Грешка в задача по математика не ощетявала седмокласниците

Експерти откриха грешка в условието на задача по математика на Националното външно оценяване на седмокласниците.

Обратно в новината

Коментари - Грешка в задача по математика не ощетявала седмокласниците | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

Реших да погледна прословутата задача. За числовото решение няма никакво значение какъв е триъгълника. Но чертежа не може да се построи вярно, ако се следва условието. Излиза, че учениците със 100 точки не знаят какво е остроъгълен триъгълник :) А тези, които са направили чертеж по условието, не могат да имат пълен брой точки. Хайде да престанат със сбърканите задачи вече.

До МОН: Ако видът на триъгълника не е от значение, защо в условието е упоменато, че е остроъгълен? Защо задачата не е формулирана "в произволен тригълник" или само "триъгълник"?

Чета коментарите и се смея на някои от сърце, но нищо не може да заглуши болката, която ми донесе моят седмокласник с кръглата двойка по математика. Виждам го, че има акъл, виждам, виждам че не му дреме за училището и нито един от възпитателните методи от моето време не дава резултат.

Абстрахирайте се от субсидиарната релевантност на аксиомите в геометрията

Макар и грешката ДА НЕ пречи на правилното решение на задачата две неща ме карат да откачам: 1. Ако тия хора които УЧАТ нашите деца са толкова безхаберни, че не могат една задача за -ми клас да формулират правилно за НАЦИОНАЛЕН изпит ... - НА КАКВО точно учат децата и как? 2. Може да се реши задачата без проблем, но ако не си кон с капаци ще хвърлиш маса време за да проверяваш кое не е вярно - твоят резултат или условието и това в комбинация със стреса и бързането ще ти изяде времето - т.е. ще получиш по-слаба оценка от автоматите които не мислят. Що за условие е това което наказва мислещите деца??

До безмозъчните овали от МОН , отговорни за избора на задачи за въшно оценяване по математика за 7 клас . Влизайки във вашата стилистика ви предлагам Задача от теория на вероятностите: Каква е вероятността в едно крайно множество от подобни ТЪПОъгълни триъгълници , да се намери поне един , най-малко тъп , почти клонящ към остроъгълен триъгълник . Аз бих ви отговорила веднага никаква ,но поради модерната тенденция решението на задачите да не зависи по никакъв начин от условието на самата задача , току виж сте открили някой, който да прояви малко остроъгълност сред цялата тази аморфна и всеполгъщаща тъпоъгълност и да понесе отговорност , сиреч да намери решение. В математиката да поставиш излишно условие в задача си е признак за лош стил , но да сложиш грешно такова, вече си е диагноза за глупост и престъпно безхаберие. Като човек , който не зависи от безбрежната ви простота и не е плод на вашето експериментално творчество ще си позволя да ви тегля една апосиопеза... , която всъщност си е чиста анамнеза на усилията ви да сринете образованието на децата ни ... литературен термин ,консултирайте се с някой седмокласник. В началото бях много против натрапчивата му важност, но сега осбено я оценявам след като мога да го приложа без да се налага админстратора на сайта да ме цензурира. Апосиопеза (от гръцки: ἀποσιώπησις, замълчаване) е стилистична фигура в реториката, при която ораторът внезапно замлъква и оставя недоизказана мисълта си, обикновено под влияние на силно вълнение или притворство. По този начин се предизвиква обрат в мислите на слушателите. КЪМ ТОЗИ ОБРАТ В МИСЛИТЕ ПРИЗОВАВАМ И СЕ НАДЯВАМ , ама надали....

Доколкото разбирам от коментарите и статията... Извода ми е следния - Няма грешно условие, а грешно зададени параметри, които не водят до токлонения в алгоритъма за извеждане на решенията. С други думи - правилно е решението да не се "компенсират" сгрешилите/неотговорилите (независимо какво тряба а значи това) ... и да не е правилно и израз на некомпетентност да се допускат такива грешки в условията. ПП: Ще ви разкажа за друг случай от личната ми история. Когато бях кандидатстудент (98 година) една от задачите бе грешна по условие. Тъкмо бях доказал че при такова условие задачата няма решение и мислех да предавам и дойдоха да ни съобщят че условието е грешно и да го променят. Според вас дали ме компенсираха за услието да им доказвам грешката? А дали компенсираха тези които вече бяха предали работите си (не че в моята стая имаше такива, но и да е имало как да го докажат)?

