Строителят на виадуктите на Витиня: Резонансът реже бетона като нож масло
"Мостовете край София имат живот по над 100 г., а са минали по-малко от 40", обясни инж. Жиянски и посочи кои са двете най-здрави съоръжения в България
Срутването на моста в Генуа повдигна много въпроси за този тип съоръжения. Властите у нас също взеха мерки, а премиерът Бойко Борисов разпореди моментални проверки. Как може да падне мост изведнъж, защо това може да се случи, колко са здрави съоръженията у нас?.. По тези въпроси потърсихме за мнение строителя на виадуктите от Витиня до Правец инж. Владимир Жиянски. Ето какво разказа той пред Дир.БГ.
Още по темата
- Г-н Жиянски, станахме свидетели на голяма трагедия в Италия, след като мост се срути изведнъж в Генуа. Как си обяснявате този инцидент?
- Мога само да разсъждавам, но има много теории, според които това може да се случи.
- За съжаление, да. Но все пак. В каква посока разсъждавате?
- Какво имаме като даденост за този италиански мост? Дадено е, че мостът се експлоатира от 52-53 години при тежко натоварване. Обясниха, че преди 2 години му е правен капитален ремонт. Дадено е, че мостът се наблюдава непрекъснато от специалисти.
- Това означава, че е обслужван като поддръжка адекватно...
- Факт е, че има динамика в трафика на моста, но съоръжението е наблюдавано. И при най-малки проблеми с моста се предприемат адекватни мерки. Италиански професор се изказа по темета и обясни, че мостът конструктивно не е бил добре, но той не е дал заключение "спрете движението". Ако той е имал и най-малкото съмнение за нередност, е щял да каже. Всеки нормален човек би го направил. Ако има индикация за проблем, той, като нормален човек, е трябвало да каже да се спре. Такива индикации обаче не е имало.
- Какво може да срути мост изведнъж?
- Продължавам с нещата, които бяха казани. По време на инцидента е имало буря. Очевидци твърдят, че е имало светкавица и гръм. Това е природна сила. И тук идва въпросът при какви обстоятелства може да падне едно такова изключително съоръжение? Такова срутване може да предизвикат няколко обстоятелства, които са известни на теория. Първото е, когато има резонанс. Когато собствената честота на конструкцията съвпадне с външна, принудителна честота от друго явление. Мостът пада веднага, ако се появи наличие на резонанс.
- Това означава ли, че мълнията може да е повлияла...
- Може, защото мълнията води след себе си звукова вълна. Когато мине самолет ниско, чупят ли се стъкла от звуковата вълна? Чупят се. Това е ясно за всички. Има ли ударна вълна от звук - има. Може ли ударната вълна да повлияе на конструкцията? Може. Абсурдно звучи, но може. Теоретично е така.
- Какво се случва, когато резонансната честота се изравни?
- Когато съвпаднат резонансните честоти на моста и външната, за която казах, резонансът става неограничен. Конструкцията пада автоматично. От това спасение няма. Всеки инженер ще ви каже, че при резонанс няма защита. Сблъсквал съм се такъв случай в практиката ми. Ставаше въпрос за поява на резонанс на една компресорна станция в Русия преди много години, където бетонът беше срязан както нож реже масло. Наблюдавал съм такова явление и си имах работа с него. Това е факт. Вторият фактор, който може да срути внезапно мост, е мълнията. В нея има концентрирано напрежение. Има ток с високо напрежение. Какво е въздействието на тази мълния върху металната част на моста? Имам предвид вантите (б.а.-въжетата, които държат моста). Ако се окаже, че има разтопен метал от вантите... Логично е при стопяване да изпусне въже и мостът пак пада внезапно. Просто не може да пренебрегнем бурята, светкавицата и ударната вълна. Може това да има 1% влияние върху моста, но вероятността съществува.
- Значи да си мислим, че имаме лошо стечение на обстоятелствата...
- Да, така е. Просто няма как такова съоръжение, което е наблюдавано, да падне изведнъж. Трудно може през ума на някой да мине подобна мисъл, че едно толкова здраво съоръжение може да падне внезапно. Третото нещо, което следва да се отбележи, е умората на материала. Какво значи това? Настъпват структурни промени в материала, в следствие на което якостните му показатели значително намаляват спрямо изчислените. Условно казано, ако якостта трябва да е 100 единици по изчисление, тя да е 50 или 70 единици при умора на материала след време. При това положение също е възможно мостът да падне внезапно. Без да има никаква индикация. Колегите в Италия ще имат много работа.
- Тази трагедия в Генуа рефлектира и у нас, защото вече се разпореди проверка на всички мостове в България. Вие сте строил виадуктите на "Витиня". Какво можете да кажете за тях?
- Мостът беше ремонтиран, въпреки че имаше изказване на министър Нанков, че съоръжението е "смъртоносно опасно". Оказа се, че не е така. Смениха хидроизолацията, позакърпиха тук-там пътната плоча, сложиха предпазен бетон, асфалт и т.н. Сега се движим, летим по магистралата. Колоните, по които имаше малко обрушване на бетоновото покритие, бяха позакърпени и сега всичко е наред. Сега ремонтират другото платно. Проблемът е, че не може по конструкцията да се издевателства с пневматични чукове, с които къртят плочите. Не може така. При наличие на хидробластиращи машини, такава има и в България, да къртиш конструкцията на мост с чук. Машината кърти бетона с вода под налягане. А ние издевателстваме с чукове и бием с концентрирана сила. Това не е нормално. Защо се прави? От финансови съображения сигурно. Има такава машина в България. Просто да я закарат и да работят с нея. Може и нарочно да се прави. До такъв извод стигам, защото не за първи път говоря за този проблем.
- Регионалният министър Николай Нанков обяви, че 17 моста се нуждаят от спешен ремонт, а по 3 от тях вече се работи планово...
- Извод. Няма нужда от изводи. Просто мостовете регулярно трябва да се наблюдават и обгрижват. Това не е извод, трябват действия и съвестна работа. Трябва да се взимат своевременни мерки за ремонт или реконструкция. Вижте, когато проектирахме и строихме мостовете, ги смятахме за живот по над 100 години. Това е нашият правилник. Гаранционният срок е 10 години. Конструкцията трябва издържи поне 100 години. Мостовете край София нямат и 40 години. Виждаме, че има и природни явления, които може да влияят. Човек с природата не може да се бори. Не може да оставим съоръженията на произвола на съдбата. В България има два моста, които са най-здрави. Единият мост е на река Тунджа при Сливенски минерални бани, а другият е в Димитровград. Това са съоръжения, които се проектираха през 1983 година за преминаване на тежък товар. Става въпрос за товара от амонячна кула при Димитровград. Двата моста са оразмерени за по 600 тона.