Екип на NOVA провери дали изобщо има колани в автобусите и ползват ли се те? 

Последните дни се изреди черна статистика с катастрофи. Миналата седмица стана трагедията на автомагистрала „Тракия”, където автобус се преобърна и загинаха 6 души. Ден по-късно отново на автомагистрала „Тракия” катастрофира микробус, тогава двама души загубиха живота си. Автомобил засече и микробус с ученици край Лясковец. За радост този инцидент се размина без жертви.

Ако коланите за пътниците в автобуса бяха задължителни, щяха ли повече хора да бъдат защитени и спасени?

Проверката започва от автогара „Сердика”. Още с качването си журналисти от телевизията виждат, че колани в автобуса няма… Не само на тяхната седалка, а и на останалите. И пътниците пътуват в риск. Когато екипът им вижда, шофьорът отказва да разговаря с тях пред камера. Но склонил да сподели мнението си за коланите в автобусите зад кадър.

Ако се оплетат тези колани, какво ще стане? „Не мога да раздавам на всеки пътник макетно ножче да си реже колана”, заявява шофьорът.

А повечето от пътниците погледнали има ли колани, едва когато попитали шофьора.

Втори опит. Проверяват има ли колани в друг автобус отново на случаен принцип. В него се оказва, че има колани. Но пътниците не ги слагат. Алексей е шофьор на междуградски автобус. Разказва, че има колани в рейса, но пътниците не ги слагат.

Емил Василев вече 14 години вози пътници от София до Перник. Признава, че в неговия микробус колани няма.

„Притеснявам се, защото возя още 20 глави зад мене. Притеснено е. Гледаме внимателно, лекичко, знаци кой с предимство, кой не, да чукна на дърво”, заявява Емил Василев.

И докато все още коланите в автобусите не са задължителни, остава това – да спазваме правилата и да чукаме на дърво, че няма да се случи на нас. Експериментът ни показа - от 4 автобуса, в 2 имаше колани. Но в нито един не видяхме закопчан пътник.