Тази задача е много стара и известна, само че експерта малко я Е ФРИЗИРАЛ ЗА ДА МИНЕ ЗА НОВА И ДА СИ ПОЛУЧИ ПАРИЧКИТЕ. В резултат на недогледаната помяна в оригиналната задача, се е получил гаф и в МОН сега въртят и сучат та дано се размине скандала.

voknid

Формулата за лице няма за параметри ъглите на триъгълника.

Само неграмотните прилагат сляпо формули, без да мислят. Точно това са направили и "експертите" в МОН.

voknid

S=a.h/2 - за всеки! вид триъгълник.

за следната формула: S = ½(ab.sinC) = ½(ac.sinB) = ½(bc.sinA) Според теб синуса от кво е ако не от съответния ъгъл?!? Иликво значи например sinC ?

voknid

Ще кажа "ехооо", задачата е за 7-ми клас и се решава с проста геометрия, без излишни синуси и косинуси на ъгли.

Нормално е да има сбъркано условие на задача. Колкото и да се внимава, винаги има някъде грешка, който е съставял тестове, го знае много добре. При сбъркано условие на задача има две решения: - анулира се целия изпит и се провежда нов, което е най-справедливо по принцип - все се забравя, че децата губят време да решават сгрешена задача и не им остава време за другите задачи; - сгрешената задача се смята, че е решена вярно от всички деца и изпита се зачита, което е по-несправедливия подход, но при него няма втори изпит с всичките неудобства от него.

НЕ разбирам от математика явно, щом като смятам, че условието на задачите не е художествена литература и е важно да се чете внимателно , защото ВСИЧКО в условието има значение. Хора, разберете, че може да забравите след време формулите, но принципа, че за да решиш даден проблем внимателно трябва да изследваш условията НИ ПОМАГА НЕЗАВИСИМО В КАКВА СФЕРА РАБОТИМ. Проблемът е сериозен с това, че от МОН не виждат проблем. Аз пък не виждам как ще се научи някой да решава сложни задачи по математика и как ще стане шеф след време ако за него е нормално условията да са тълкователни.

моля те какви булшитс говориш? в математиката ако забравиш теоремите нищо няма да можеш да решиш, колкото и да се плюнчиш на условието. това и е хубавото - нема ала бала - в условето на задачата ти е казано между другото - остроъгълен триъгълник - значи чертаеш остроъгълен.

завършен тъпоъгълен ИДИОТ от n мерното пространство. Не ни занимавай с мозъчната си менструация.

Абе, долу, под задачката, която Uka ти постави с невъзможния триъгълник, ясно лъсна колко ти е умственият капацитет и образователният ценз. По-точно - колкото един "булшит", както така ерудирано се изразяваш. Не мога да разбера защо упорито продължаваш да се правиш за посмешище - мазохизъм ли, или сам не съумяваш да схванеш какво си причиняваш?...

този форум е пълен с математически инвалиди. първо прочетох задачата. второ формулата за намиране на лице не се променя според вида на триъгълника и неговите ъгли. трето - дори триъгълника да е тъпоъгълен, неговият тъп ъгъл би бил при С, което не би променило много изгледа на чертежа защото височината към аб пак щеше да принадлежи към аб както е по условие. Но естествено всяка майка на малко тапирче, се опитва да измъкне някаква полза, за това, че някой решил да я светне по въпросите на пропорциалността на чертежа и мащабирането му.

Да не забравяме, че все пак става въпрос за деца, които може да нямат за хоби математика, та да оценят "гениалността" в грешката.

какво хоби, когато става дума за абсолютния минимум знания - лице на триъгълник.

Инвалид си ти! Променя се мястото на точката М! Детето има или неправилен чертеж, което се оценява с 2т, или гърми на дължината на височината, или губи време да се занимава с грешно условие. К'ви формули, к'ви пет лева.

1. в условията на задачата е упоменато, че тр е остроъгълен. 2. къде е точката М е ирелевантно за подточка б защото тя е била решена в предишната подточка и няма как някой да се е объркал. 3. за конкретната задача, дали основата е 14 см или 144 м е едно и също защото чертежа е схематичен, а не мащабна умаленост на реалността, а 14-те см са измислени най-вероятно за улеснение при смятането.

