Грешка в задача по математика не ощетявала седмокласниците
Експерти откриха грешка в условието на задача по математика на Националното външно оценяване на седмокласниците.
149
854
Въпреки констатираната грешка учениците, сбъркали при решаването на спорната задача, няма да бъдат компенсирани.
Става въпрос за задача № 24. Тя е геометрична задача и носи 10 точки на седмокласниците.
В условието на задачата е записано, че учениците разглеждат остроъгълен триъгълник. В подточка "б" обаче е посочено, че децата трябва да намерят лицето на триъгълника, ако основата на фигурата е 14 см (АВ = 14 см), което означава, че става въпрос за тъпоъгълен триъгълник.
Грешното условие би довело до некоректни чертежи и блокаж у децата, алармираха родители.
От Министерството на образованието и науката (МОН) обаче не смятат така.
Маня Манева, която е експерт по математика към МОН, посочи пред БНР, че грешката е формална и не засяга правилното решение на задачата. Тя добави, че учениците, които са решили грешно задачата вследствие на грешката в условието, няма да бъдат компенсирани за това.
Според МОН за намиране на лицето на триъгълника АBC, което се изисква в подусловие "б", не е необходима мярката на ъгъл С. Видът на триъгълника АBC, както и мярката на ъгъл С, не са обект на задачата.
Всеки чертеж на ученик, независимо от вида на триъгълника АВС, както и правилните разсъждения при определяне на търсените елементи в триъгълниците CMP и HBC, ще бъдат оценени със съответния брой точки, твърдят експертите.
Освен това проучване на министерството на случаен принцип върху изпитни работи на седмокласници от различни региони в страната е показвало, че видът на триъгълника ABC не е смутил учениците и те са работили по задачата.
Според проф. Николай Николов, зам.-председател на Съюза на математиците в България, решението на задачата не страда, но по-будните ученици може и да се зачудили дали правилно са решили подточка "а" и това да е "изяло" част от времето им за работа.
Резултатите от Националното външно оценяване на седмокласниците трябва да бъдат готови до 5 юни, понеделник.
Става въпрос за задача № 24. Тя е геометрична задача и носи 10 точки на седмокласниците.
В условието на задачата е записано, че учениците разглеждат остроъгълен триъгълник. В подточка "б" обаче е посочено, че децата трябва да намерят лицето на триъгълника, ако основата на фигурата е 14 см (АВ = 14 см), което означава, че става въпрос за тъпоъгълен триъгълник.
Грешното условие би довело до некоректни чертежи и блокаж у децата, алармираха родители.
От Министерството на образованието и науката (МОН) обаче не смятат така.
Маня Манева, която е експерт по математика към МОН, посочи пред БНР, че грешката е формална и не засяга правилното решение на задачата. Тя добави, че учениците, които са решили грешно задачата вследствие на грешката в условието, няма да бъдат компенсирани за това.
Според МОН за намиране на лицето на триъгълника АBC, което се изисква в подусловие "б", не е необходима мярката на ъгъл С. Видът на триъгълника АBC, както и мярката на ъгъл С, не са обект на задачата.
Всеки чертеж на ученик, независимо от вида на триъгълника АВС, както и правилните разсъждения при определяне на търсените елементи в триъгълниците CMP и HBC, ще бъдат оценени със съответния брой точки, твърдят експертите.
Освен това проучване на министерството на случаен принцип върху изпитни работи на седмокласници от различни региони в страната е показвало, че видът на триъгълника ABC не е смутил учениците и те са работили по задачата.
Според проф. Николай Николов, зам.-председател на Съюза на математиците в България, решението на задачата не страда, но по-будните ученици може и да се зачудили дали правилно са решили подточка "а" и това да е "изяло" част от времето им за работа.
Резултатите от Националното външно оценяване на седмокласниците трябва да бъдат готови до 5 юни, понеделник.