Екоминистърът спря разтоварването на заседналия кораб, методът не бил одобрен (снимки)
Операцията по изваждането на кораба беше подновена и отново спряна
Операцията по изтеглянето на заседналия в скалите край местността Яйлата кораб отново беше спряна, след като по-рано днес беше подновена. Този път причината е, че от турския кораб "Vera Su" не е свалено достатъчно количество от товара - едва около 300 от общо 3000 тона, а атмосферните условия са лоши, съобщи bTV.
Още по темата
По време на първия опит за изтеглянето на заседналия повече от седмица кораб участваха два от трите влекача, като въжето на единия от тях беше скъсано. Очакваше се той да бъде изваден за два часа, но за пореден път акцията претърпя провал.
Акцията по разтоварването и изтеглянето на заседналия край Камен бряг кораб беше спряна и сутринта - заради повреда в една от машините и заседнала баржа.
Междувременно, след като снощи опитът товарът - азотни торове, да бъде прехвърлен, се провали, защото част от тях изпаднаха в морето, министърът на околната среда и водите Асен Личев издаде принудителна административна мярка на Изпълнителна агенция "Морска администрация" за спиране на дейностите по претоварването. Причината е възникването на непосредствена опасност от замърсяване на акваторията на Черно море, съобщиха от ведомството.
От служители на РИОСВ е констатирано, че при претоварване на товара чрез воден кран на малки плавателни съдове, при пренасяне на загребения карбамид, част от товара попада в акваторията на Черно море се наблюдава.
Приложеният метод на разтоварване коренно се различава от одобрения от МОСВ. На среща с институциите, отговорни за провеждането на aварийно-спасителните действия, проведена късно вчера в БД "Черноморски район", е решено 700 тона от насипния товар на кораба да бъде пакетиран в чували по един тон всеки. Пакетираният товар да бъде транспортиран с баржи при засилени мерки за безопасност за морската околна среда.
Предложеният метод от Морска администрация, който МОСВ одобри, е разтоварване чрез платнени денкове, които се пълнят от грайфер на борда на кораба чрез специално съоръжение (фуния) и последващото им пренасяне с кран до баржата. На срещата е обърнато специално внимание, че между заседналия кораб и баржата трябва да бъде опънато платно, което да предотврати евентуално замърсяване. На практика са приложени коренно различни действия от одобрените.
Дейността по претоварване е преустановена до осигуряване и въвеждане в действие на екологосъобразна технология, при която не се извършва разсипване на товара и замърсяване на водите, се казва още в съобщението на МОСВ.
Заради това беше изтеглен и специалният кран, който прехвърляше азотните торове от кораба на специална баржа. Само 200 тона са разтоварени от общо 3000.
Александър Тодоров, представител на сайта Maritime.bg, който показа кадри как греблото, което пренася товара от кораба на баржата, буквално го изсипва в морето, коментира пред bTV:
"Това е безобразие, което видяхме вчера при разтоварване на кораба. Държавата не успя да намери кофата, с която се разтоварва, а видяхме как опасната тор попада в морето. Използван е грайфер, който би бил по-полезен за товарене на инертни материали като чакъл. През последните 12 години морския неправителствен сектор предупреждава че не сме готови за мащабен инцидент".