иди и си купи кафе,само дето му викат чай...и накрая(щото вкусът му ще е на кафе) пък му се вика чай,ти самият нямa да знаеш кафе ли си пил или чай...

децата ти са тъпирчета като теб. Оценяваме страхотните ти математически знания, но: 1. не си седмокласник 2. решаваш 1 от всички задачи и то за неопределено време 3. не си подложен на стрес Всъщност намираисваш на някой от некадърниците "експерти"

ох да претоварените деца горките. по мое време решавахме доста по-сложни задачи, доста преди 7 клас и постоянно се явявахме на изпити и не мисля, че някой е бил стресиран. Стреса го създавате вие на децата си като го лигавите и не ги възпитавате в любов към знанието .

Важен е принципа. Поне да се извинят и обяснят, че не пречи на правилното решение, а те - нагли и безгрешни

е аз съм сигурен, че няма дете, което да се е объркало да начертае грешно триъгълника,

Вече се коментира, че има пълни шестици по математика. Само не ми е ясно как е оценена 24 зад. Един ученик смята с грешното условие, друг ужким по верния път, но пък и двамата имат 6. Как става номера?

Paranormal activities!

Не разбирам защо е този вой до небето. След като има деца решили задачата, а и те не са малко, защо са тези драми. Очевидно "грешката" в условието не е фатална за правилното решение. Чак пък отмяна на изпита не е ли прекалено?

Може просто тези които са по-разсеяни и не са обърнали внимание на този погрешен елемент от условието да са "дръпнали" напред в случая. Честито! Нали?

Моето дете е решило всички задачи правилно, дали е разсеяно?

погледнато реално,верните отговори са грешни! формулите за правоъгълен и "остроъгълен" триъгълници са просто различни! ...е затова иде реч тук не става въпрос,че някои от децата са се усетили,че става дума за грешка в условието

коя по-точно формула е различна?

Защото ако приемем, че е нормално да има грешки в задачите, то тогава няма как да учим децата, че ВСИЧКО Е ВАЖНО В УСЛОВИЕТО НА ЗАДАЧАТА. Защото трудните задачи по математика се решават по интуиция, а не по шаблон. Което значи, че в геометрията сравнително правилното построяване може да ни даде насоки как се решава. Накъде да тръгнем. Въпросът е какво искаме от децата - дали да станат наемни работници от 8 до 5 или творци. Ако е второто проблемът е голям, ако искаме да е пролетарий, който изпълнява шаблонни работи - НЕ Е ВАЖНО.

Мда, за някои "посветени" математици с вбозени в цифри и знаци мозъци, думите имат малко значение - важни са само сметките.

оакахте се и сега го замазвате.. типично по български! абе много сте невинни ! Просто кажете - еди кой си е отстранен от работа за гафа! Тва е европейски подход!

грешиш. при решаване на геометрична задача всяка запетайка и димучка в условието са от значение. в конкретния случай, условието за остроъгълност не променя по никакъв начин решаването на задачата.

На матурата ми през соца условието на едната задача беше невъзможно.Съобщих за това на зам.директора/математик/ и след малко ми казва"Има нещо ,ама ти работи".Измислих 2 под условия и я реших.Накрая не ми я признаха и гризнах четворка.

Навремето ,като бях кандидат студент ,също бяха пропищели от софето ,че една от задачите беше грешна.Въпросната задача имаше решение ,а то беше, че тя няма решение,има такива задачи в математиката. В този случай казват ,,великите експерти" ,че има грешка в условието на задачата ,което май не е грешка.

Няма значение, че видът на триъгълника се променя в подточка "б", но има значение, че можеха просто да не слагат определението "остроъгълен" в условието на задачата. Не заради друго, а защото децата са загубили време да си търсят грешката, и това е довело до излишни притеснения у децата

Правилно решение би било, всички от министерството во главе с шефа му да бъдат пратени на борсата на труда.

Същите експерти сгрешиха условието на задачата от олимпиадата, и същия ехперт влизал 3х да променя условието. Тези ехперти, решиха че състезанията ще бъдат секретни, класирането и резултатите ще са секретни . Забраняват публикуването на резултати от състезания

Всички тези "експертки" са събрани от села и паланки по един-единствен критерий: роднински връзки с други - утвърдили се вече със своята некадърност - "експертки".

