Смятат акциза на горивата не на литри, а според замърсяването
Подготвя се европейска директива от 2013 г. акцизът на горивата да не бъде определян на литри, а върху частите въглероден диоксид, които замърсяват околната среда.
Очаква се директивата да бъде готова тази пролет. Тенденцията, която ще предложи ЕК, е да се оскъпява дизелът спрямо останалите горива, защото той замърсява повече, особено в сравнение с биогоривата, обясни Дянков. Така дизелът ще поскъпва, а биогоривата ще поевтиняват.
На днешния разговор Шемета обяснил, че едва ли е възможно да се очаква поевтиняване на дизела у нас, за каквото настояват транспортните фирми.
България и всяка друга страна от ЕС дори не може да си помисли за намаляване на акциза на горивата, каза още той и уточни, че не са възможни промени под минимума на акциза, който вече е постигнат от нашата страна за бензина.
По думите му, за дизеловото гориво минимумът ще бъде достигнат през 2013 г. (след преходен период за страната)
Разговорът по тази част от темите на срещата бе доста кратък, не е възможно която и да е държава да направи стъпка в тази посока, защото това означава дерогация (частична отмяна на определен закон - б.р.) от влизането ни в ЕС и подобно решение трябва да се вземе със съгласието на всички страни от общността, добави той.
Същото каза по-рано днес и транспортният министър Александър Цветков.
Общ европейски разговор по темата за цените на горивата имаше на срещата на финансовите министри в Брюксел по-рано тази седмица.
Изводът е, че фискалната политика на държавите не може да се променя по средата на годината, както и заради теми, които могат да имат краткосрочен характер, каза вицепремиерът.
Сегашната ситуация е възможност да се мисли за повече инвестиции в обществения транспорт, в железници и електромобили, добави той.