста на влака - това ще се изяснява.

По информация от "Пирогов" в болницата са приети 22-ма ранени. От тях 5-ма са сръбски граждани, като един е освободен за домашно лечение. От пътуващите в българския служебен влак две жени са прегледани в "Пирогов" и са освободени за домашно лечение.
По-късно от болницата бяха освободени още 7 души, сред които и 38-годишният машинист на служебния влак С.И. Екипите в спешното приемно отделение продължават да работят до уточняване на диагнозите на останалите пътници.

Началникът на спешното отделение в "Пирогов" д-р Стоян Сопотенски посочи, че в най-тежко състояние е жена на 29 години, която е преминала през шокова зала. Травмата й е в областта на шията, но състоянието й е стабилно, предаде "Фокус".

От пресцентъра на ВМА пък съобщиха, че в болницата са приети четирима мъже - на 35, 44, 46 и 54 години. Те са с контузни рани, натъртвания и съмнения за фрактури и ще останат за 24-часово наблюдение. При извършените прегледи само при един от пострадалите е открита фрактура на носа. Двама са със съмнение за комоцио и един - с охлузни рани и натъртвания.

„Добре, че бях седнала, защото всички, които не бяха, са с фрактури и счупвания. Добре, че ни бяха събудили, защото имаше една група деца от Габрово, които идваха от Чехия и бяха се вече събудили. Иначе всичките щяха да изпопадат от леглата. Беше много силен сблъсъкът. Добре, че този другия локомотив не беше в движение, беше спрял и този международния винаги се движи бавно. По-лошото е, че когато се сблъскахме, валеше дъжд и ни пуснаха да излезем навънка. За да не изгори вагона ни казаха да се обаждаме на близки да ни извозват”, разказа една от пострадалите - Бисерка Колевска, пред bTV.

Министърът на вътрешните работи Цветан Цветанов е информирал сръбския си колега – Ивица Дачич за обстоятелствата около катастрофата, съобщи "Фокус". „Информирах министър Дачич, защото имаше 20 сръбски граждани, които се возиха в международния влак. От тях няма пострадали, има само една жена, която е с леко охлузване и тя вече се е завърнала в Сърбия”, допълни Цветанов, който е в Белград за участие в конференция.

От Министерство на транспорта съобщиха, че всички клиенти на БДЖ са застраховани по време на пътуването си с влак. Железопътният превозвач има сключен договор със застрахователната компания „Алианц България”, а застраховката е включена в цената на билета.

В 14.00 ч. беше възстановено влаковото движение между ж.п. гарите Драгоман и Драгоил, съобщиха от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Това е станало с 2 часа по-рано от предвиденото.