Ама това не е важно - важно е да искарат 4-годишния си мандат, през който хората да бъдат убеждавани колко прекрасна е образователната система, здравеопазването, социалните методики... Да живее!

изкарат се пише със "З"...Или и в твоята матура,но по български,е имало грешка....

е наред! Калинките решават задачи до 3 клас, 7 клас е над нивото им.

деер

От няколко години наблюдавам пълно изпростяване на математиците в България .... Пийте една студена вода и се радвайте , че сме в ЕС - на никой не му трябват знание за реализация, а дупе да му е яко.

Задача за МНО Един трен пътува от София до Париж десет деня. Десет трена колко време ще пътуват от Париж до София?

Ако в подусловието присъства думата "ако" всичко е коректно (базирам се на предположението, че в условието отсъства "остроъгълен") Всяко подусловие е отделна задача и може в някое подусловие, тригълника да е остроъгълен, а в друго не...

на задачата, тази задача следва да се анулира и да не се оценява как е решена. Недопустимо е да се философства дали, ако, доколко, грешката е повлияла в/у решението. А бе, няма ли един отрасъл в тая държава, дето да няма нещо гнило!

Не съм съгласна. "Ако"-то не променя нищо във вашия смисъл, т.к. е определена фигурата на картината (която е остроъгълен триъгълник). И 'що ли все има грешки в заданията при всяка матура по математика?!?!

Това не ти е право, а точна наука, мамин. Дори в конкретния случай - с ясно дефинирана степен на трудност, т.е. на абстракция, предвид нивото знания и опит, които се тестват. Ако в условието присъства "Ако..." и продължава с математически (и физически) невъзможна постановка, то отговорът на задачата е "няма решение". Все едно да са въвели в условието два прави ъгъла за триъгълник, например, и да те карат да пресметнеш лицето. Ама нали ако ония хубостници от МОН си го признаят, ще им лъсне не само образователното, ами и интелектуалното ниво. Дори няма да споменавам факта, че така някои деца са губили време да се чудят и маят те ли бъркат нещо, след като очевидно "експертите" са били в грешка, което девалидизира целия тест, но компенсацията е на българския принцип за бития и за сития.

Къде е оставката на министъра и кои са уволнени дисциплинарно?

за 2 точки от първи модул, към "експертите": Колко оставки ще последват? Гавите се с децата ни кратуни кухи. Срам нямате ли?

тримата глупаци биха се справили по-добре от МОН. Напълниха гащите и сега обясняват колко интелигентен аромат разпръскват.

Никъде ги няма задачата и подточките, а тук се скъсват да коментират "експерти"

Целта е скоро да се стигне дотам, че дори учениците от математическите гимназии да трябва да купуват предварително отговорите на задачите от въпросните "експерти".

вземат заплата цяла година и имат работа 2 дни. Матурата за 7 клас е сбъркана, следователно са работили 1 ден. Въпрос към тях: какъв размер заплата трябва да вземат "експертите" при един работен ден годишно?

боко нали каза - двойна! В БГ е така - имаше виц за това - който работи - - мижава заплата, който не работи - двойна! За тва 1.5 млн българи са в чужбина...

И в това, както и в другите министрства не работят хора, които са кадърни и можещи, а е пълно с персонал, който не знае за какво ходи на работа и е роднина на роднина уреден там.

За 2 лева работа не могат да свършат, а иначе държавни служители, облаги и т.н. вечно се искат.

Просто прекалиха вече от МОН! То бива гаври и извращения с децата ни, но публично да заявяват - да, сбъркахме, голям праз! Това вече е безмерна наглост!

Тези деца вече са белязани. За тях думата отговорност вече нищо не означава. Едно време БКП беше безгрешна, сега и МОН...

АКО ТРИМА РАБОТНИЦИ КОПАЯТ В ПРОДЪЛЖЕНИЕ НА ПЕТ ДНИ, КОЛКО ВРЕМЕ Е НЕОБХОДИМО НА ПЕТ РАБОТНИЦИ, ЗА ДА ПОСТИГНАТ ДВОЙНО ПО-ГОЛЯМ РЕЗУЛТАТ ?

ЧЕ ПЪРВИТЕ НЕ СА ОТКРИЛИ НИЩО !

шест пъти производителността на един човек

Ако МОН се яви на външно оценяване дали ще "върже" тройка?

Само не разбрах кой е този, който не носи отговорност за това недоразумение от МОН?

