В складовете има инсулин за три месеца, проблем са каналите за дистрибуция
МЗ не може да контролира фирми, които превозват пациенти за лечение в чужбина, каза зам.-министър Илко Гетов по повод случая с малката Амая
В складовете у нас има инсулин за три месеца. В аптечната мрежа и при търговците на едро има недостиг и това формира проблема в лекарствоснабдяването. Основният проблем за недостига на медикамента в аптеките са каналите за дистрибуция, обясни в ефира на БНТ заместник-министърът на здравеопазването проф. Илко Гетов.
Темата за нерегламентирания износ на медикаменти, които са дефицитни в нашите аптеки, беше повдигната и по време на вчерашното заседание на здравната комисия в Народното събрание. Пред депутатите, в закритата му част, от ДАНС и ГДБОП докладваха, че фирми изнасят лекарства от България в моменти, когато това е забранено, съобщи след закритото заседание председателят на парламентарната комисия Костадин Ангелов.
Решено беше спешно да бъде стартирана системата за електронно проследяване, за да се следи наличността на инсулин в страната. Това ще стане до септември. Предвиждат се и законови промени, които да решат проблемите в сектора. Още следващата седмица започват разговори с търговци на едро и фармацевтични фирми, стана ясно от думите му.
"Миналата година октомври месец имахме 12 сигнала за липса на инсулин. Предприехме тази заповед за забрана за износ на инсулин в чужбина и януари имахме 3 сигнала, а февруари - 2. Все пак вече има глобени фирми с по 150 000 лева за неправомерно изнасяне на инсулин от страната, въпреки въведената забрана", каза проф. Илко Гетов.
Проф. Гетов коментира и случая от последните дни с Амая, която трябваше да бъде транспортирана до Индия за лечение, но детето не дочака шанс за трансплантация и издъхна след неуредици и закъснение на частния самолет-линейка от Франция и липса на оборудване.
"Постоянно има случаи, в които пациенти се нуждаят от придвижване до чужбина. Имаме формуляр, който се казва "Ес 2", който е за лечение в чужбина за деца и възрастни. Проблемът е, че много нуждаещи не знаят към кого да се обърнат или закъсняват с искането за помощ", каза той.
"Малко по-сложни са въпросите, когато става въпрос за страни от третия свят. В Европа, например, по механизма за координация нещата могат да случат и за няколко дни", добави Гетов.
Зам.-министърът обясни, че Министерство на здравеопазването не може да оказва контрол на фирмите, които превозват пациенти за лечение в чужбина.
"Държавата не може да контролира тези фирми, защото те оперират като търговски дружества. Те не са част системата за здравеопазване. Държавата може да осигури транспорт за нуждаещи с помощта на Министерство на отбраната и Военно-въздушните сили, когато говорим за транспорт със самолети", уточни той.