Дългогодишната страст на Гъндерсон са движещите се машини, най-вече двигателите. Специалистът присъства в борда на директорите на някои от най-иновативните предприятия в сферата на енергийните системи. Според него, има два основни фактора, които водят прогреса на ДВГ - развитието на материалите и контролът в реално време.

Първият позволява фундаментални промени в производителността, благодарение на подобренията в теглото, работните температури, издръжливостта на налягане, устойчивостта при триене и др. Това е най-постоянната тенденция в историята на технологиите, свързани с енергия, казва експертът. Усъвършенстването на материалите винаги носи подобрение на енергийната производителност. По-добрите сплави водят до създаване на по-леки автомобили и самолети, по-здрави по-мощни вятърни турбини и ред други по-ефективни технологии за използване на енергията.

Второто основно подобрение е контролът в реално време. Компютърната мощ вече е достатъчно евтина, компактна и надеждна, затова сега можем да управляваме горивния процес по начини, които бяха невъзможни само опреди десетилетие, казва специалистът. Контролът над възпламенявянето, разгарянето, подаването на горивото и ред други параметри сега може да се прави с удивителна прецизност, при това обхващайки целия процес на функциониране на машината. Термо-електрическите системи, регенеративните спирачки и други оперативни подобрения стават възможни чрез подобрения контрол над технологията. На всичкото отгоре този подобрен контрол позволява поетапното въвеждане на нови, непетролни течни горива.

Комбинацията от всички фактори ще доведе до 40-50-процентно намаление на консумацията на гориво, прогнозира той. В резултат, ще бъде намалено и отделянето на вредни газове в атмосферата. Това ще се случи в рамките на идните 10 години, категоричен е специалистът. Много от производителите работят активно по този въпрос и е факт, че ние сме на прага на цяла нова ДВГ епоха, заключава Гъндерсон.