Без биокомпонентата дизелът ще е по-евтин с под стотинка
Отпадането на биокомпонента в дизеловото гориво ще намали цената му с по-малко от половин стотинка - 0,38 ст. за литър без ДДС, но ще заличи цял един наскоро създаден отрасъл.
Поводът за коментара е предложение на браншови организации от транспортния и енергийния сектор, направено в средата на месеца пред премиера и министъра на финансите, от цената на дизела и бензините да отпадне биосъставката, която "натоварвала" цената с 6-8 стотинки на литър. Според сметките на превозвачите цената ще се намали със 7-8 ст., а според финансовото министерство - с 6 стотинки. Тази мярка залегна и в договорения мораториум на правителството с "Лукойл" от миналата седмица.
Прилагането на подобна мярка е лишено от всякаква логика, в момента фючърсните сделки с конвенционални горива поскъпват, а тези за биогорива поевтиняват, категоричен е обаче Минчев. По думите му България ще изостане и от поставените цели за използване на минимум 10% биогорива в транспорта до 2020 г., което може да доведе до санкции за страната.
Представителите на асоциацията отбелязаха, че премахване на биодизела от състава на конвенционалното гориво, който от началото на март т.г. според действащия закон за ВЕИ (въобновяеми енергийни източници) трябва да е 4%. Предвиденият процент в новия закон за ВЕИ е 5 на сто.
Влагането на 4% биодизел в традиционното гориво би трябвало не да оскъпи, а да поевтини крайната цена за потребителите с 5,93 ст. за литър, коментираха още от асоциацията, като се позоваха на свои изчисления от 16 март т.г.
Поевтиняването идва от по-ниския акциз, който се плаща за горива, в които има биосъставки.
Решение за отпадането на биокомпонента в горивата ще унищожи цял сектор от икономиката, в който са заети преработватели, земеделски производители и транспортни фирми, отбелязаха още от асоциацията. Инвестициите в преработвателни заводи до момента надхвърлят 100 млн. евро, посочи Георги Костов, председател на НАББ. По думите му производството на биогорива за м.г. е 40 000 тона, но по-голямата част от него е изнесено за външни пазари - основно Румъния и Австрия, където има по-голям процент на смесване на горивата.
В същото време беше съобщено, че евродепутатката социалистка Илияна Йотова ще отправи парламентарно питане към Европейската комисия дали страната ни може да премахне биокомпонента от горивата. Пред „Фокус” тя каза, че има възможност България да бъде санкционирана, ако дори и временно реши да премахне биокомпонента.
„Възможно е да бъдат нарушени поне две директиви – тази за качеството на горивата от 2009 г. и тази за въобновяемите източници на енергия, също от 2009 г.", поясни Йотова.
Вчера в цялата страна се проведе втори национален протест срещу поскъпването на горивата. Десетки хиляди поискаха цената на бензина да падне на 2 лв. за литър. Според "Петрол" обаче това би било достижимо само ако цената на петрола падне наполовина от сегашните му котировки на световните пазари.