Преди 70 години на бял свят излиза една нетрадиционна за времето си кола. Само 5 години след разгрома на Германия във Втората световна война, немската индустрия успява да произведе автомобил, който ще се продава в милиони бройки и ще се превърне в символ на мира. Това е "хипарският" Volkswagen Type 2. Какво знаем за него?

Предистория

Идеята за създаването на подобен микробус се ражда през 1946 година в главата на находчив холандец, внасящ култовия "Бръмбър" на VW в своята страна. Бернардус Пон смята, че на същото шаси е възможно да се построи сравнително компактен ван, като позицията на шофьора ще бъде изнесена максимално напред, близка до пътя и висока. Така едновременно би се спестило място, но и водачът би виждал повече от пътя. Транспортирането на стоки и хора би станало по-лесно и достъпно.

Вижте как изглежда микробусът на Volkswagen, станал известен като "хипи ван" >> >> >>

Немците харесват идеята и я доразвиват. Хвърлени са усилия в подобряването на аеродинамиката, а инженерите на VW оптимизират максимално конструкцията. Двигателят е взет директно от култовия "Бръмбар", а трансмисията - от военния Kübelwagen. Производството стартира в самия край на 1949 година. Първите бройки на модела, наречен Type 2, пристигат в дилърските центрове на VW през пролетта на 1950 година.

Клиентите харесват икономичния и достъпен ван и скоро той се превръща в хит в Европа и Америка.

Хипи ванът на VW лесно се трансформира в "дом на колела"

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Символ на контракултурата на 60-те

Известен с наименованията "минибус" и "микробус", Volkswagen Type 2 успява да се превърне и в своеобразен символ на мира. На пръв поглед тази му роля е абсурдна. Все пак Type 2 е произвеждан в Германия автомобил, който има с части взети от военни машини. Истината обаче е, че това не е толкова странно, предвид факта, че до появата на Type 2 липсват подобни микробуси.

Хипитата харесват практичността на микробуса

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Музиканти, артисти, борци за граждански права и множество младежи се влюбват във Volkswagen Type 2. Той е достъпен, икономичен и може да превозва големи групи от хора. Идеален е дори за дом на колела.

Дизайнът му контрастира с ниските и големи семейни седани, популярни в американските предградия по това време. Бунтуващите се американски тинейджъри искат да разгневят родителите си, а покупката на произведен в Германия автомобил "удря" в право в целта.

Днес моделът все още има своите фенове

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Много скоро боядисаните в ярки цветове микробуси стават често срещана гледка по музикалните фестивали и плажовете на Калифорния. Популярността на вана на VW е толкова голяма, че той е включен в обложките на контракултурни икони, като Боб Дилън. На практика с него пътуват всички рок банди в Западния свят. През 1969 година поляните около фестивала в Уудсток са пълни с многоцветни микробуси на Volkswagen.

Сърфистите са едни от най-големите фенове на модела

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Благодарение на микробуса в по-затънтените места на САЩ от нулата се изграждат малки селища и хипи комуни. Новият прякор на VW Type 2 е "хипи ван". С него той се помни и до днес, макар продажбите му продължават много след края на хипи движението.