Екип от експерти търсят грешката, а се очаква децата да решат подобна задача без проблем...

И сега как да вярват във вас, като инстанция?!

Ма много сте зле, МОН. Камери, мерки като за атентат, високо ниво, пори, високопарност и накрая - олигофренията ви лъсна. И сега философстване по темата, че не пречело. Много сте зле.

абе не знам триъгълника дали е тъпоъгълен, ама в МоН определено са....

Айде оправдания за да не се търси отговорност на бабичките!!! Как да се даде отговор на сгрешено условие на задачата?

Така децата ще мислят, че нещо в тях е сбъркано, а не в КАРТУНИТЕ на ИЗКЛЮЧИТЕЛНИТЕ ГЕРБЕРАСТИ.

Абе това комуноидните шизофреници все Бойко ви е виновен,а? Ще сънувате ГЕРБ докато сте живи

Лицето на триъгълник се изчислява и намира без значение какъв е... Не виждам никаква драма за тези които са учили и знаят...

На такова ниво грешки са недопостими, моля те!

недопУстими

Господин ГОСТ , лицето на триъгълника не се изчислява и намира без значение. В математиката ВСИЧКО има значение дори и 25 знак след десетичната запетая. А това че пред думата триъгълник сложиха думата остроъгълен също има значение. Защо тогава го сложиха ???

Пред 'че' също се пише ЗАПЕТАЯ, но за Вас-няма значение...

Какво е условието на задачата?

Лицето на триъгълника се изчислява, само ако въпросният триъгълник наистина може да съществува. Умните и знаещите ще проверят това. Останалите просто ще приложат формулата. И в живота е така - мислене трябва, не просто следване на инструкции...

Проблемът е , че в МОН има хора, които не разбират, че това е коствало на някои ученици да си търсят грешката. Грешка, която не съществува. И тези някои би следвало да са най-добрите по математика - тези, които мислят, а не решават задачите по шаблон. Ако някой преписва изобщо няма да му трепне окото. Ако не знае какво е остър ъгъл защо да се притеснява. Ако някой смята, че "даскалите са прости хора" също едва ли ще притесни. та ще се притеснят децата , които знаят и имат респект от учителите. Едно от най-важните неща в математиката , което се използва във всички сфери на живота е УМЕНИЕТО ДА СЕ СЪСТАВЯТ ЯСНИ, ТОЧНИ ЗАДАЧИ, БЕЗ НЕСЪОТВЕТСТВИЯ. Това е нещото, което трябва да научат децата.

Към изготвирите КОРИФЕИ задача 24 ! ГОСПОДА КОРИФЕИ нарочно ли написахте пред "триъгълника АВС ", думата "ОСТРОЪГЪЛЕН" Защо не оставихте условието само "триъгълника АВС", след като НЯМАЛО ЗНАЧЕНИЕ ....... ПИТАМ И ИСКАМ ОТГОВОР , защото моите деца бяха на изпит и заради такива като Вас , все повече млади хора ще продължават да учат в чужбина а не в България. Защото тук такива подробности нямат значение.

Аз съм математик, но не съм преподавател. Но като студент съм проверявал решения на задачи за ученици от разни школи. Според мен в такива задачи изпъкват точно умните и можещите, защото те са уверени в себе си. Спомням си как специално разглеждахме решенията на грешна задача (в условието трябваше да се докаже, че нещо е равно примерно на 4, а то в същност беше равно на 3). Добрите в другите задачи масово се бяха справили и с тази.

Изпъкват тези които знаят отговора предварително. А за да разбереш че триъгълника е тъпоъгълен трябва да получиш отрицателна стойтност "-2" на отсечката под основата АВ на триъгълника и едва тогава разбираш че точката попада под абсцисната ос на правата АВ. Но това седмокласник трудно ще го възприеме да разбере че така се получава разстоянието, тъй като преспятането на пропорциите в подобните триъгълници изкарват отрицателния резултат от -2

тук не става дума за способности,а за принципи! щом като си математик,трядва да ти е известно,че математиката е точна наука,което предполага точен въпрос и точен отговор!!! изпитващите и проверяващите можеха(и би трябвало) да не признаят "верно" решените задачи,точно поради горе споменатото

На изпити условията и инструкциите СЛЕДВА да са ЕДНОЗНАЧНИ! Това е положението!