Искането е внесено от  Коалицията от неправителствени организации и граждански групи "За да остане природа в България" и в него се отбелязва, че трябва да бъде спрян строежа на офшорната фирма "Маренго трейдинг".

Според тях спешната реакция на институциите се налага, тъй като в края на миналата седмица е установено, че фирмата вече е струпала в парка строителни материали и машини и се готви да започне строежа всеки момент.

Позовавайки се на снимков материал, екоактивистите отбелязват, че за строежа на новия лифт са маркирани за сеч близо 90 дървета от бяла мура и смърч, пораснали преди близо един век.

От Агенцията по кадастър и Министерството на регионалното развитие и Министерството на околната среда и водите е поискано да проверят как и с чия помощ офшорната компания е възстановила строителните книжа за съществуващия лифт "Тодорка" без да има вещни права в парка.

От екокоалицията предупреждават, че ако държавата откаже да спре престъпното заграбване на територии от Национален парк Пирин от офшорна компания, това ще прехвърли политическата отговорност за отказа от спазването на законите в Пирин от правителството на Орешарски върху настоящето правителство на Борисов.

Сагата с проекта за модернизацията на седалковата въжена линия „Шилигарника - Тодорка" датира още от 2011 г., когато бе спрян от предишния кабинет на Бойко Борисов, а при кабинета Пламен Орешарски пуснат.

Модернизацията на лифта щеше да е готова още през 2014, но съдебно обжалване от „Асоциация на парковете" забави извършването на подобренията с една година, съобщава "Труди".

Няколко протеста имаше от жители и гости на курортния град и от съседни населени места с искане за построяване на втори кабинков лифт.

Министрите на туризма Николина Ангелкова и на спорта Красен Кралев бяха  категорични, че трябва да има втори лифт, за да се развива туризмът, а премиерът Бойко Борисов посъветва местната власт в курортния град да убеди еколозите, че вторият ксбинков лифт е необходимост.

Старият седалков лифт "Тодорка" е въведен в експлоатация през 1984 г., като капацитетът му е 800 човека на час и е с много бавна скорост. Новата модерна въжена линия предвижда да бъде с капацитет от 2000 души на час, като  трасето да се изминава за под 10 минути с повишена безопасност.  По този начин ще се намалят и опашките в някои от невралгичните възли на ски зоната, които толкова изнервят скиорите.
Обновеният лифт „Шилигарника - Тодорка" трябва да посрещне туристите през ски сезон 2015-2016 с пълен капацитет.

Анкета: Лифт и нови писти в Банско - За или Против?